למרות החקיקה המשפטית והמבצע בעזה: כלכלני S&P מסבירים למה הם מאמינים ביציבות ישראל

כלכלני חברת האשראי S&P מסבירים את החלטתם מסוף השבוע לאשרר את דירוג האשראי הגבוה של ישראל ואת תחזית הדירוג ה"יציבה" • בין היתר הזכירו כי בעבר היו מקרים בהם נראה היה שהכלכלה הישראלית עומדת בפני משבר, והיא עמדה בהם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. למה השאירו S&P את הדירוג של ישראל על כנו? / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. למה השאירו S&P את הדירוג של ישראל על כנו? / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

לאחר שבסוף השבוע החליטו כלכלני חברת האשראי S&P  לאשרר את דירוג האשראי הגבוה של ישראל ולהשאיר את תחזית הדירוג ה"יציבה" , הם מסבירים את החלטתם.

הסטטוס הנוכחי של ישראל עומד כעת על רמה גבוהה מאוד באופן יחסי, AA- עם תחזית יציבה.

האנליסט הראשי שמסקר את ישראל מקסים ריבניקוב סיפר על השיקולים שמאחורי ההחלטה במסגרת וובינר שערכה החברה.

בין חברות הדירוג לאוצר: האזהרה הנוקבת ביותר מגיעה מבית | אורי פסובסקי, פרשנות
תחזית הכלכלנים: מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?
הנתון המדאיג בהודעת הדירוג של S&P לישראל | ניתוח

"החששות מבחינתנו נגעו למצב הגיאו פוליטי והאזהרות לגבי הרפורמה המשפטית. בלי לנקוט עמדה מסוימת, לרפורמה תהיה השפעה בטווח הקצר. זה יכול להשפיע על משקיעים בישראל ובעולם".

החרפה במצב תשפיע על הדירוג העתידי

בהמשך השיחה דיבר ריבניקוב בהרחבה על הנושא. "אנחנו בוחנים את היכולת של המדינה לעמוד בחובותיה". הוא ציין את תרחיש הבסיס שלהם לפיו המשבר הפנימי בישראל ייגמר בהסכמה והוסיף כי אם תיהיה החרפה תהיה לכך השפעה גם על הדירוג שמעניקה חברת הדירוג על ישראל.

"המצב כרגע לא מאוד ברור ויש כמה תרחישים אפשריים", ציין ריבניקוב. "הראשון הוא שהרפורמה תיושם בהתאם למתווה המקורי, ולכך תהיה השפעה שלילית על הצמיחה. זה לא רק איך הרפורמה תשפיע על ישראל אלא איך זה ייראה מבחוץ ויכול להיות לכך נזק בטווח הקצר". הוא הוסיף כי "אנחנו עדיין מאמינים שהנושא ייפתר בהסכמה ולכן זהו תרחיש הבסיס שלנו".

ריבניקוב התייחס גם להורדת תחזית הצמיחה על ידי החברה ל-1.5% בלבד השנה. "בטווח הבינוני, ישראל תתמודד גם קשיים נוספים שנובעים בין היתר מההאטה בהייטק כמו יתר המדינות". ביחס לרפורמה, ציין ריבניקוב כי חוסר הוודאות הנוכחי השפיע גם הוא.

על המצב הגיאו-פוליטי והמתיחות מול רצועת עזה, אמר האנליסט של חברת הדירוג כי זהו משתנה נוסף שמכביד על הכלכלה המקומית.

הוא הסביר כי הירידה מהתחזית הקודמת שפרסמה החברה (2%) לרמה הנוכחית משקפת למעשה צמיחה ריאלית שלילית.

בצד החיובי, ציין האנליסט של החברה את נתוני המאקרו החזקים של ישראל ואת "עמידותה בפני משברים". הוא ציין כי גם בעבר היו מקרים בהם נראה שהכלכלה הישראלית בפני משבר, והיא עמדה בהם.

נושא נוסף שעלה במסגרת הדברים הוא גובה האינפלציה והריבית בישראל. ריבניקוב ציין כי ביחס לעולם האינפלציה בישראל עלתה בקצב סביר אך זו עדיין רמה גבוהה יחסית. הוא גם הזכיר את התגובה החדה של בנק ישראל שהעלה את הריבית לרמה הגבוהה ביותר זה כמעט שני עשורים.