האבטלה בישראל ממשיכה לרדת. האם עליית הריבית בלתי נמנעת?

לפי הלמ"ס, שיעור האבטלה בישראל מנוכה עונתיות בחודש אפריל 2023 ירד מ-3.8% בחודש הקודם ל-3.6% כעת • הנתון מציג תמונת מצב שבה שוק העבודה ממשיך להיות הדוק למרות עליות הריבית האגרסיביות של בנק ישראל

לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר
לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר

על-פי דיווח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מהיום (ב'), שיעור האבטלה בישראל מנוכה עונתיות בחודש אפריל 2023 ירד מ-3.8% בחודש הקודם ל-3.6% כעת. שיעור התעסוקה עצמו וגם אחוז ההשתתפות בכוח העבודה נשארו זהים לעומת החודש שעבר. 

שביתת המחאה נגד קרן הארנונה: אילו ערים הצטרפו ואילו שירותים לא יינתנו? 
● רשות המסים תאשר בזמן אמת כל חשבונית מעל 25 אלף שקל. כך זה יעבוד 

נתוני האבטלה בישראל ממשיכים להיות נמוכים במיוחד. האבטלה המשיכה להיות נמוכה מאז הקורונה, כאשר הרמה הגבוהה ביותר הייתה בתחילת ינואר השנה ועמדה על 4.3%.

הנתון המתפרסם היום מציג תמונת מצב שבה שוק העבודה ממשיך להיות הדוק למרות עליות הריבית האגרסיביות של בנק ישראל. היינו מצפים שנתוני אבטלה נמוכים יהוו מקום לאופטימיות במערכת הכלכלית, אך עם זאת שוק עבודה הדוק יכול לגרום ללחצי שכר כלפי מעלה ולהוות מכשול בדרך של בנק ישראל להורדת האינפלציה.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ציין את שוק העבודה ההדוק כרכיב משמעותי בעליית האינפלציה האחרונה בתחילת אפריל, כך שככל הנראה המשך ההידוק של שוק העבודה יהווה פקטור נוסף בדרך להחלטת הריבית בעוד שבוע. נזכיר כי כבר לפני הפרסום היום צופים בשוק בסבירות גבוהה כי הריבית במשק תעלה.

עם זאת, יש עוד זווית לתמונה: גם בארה"ב שוק העבודה הדוק במיוחד, אך יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול ציין במסיבת העיתונאים בעקבות החלטת הריבית בארה"ב כי יש מקום לאופטימיות למרות שוק העבודה ההדוק. זאת בעקבות חזרה לאיזון במדינה בין הביקוש להיצע בשוק העבודה, כאשר עליית השכר לעובד התמתנה, ומספר המשרות הפנויות קטנו. כך, גם בישראל יש עוד למה לצפות בהחלטת הריבית בעוד שבוע.