כבר לא הרווחית בישראל: צים עברה להפסד בשל צניחת מחירי ההובלה

הכנסותיה של חברת התובלה הימית התכווצו ב-63% ברבעון הראשון, נמוך מתחזיות האנליסטים, והיא עברה להפסד של 58 מיליון דולר – לראשונה מאז הונפקה בוול סטריט • המנכ"ל אלי גליקמן: "בחלק מהקווים נרשמה ירידה של 90% במחיר"• מעריך שיפור בתוצאות בהמשך השנה

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: סיוון פרג'
אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: סיוון פרג'

מחירי התובלה הימית, שבשנים הקודמות זינקו לשיאים, נחתכו באופן חד בשנה האחרונה, על רקע שינויים בסביבה המאקרו כלכלית, ובהם עליות הריבית, ההאטה הכלכלית במדינות רבות והירידה בצריכה הפרטית. חברת התובלה הימית צים  נהנתה בשנים 2021-2022 מהכנסות ורווחים גבוהים במיוחד, על רקע גידול בביקושים בתקופת הקורונה וקשיי שרשרת האספקה שהובילו כאמור לזינוק במחירי התובלה. כתוצאה מכך הפכה צים לחברה הישראלית הרווחית ביותר (הציגה רווח נקי מצרפי של יותר מ-9 מיליארד דולר בשנתיים האחרונות). אך המגמה החלה להשתנות כבר לקראת סוף השנה שעברה.

המנכ"ל הוותיק עוזב, אז מדוע מזנקת המניה ב-10%? | בלעדי
עוד העלאת ריבית בדרך: מתי יגיע הגבול של נוטלי המשכנתאות? | ניתוח גלובס
משקיעי מגדלור יקבלו פירורים? חשופים ב-36 מיליון שקל לרשת מאפיות שקרסה

כעת עם פרסום דוחות הרבעון הראשון לשנת 2023 מדווחת צים על מעבר מרווח להפסד נקי, לראשונה זה 11 רבעונים - כלומר, ההפסד הרבעוני האחרון שדווח בחברה היה עוד לפני ההנפקה הראשונית של צים בבורסת ניו יורק לפני כשנתיים. למרות המעבר להפסד, צים מותירה ללא שינוי את התחזית שלה ל-2023 וצופה שיפור במחצית השנייה של השנה.

המשקיעים במניית צים לא חיכו לפרסום התוצאות והחברה איבדה כמחצית מהשווי שלה בשנה האחרונה (מתואם לדיבידנדים שחילקה). שווי השוק של החברה בבורסת ניו יורק עומד כיום על 2.1 מיליארד דולר. צים חילקה לאורך השנתיים האחרונות דיבידנדים נדיבים מאוד שהסתכמו ביותר מ-4.5 מיליארד דולר. מדיניות הדיבידנד של החברה היא חלוקה של עד מחצית מהרווח הנקי השנתי, אך בשל ההפסד ברבעון הראשון לא יחולק דיבידנד בגין רבעון זה.

 

הכנסותיה של צים ברבעון הראשון התכווצו ב-63% בהשוואה לרבעון המקביל והגיעו לרמה של 1.37 מיליארד דולר, נמוך מתחזיות האנליסטים שציפו לירידה מתונה יותר בהכנסות לרמה של 1.57 מיליארד דולר. הרווח הגולמי, שברבעון המקביל היה מעל 2.3 מיליארד דולר נמחק כמעט לגמרי והסתכם ב-54.1 מיליון דולר, וצים עברה להפסד תפעולי בסך 13.9 מיליון דולר והפסד נקי של 58.1 מיליון דולר, שהם 50 סנט למניה, בזמן שבשוק ציפו ממנה להציג איזון עם 0 סנט למניה. ההפסד הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-59.5 מיליון דולר, לעומת רווח של 1.7 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.

 

מספר המכולות שצים הובילה ברבעון ירד ב-10.5% ל-769 אלף, ומחיר התובלה הממוצע למכולה ירד ב-63.9% ל-1,390 דולר (ברבעון הקודם המחיר היה 2,122 דולר). נזכיר כי ערב פרוץ מגפת הקורונה עמד המחיר להממוצע למכולה על 1,009 דולר והוא קפץ ביותר מפי 3 בסוף 2021.

למרות המעבר להפסד ממשיכה צים לצפות ל-EBITDA מתואם שנתי (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 1.8-2.2 מיליארד דולר ו-EBIT (רווח בנטרול ריבית ומס) של 100-500 מיליון דולר.

 

"צופים שמחצית השנה השנייה תהיה טובה יותר" 

אלי גליקמן, מנכ"ל צים, מסביר שירידת מחירי התובלה היא הסיבה העיקרית למעבר להפסד, כאשר בחלק מהקווים - כולל הקווים המרכזיים של צים בין אסיה לארה"ב וקנדה - נרשמה ירידה של 90% במחיר. "כמו שאמרנו בעבר, אנחנו צופים שהמחצית הראשונה של השנה תהיה מאתגרת, לצערנו ברבעון הראשון עברנו להפסד, אבל אנחנו מאשררים את התחזית שאומרת שהמחצית השנייה של שנת 2023 תהיה טובה יותר".

מעבר לירידת מחירי התובלה, איך צים מושפעת מעליית הריביות בעולם ומההאטה הכלכלית?
גליקמן: "נחלק את זה לשניים: אנחנו נהנים מהעלאת הריבית, כי אנחנו יושבים על יתרות מזומנים של מיליארדים, אז עבורנו זה גורם חיובי. אנחנו כן סובלים מהמצב הכלכלי - צרכנים פונים יותר לשירותים כמו מסעדות ובתי מלון ומוציאים יותר על פנאי מאשר על בתים ומוצרים אחרים, וזה גורם לירידה בביקוש למכולות".

מה הפעולות שאתם נוקטים כדי להתמודד עם המצב?
"אנחנו כמובן לא שולטים במחירי תובלת המכולות ולכן נוקטים במספר פעולות. ראשית, בצד ההוצאות, הורדת עלויות. שנית, שיפור האוניות שלנו לאוניות יעילות יותר, שהולכות ונכנסות לפעילות כיום - עד היום כבר יש לנו שתי אוניות גדולות והשלישית תתחיל בשבוע הבא, והאוניות הגדולות יותר, גם בשוק מאוד תחרותי כמו היום, עוזרות לנו להציג רווחיות.

"שלישית, הרצון שלנו לעבור לאוניות מונעות בגז נוזלי יתרום להורדת זיהום האוויר, והדבר גם מאפשר לקבל פרמיה מלקוחות שמוכנים לשלם יותר לטובת הורדת הזיהום. רביעית - השקעה בכלים דיגיטליים שמסייעים לנו ליצור בידול בהשוואה לשאר המתחרים. ודבר אחרון הוא שינוי רשת הקווים שלנו והתאמתה לשוק החדש.

"לדוגמה, פתחנו קו חדש מהחוף המערבי של דרום אמריקה לחוף המזרחי של ארה"ב, שמיועד להעביר סחורה חקלאית שצריכה קירור. יש לנו יתרון בתובלה כזאת ובקו הזה יש פוטנציאל גדול. כמו כן יש גם גידול מהיר בתחום המכוניות אצלנו - התחלנו עם אונייה-שתיים ועוד מעט נגיע ל-16 אוניות. אנחנו רואים צמיחה מהירה בשוק המכוניות, הביקוש מאוד חזק".

דיברת על הורדת עלויות, זה כולל גם פיטורים?
"העלויות הגדולות שלנו זה הוצאות בנמלים, דלק וחכירת אוניות, ושם אנחנו משקיעים את מירב המאמצים. כמובן שאנחנו מסתכלים גם על מצבת כוח-האדם, אבל המטרה היא להשיג רווחיות ולא לפטר עובדים. בשלב זה אנחנו מגדילים את מספר העובדים".

מה גורם לכם להיות יותר אופטימיים בנוגע למחצית השנייה של השנה?
"חלק מזה זה שאנחנו מעריכים, על סמך ניסיון העבר, שההכנה לחג המולד ולחג ההודיה בעיקר בארה"ב יובילו לעלייה בדרישה. דבר נוסף הוא שצי האוניות שלנו כבר יהיה יותר בנוי לביקוש ונוכל להמשיך להציג התייעלות