מוניות | בלעדי

הכאוס בנתב"ג: רק חברת מוניות אחת ניגשה למכרז

לגלובס נודע כי מבין חברות האפליקציה המובילות, רק חברת גט ניגשה למכרז המוניות בנתב"ג, יחד עם חברת ההסעות בון תור • אובר, יאנגו ותחנות מוניות ותיקות בחרו שלא לגשת, בטענה לדרישות לא סבירות, חוסר שקיפות של רש"ת, הבהרות רבות לתנאי המכרז ובעיקר היעדר כדאיות כלכלית

מוניות בנתב”ג / אילוסטרציה: Shutterstock
מוניות בנתב”ג / אילוסטרציה: Shutterstock

הקיץ בפתח ועמו העומסים בשדה התעופה בן גוריון. לשדה צפויים להגיע בתקופת השיא מאמצע אוגוסט 2023 כ־100 אלף נוסעים ביום. אך מכרז המוניות, שנועד להתמודד עם המצב הבעייתי בנתב"ג - עוקץ תיירים, חוסר זמינות בזמני שיא ובלגן כולל - טרם הוכרע. לגלובס נודע כי מבין חברות האפליקציה המובילות, רק חברת גט ניגשה למכרז, יחד עם חברת ההסעות בון תור.

משקיעי מגדלור יקבלו פירורים? חשופים ב-36 מיליון שקל לרשת מאפיות שקרסה
600 מיליון דולר: מה עומד מאחורי האקזיט הענק של משפחת פפושדו בחוות השרתים | בדיקת גלובס
האם מותר למעסיק להשתמש במצלמות במרחב הציבורי נגד עובד ומה קורה כשרוצים לרכוש רק מחסן בבניין מגורים | שלושה פסקי דין בשבוע

המתחרות בתחום אפליקציות ההיסעים, אובר ויאנגו ותחנות מוניות ותיקות, בחרו שלא לגשת בגלל תנאי המכרז. הן טוענות לדרישות לא סבירות, חוסר שקיפות של רשות שדות התעופה, הבהרות רבות לתנאי המכרז ובעיקר היעדר כדאיות כלכלית.

"קשיים בדמות דרישות לא סבירות"

אובר מפעילה שירותי הסעות ביותר מ־600 שדות תעופה, עובדת עם רשויות תעופה מהמרכזיות בעולם ופיתחה כלים טכנולוגיים לכך. בחברה אישרו לגלובס כי בחרו שלא להשתתף במכרז בשל תנאיו. בחברה הוסיפו כי "אובר ממשיכה להפעיל היום בישראל שירות מוניות דרך האפליקציה בשיתוף אלפי נהגי מוניות מורשים, כולל נסיעות אל ומנתב"ג".

מטעם יאנגו נמסר כי "המכרז בנתב"ג הציב דרישות תפעוליות שאינן מאפשרות לעמוד בהן בצורה שתהיה רווחית. התכוונו לגשת למכרז בכוונה לספק את התנאים הטובים ביותר ואת השירות המצוין שמציעה יאנגו לנוסעים ולנהגים, אך הקשיים שנערמו בדמות דרישות בלתי סבירות, גברו על היכולת שלנו להשתתף במכרז".

המכרז יצא חמש שנים אחרי שהמכרז הקודם נכשל והביא לפתיחת נתב"ג לכלל נהגי המוניות ולמצב הקיים. שרת התחבורה לשעבר מרב מיכאלי הודיעה באמצע 2022 כי יצא מכרז. למשרד לקח חמישה חודשים לפרסם את המכרז, ולחברות הוקצב חודש ימים להגיש הצעות, למרות שמדובר במכרז שהיקפו עשרות מיליוני שקלים ומשכו ארבע שנים. פורסמו 13 הבהרות ששינו את הדרישות. בין היתר בכך שאפשרו לחברת טכנולוגיה לגשת ללא חברת נסיעות. מועד הגשת ההצעות נדחה מספר פעמים, ורש"ת הודיעה ברגע האחרון על הדחיות. ההתרשמות של חלק מהמעורבים הייתה לחוסר מקצועיות של המשרד.

גורם המעורה בתחום המוניות אמר לגלובס: "בסוף נתב"ג זה מיקרוסמוס של מה שקורה היום בשוק המוניות בישראל. משרד התחבורה חייב להידרש לזה. זה קורה גם בנסיעות מונית בכל המדינה. נהגים שגובים מהנוסעים מחירים מעבר למה שמותר בחוק כי הם מבינים שאין אכיפה. במשרד התחבורה הדירו את ידיהם מענף המוניות. הם חוטאים לתפקידם ולא מפקחים על הענף". מרשות שדות התעופה נמסר: "ועדת המכרזים טרם החליטה בנושא".

ממשרד התחבורה נמסר: "המכרז להפעלת שירותי מוניות מיוחדות בנתב"ג מנוהל על-ידי רשות שדות התעופה (רש"ת) ונמצא בשלבים מתקדמים.

"באשר לנושא האכיפה, יצוין כי משרד התחבורה מבצע פעולות אכיפה שוטפות נגד נהגי מוניות הגובים מחירים מופקעים בכל רחבי הארץ, ובכללם גם נגד נהגי מוניות הפועלים בנתב"ג. לאחרונה, בוצעו בנתב"ג מספר ביקורות באמצעות פקחים סמויים של משרד התחבורה, וניתנו דוחות לנהגים שהפרו את תנאי הרישיון וגבו תשלום מעבר למותר בחוק.

"משרד התחבורה קורא לכל נוסע ששילמו מחיר מופקע במונית או שנתקלו בנהג שהפר את תנאי הרישיון, להגיש תלונה במשרד התחבורה, והיא תטופל בכל תשומת-הלב ובמהירות.

"יצוין כי מדי שנה מוגשים מאות כתבי אישום נגד נהגי מוניות המפקיעים מחירים. על נהגים אלה מוטלים עונשים וסנקציות חמורות, הכוללים בין השאר קנסות בגובה של אלפי שקלים לכל נהג שעבר על החוק".