הדרך למחיר שיא של 100 דולר למניית אמדוקס עוברת בכניסה לעולם הבנקאות

מניית חברת התוכנה נסחרת בשווי שהופך אותה לישראלית החמישית בגודלה בוול סטריט • אמדוקס הקימה יחידה שפונה לשוק הפיננסים, ולאחרונה דיווחה על שיתוף-פעולה עם בנק הפועלים: "מסתכלים מעבר לשוק הטלקום, לאו דווקא כמשהו שיוביל לקפיצת מדרגה מיידית"

תמר רפפורט-דגים, סמנכ''לית הכספים והתפעול באמדוקס / צילום: יוסי כהן
תמר רפפורט-דגים, סמנכ''לית הכספים והתפעול באמדוקס / צילום: יוסי כהן

מניית ענקית התוכנה אמדוקס מתקרבת בימים אלה לרף סמלי - מחיר של 100 דולר. המניה נסחרת ברמות קרובות לשיא כל הזמנים, לאחר עלייה של 5.5% מאז פרסום הדוחות הכספיים האחרונים שלה לפני כשבועיים. במחיר נוכחי של 95 דולר למניה, שווי השוק של אמדוקס  עומד על 11.5 מיליארד דולר, אשר הופך אותה לחברה הישראלית החמישית בגודלה במונחי שווי בוול סטריט (הגם שאינה מאוגדת בארץ), אחרי מובילאיי, סולאראדג', צ'ק פוינט ונייס. 

● צומחת, רווחית ומייצרת ערך למשקיעים, אז למה אמדוקס מפטרת מאות עובדים? 
הפיצ'ר שכולם חיכו לו: עריכת ההודעות מגיעה לוואטסאפ 

מתחילת השנה רשמה מניית אמדוקס תשואה חיובית חד־ספרתית, בזמן שמדד נאסד"ק עלה בכ־21%. עם זאת, בשנה שעברה המניה עלתה ב־24% בזמן שרוב חברות הטכנולוגיה הניבו תשואות שליליות, ומדד נאסד"ק צנח בכ־33%.

החברה בניהולו של שוקי שפר מספקת מערכות IT לחברות טלקום, כאשר הפתרונות של אמדוקס מאפשרים לחברות - ספקיות סלולר, תקשורת קווית, כבלים וכדומה - לנהל את כל התפעול והשירותים שלהן לצרכן. אמדוקס מעסיקה קרוב ל־30 אלף עובדים ברחבי העולם. 

● כבר לא הרווחית בישראל: צים עברה להפסד בשל צניחת מחירי ההובלה

בכנס שערך השבוע בנק אופנהיימר בתל אביב, דיברה סמנכ"לית הכספים והתפעול של אמדוקס, תמר רפפורט־דגים, על הנעשה בחברה ועל מנועי הצמיחה שלה, לאו דווקא בשוק המסורתי של אמדוקס. החברה שמה דגש בשנים האחרונות גם על שוק הפיננסים והבנקאות, והקימה יחידה עסקית שפונה לשוק זה, ומהווה למעשה מעין חברת פינטק בתוך אמדוקס. בשלב זה, החברה עוד לא מספקת מספרים ותחזיות, אך כבר היום יש לה לקוחות גדולים מארה"ב וממדינות אחרות. כך לדוגמה דווח לאחרונה על שיתוף-פעולה עם בנק הפועלים, שבמסגרתו הפתרונות של אמדוקס מאפשרים לבנק להשיק במהירות שירותים דיגיטליים ללקוחות הקצה שלו.

"אנחנו מסתכלים מעבר לשוק הטלקום, לאו דווקא כמשהו שיוביל לקפיצת מדרגה בשנה־שנתיים הקרובות, אלא יותר בהסתכלות לטווח ארוך", אמרה רפפורט־דגים. "עולם הבנקאות רלוונטי לנו מבחינת היכולות, יש לנו כבר כמה עשרות לקוחות, והמומנטום יפה. עוד לא קיבלנו החלטה אסטרטגית משמעותית על איך לפרוץ לשוק, וזה אומר שנצטרך לעשות רכישה. זה אחד התחומים המעניינים של אמדוקס לעשור הבא".

 

דחיפה ממשבר הבנקים?

אמדוקס פזלה בעבר לשוק הפיננסי וכבר ב־2004 היא דיווחה על חוזה עם בנק הולנדי גדול, ובהמשך שירתה עוד לקוחות בתחום. עם זאת, הפעילות כיום אסטרטגית יותר ופחות אופורטוניסטית בשוק, ואמדוקס ביצעה רכישות בתחומים שמעניינים את הבנקים כמו מעבר לענן. המטרה היא לסייע להם לעשות מודרניזציה במערכות שלהם על מנת לאפשר להם לפעול במהירות בתעשייה שעוברת disruption (שיבוש), עם מעבר מהיר לדיגיטל, סגירת סניפים ותחרות מצד חברות פינטק. אמדוקס רואה בעצמה כבעלת ניסיון בתחום בשיבושים שעברו על תעשיית הטלקום, ולכן להערכתה תוכל לעשות זאת גם בבנקאות, ובכך להגדיל משמעותית בעתיד את השוק שאליו היא פונה.

אגב, דווקא המשבר בבנקאות האמריקאית עשוי להיטיב עם אמדוקס: כפי שמיזוגים בתעשיית הטלקום ייצרו לחברה עבודה בעבר (משום שסיפקה לחברות את המערכות הקשורות לאינטגרציה והחליפה מערכות ישנות של החברות שנרכשו, למשל), כך היא עשויה ליהנות ממגמה דומה בתעשיית הבנקאות.

בנוגע לתעשיית הטלקום, רפפורט־דגים אמרה בכנס אופנהיימר כי "בעולם שלפני הקורונה, מפעילי התקשורת השקיעו בעיקר בנושא המעבר לדיגיטל. אם פעם היינו מתקשרים למוקד שירות, היום אנחנו רוצים להיות בקשר עם החברה בכל נקודת זמן. המהפכה הדיגיטלית ייצרה לנו שיעורי צמיחה נמוכים של 2%-3% בשנה, עם מובילות שוק. במרוצת השנים האחרונות, התרחבנו לעוד מנועי צמיחה משמעותיים והרחבנו את שוק היעד שלנו".

לדבריה, "המעבר של התעשייה לענן רק מתחיל, יהיו השקעות של מיליארדי דולרים. פיתחנו יכולות בתחום הזה, רכשנו מספר חברות. אנחנו חברה שכבר משרתת הרבה לקוחות במודל של שירותים מנוהלים, עם חוזים ארוכי טווח להפעלת מערכות ה־IT ללקוח. המעבר לענן מהווה נקודת החלטה (שמאפשר ללקוח לעבור לניהול של אמדוקס, ש' ח' ו')".

גורמים נוספים שהיא מציינת הם המעבר של עולם הרשתות לתוכנה (virtual network), שם אמדוקס הרחיבה את יכולותיה באמצעות רכישות, ולדבריה מדובר בשוק של מיליארדי דולרים שנמצא בתחילת דרכו, וכן הדור החמישי בסלולר שמוביל "גל אדיר של השקעות מצד מפעילי תקשורת". לדברי רפפורט־דגים, רשתות דור 5 מאפשרות לראשונה הקצאת נתח מסוים מהרשת לטובת שירות מסוים או קבוצת לקוחות - לדוגמה חברת גיימינג יכולה לשתף פעולה עם ספקית תקשורת ולמכור לגיימרים חבילת תקשורת. "זה שינוי מבחינת השירותים והמוניטיזציה", היא אומרת, "מפעילי התקשורת מבינים שהם משקיעים מיליארדים ברשת וזה חייב לבוא עם אפליקציות תוכנה שמאפשרות לעשות מוניטיזציה, ושם אנחנו נכנסים 'ביג טיים' כי המערכות שלנו מאפשרות את זה".

 

"מתרגמים רווח למזומן"

"אנחנו הופכים לחברה שמדווחת על צמיחה של 6%־10% בשנה, וזה מתורגם לרווחיות חזקה - צמיחה דו־ספרתית ברווח הנקי למניה", ציינה רפפורט־דגים. "מעבר לכך יש גם תרגום של הרווחים למזומן. יש חברות שחושבות שזה 'סקסי' לדווח על רווח בלי לתרגם אותו לתזרים המזומנים, אצלנו זה הולך יחד".

במחצית הראשונה של שנת הכספים 2023 של אמדוקס (המחצית שהסתיימה בחודש מרץ) הכנסות החברה צמחו ב־7.1% ל־2.4 מיליארד דולר, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות לפי כללי החשבונאות המקובלים ירד ב־4.4% ל־279 מיליון דולר, הרווח על בסיס Non-GAAP עלה ב־4.3% ל־356 מיליון דולר והתזרים מפעילות הסתכם ב־378 מיליון דולר. התחזית השנתית היא לתזרים חופשי של 700 מיליון דולר.

לדברי רפפורט־דגים, חלק הארי של המזומן שהחברה מרוויחה הולך לבעלי המניות באמצעות רכישה עצמית ודיבידנד. במקביל, החברה משקיעה במו"פ ובמיזוגים ורכישות. החודש אמדוקס הודיעה על רכישת פעילות מ-TEOCO ב־90 מיליון דולר.