קרן הארנונה | שאלות ותשובות

שביתת המחאה נגד קרן הארנונה: אילו ערים הצטרפו ואילו שירותים לא יינתנו לתושבים?

מרכז השלטון המקומי הכריז אתמול על שביתה כמחאה נגד צעדי הממשלה בתחום הארנונה – אך לא כולם הצטרפו • אילו מחלקות ישבתו והאם יתקיימו לימודים מחר? • גלובס עושה סדר

חיים ביבס בדיון בוועדת הכספים / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
חיים ביבס בדיון בוועדת הכספים / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מרכז השלטון המקומי, חברות פורום ה־15 ורשויות רבות הכריזו על פתיחה בשביתת מחאה  היום (ב'), בעקבות המשך הליכי החקיקה של חוק קרן הארנונה על ידי הממשלה. החוק, שנועד "לסדר מחדש" את חלוקת כספי הארנונה, ובפועל להעביר כספים מקופותיהן של עיריות עשירות בשטחי תעסוקה ומסחר לקרן מיוחדת, מעורר זעם רב בקרב לא מעט ראשי רשויות, שפתחו בשביתה.

גם בדיון שנערך הבוקר בוועדת הכספים של הכנסת, כמו בדיונים קודמים, לא היה שקט, והדברים הגיעו כמעט עד לכדי אלימות, בעת פינויים של כמה מהנוכחים. הערב דווח כי מרכז השלטון המקומי החליט על המשך השביתה גם מחר (ג'), אך עם הסתייגות חשובה. אם כן, מי שובת ומי לא, אילו שירותים לא יינתנו בערים השובתות והיכן מתקיימים לימודים? גלובס עם התשובות לשאלות המרכזיות.

הדיון שהוביל לפיצוץ: מה המטרה של קרן הארנונה ומדוע ראשי הערים כועסים? 
שר האוצר סמוטריץ' על סערת קרן הארנונה: "נגמרו הימים שבהם אנחנו נכנעים לבעלי אינטרס"

אילו ערים שובתות במסגרת המחאה?

ראשית נציין כי מרכז השלטון המקומי ופורום ה־15 (ארגון המאגד ערים שהן עצמאיות, כלומר שאינן מקבלות מענקים מהממשלה) הם ממובילי המחאה, כגופים המרכזים תחתם רשויות שונות, אך ההחלטה אם לשבות ואם לא נתוני בידי כל רשות בפני עצמה.

רשימת הרשויות השובתות ארוכה, והיא כוללת בין היתר את תל אביב־יפו, רמת גן, גבעתיים, פתח תקווה, קריית אונו, ראש העין, רמת השרון, הוד השרון, הרצליה, כפר סבא, רעננה, ראשון לציון, מודיעין, רמלה, אשדוד, באר שבע, חיפה, יקנעם, טבריה, המועצה האזורית עמק יזרעאל, המועצה האזורית גלבוע, המועצה האזורית דרום השרון ועוד.

אילו ערים לא שובתות?

המרכזית שבהן היא ירושלים. גם באר יעקב, חריש, עכו ואשקלון והמועצות האזוריות בעוטף עזה (בשל סבב הלחימה האחרון, שהסתיים רק במוצאי שבת) לא ישבתו.

אילו שירותים לא יינתנו בערים השובתות?

בין היתר לא יפונה זבל, לא יתבצעו עבודות תברואה, הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה לא יעבדו ומשרדי העירייה לא ייפתחו ולא יינתן בהם שירות לקהל הרחב.

באילו ערים שובתות מערכת החינוך פועלת כסדרה?

אם היום רק בפתח תקווה ובקריית אתא מערכת החינוך פעלה כסדרה, ההחלטה העדכנית של מרכז השלטון המקומי מדברת על קיום הלימודים כסדרם בכל הרשויות, קרי מערכת החינוך לא תושבת מחר כלל והלימודים יתקיימו כרגיל גם ברשויות השובתות.

כמה זמן תימשך השביתה?

כרגע זה עוד לא ברור. המוחים מאיימים כי כל עוד הממשלה לא תחזור בה מכוונתה להעביר את חוק קרן הארנונה, המחאה תימשך.

מה גורם לכעס הגדול מצד ראשי הערים והשלטון המקומי?

קרן הארנונה אמורה, כאמור, לחייב רשויות להפריש אליה כספים מדי שנה, בהתאם לגובה ההכנסות שלהן מארנונה שלא למגורים. לכן הכעס מגיע, באופן טבעי, בעיקר מראשי הרשויות שבהן שטחי מסחר ותעסוקה גדולים יותר, או שצפויים להתווסף בהן כאלו בשנים הקרובות - שכן הם יצטרכו להפריש יותר כסף אל הקרן. ראשי הרשויות טוענים כי המדינה "מכניסה יד לכיס" שלהם, ולמעשה מחלישה את כוחו של השלטון המקומי מול השלטון המרכזי.

היכן אנחנו עומדים כרגע מבחינת חקיקת החוק?

ביום חמישי האחרון נראה היה שהושגו הסכמות בין האוצר למרכז השלטון המקומי ופורום ה־15, ומקורות יודעי דבר מציינים כי כבר גובש נוסח מוסכם על כולם כך שהדרך לאישור החוק נראתה סלולה.

אך אתמול התהפכו הדברים, ונראה כי אנשי השלטון המקומי נסוגו מההסכמות שהושגו, לכאורה. מבחינת הממשלה החקיקה תמשך גם ללא הסכמות. הערב ועדת הכספים אישרה את איחוד של סעיפים שפוצלו בחוק - בדרך להמשך הדיונים ולאישור החקיקה לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.