המזון מהיר, הצמיחה עוד יותר: הפוטנציאל האדיר של שוק הפאסט פוד

מניות חברות המזון המהיר האמריקאיות נוסקות לגבהים חדשים - ככל שהאינפלציה משתוללת ומאלצת את קהל הסועדים להסתפק במסעדות זולות יותר מאלה שאליהן התרגלו בימים רגילים • בהתאם לכך, גם ההזדמנויות למשקיעים בענף המזון המהיר הולכות ומתרבות

סניף KFC של Yum! Brands במיאמי / צילום: Associated Press, Wilfredo Lee
סניף KFC של Yum! Brands במיאמי / צילום: Associated Press, Wilfredo Lee

הכותב הוא שותף מנהל בקרני פמילי אופיס

אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא, ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ניירות ערך או מוצר פיננסי כלשהו

במתכון הפעילות של חברות המזון המהיר המצליחות בעולם יש מרכיב יוצא דופן, והוא נקרא "חדשנות". 

כך קרה גם בשנת 1952, כאשר סוכן מכירות של מכונות מילקשייק, בשם ריי קרוק, נכנס לדוכן המבורגרים בסן ברנרדינו, קליפורניה, במטרה לשכנע את שני האחים שניהלו את המקום לקנות את המכונה שלו, וקנה בסופו של דבר את המסעדה. 

הסיפור מאחורי קרן הנדל"ן שהבטיחה תשואה פנטסטית למשקיעים והגיעה לסף קריסה השבוע 
הדולר מתחזק ביותר מ-1.5% ושולח את השקל לשפל חדש 

החשיבה וההתנהלות החדשנית ויוצאת הדופן שאותם זיהה קוק מיד כשנכנס למסעדת מקדונלד'ס הפילו אותו מהרגליים. הוא הבין שההמבורגר לא היה באמת המוצר שאנשים קונים שם; מקדונלד'ס היה המוצר. 

ההצלחה פורצת הדרך של מקדונלד'ס , ש-36 אלף הסניפים שלה ממוקמים כיום בכ-120 מדינות ברחבי העולם, טמונה בין היתר במודל העסקי החדשני שלה - מחירים נמוכים ונגישים במיוחד, שתמכו בחשיפה של המסעדות לכל אדם בכל מקום.

גורם נוסף הוא שיטת הזכיינות שלה - מודל חכם המספק לחברה אחוזים יפים מההצלחות, בהפחתת סיכון.

תשע שנים לאחר שקוק רכש זיכיון בלעדי להפעלת מסעדות הרשת ברחבי ארצות-הברית, הוא רכש את זכויות התמלוגים של האחים מקדונלד ויצא לדרך עצמאית עם חברת מקדונלד'ס סיסטם קופוריישן.

תוך שנים ספורות הוא הפך את מקדונלד'ס לאימפריית רשת המזון המהיר הגדולה בעולם.

הצמיחה האדירה של חברות הפאסט פוד

האינפלציה בארה"ב, המחייבת צרכנים לחשב את ההוצאות שלהם מחדש, משנה את חוקי המשחק בתעשיית המזון והמסעדות, ומנתבת אל מסעדות המזון המהיר לקוחות נוספים, אשר לרוב מעדיפים מסעדות יקרות יותר.

חברות הפאסט פוד הנסחרות מרוויחות מכך, וכך גם המשקיעים בהן. 

הרבה מעבר להשלכות האינפלציה, תעשיית המזון המהיר חווה התרחבות משמעותית בעשורים האחרונים ככל שהיא מבססת תפיסות חדשניות ומודלים עסקיים מתקדמים, כגון זכיינות, המהווה זרז מהותי לצמיחה מהירה ונרחבת.

מחקר שוק שפורסם באפריל השנה על-ידי Custom Market Insights, אמד את שווי שוק המזון המהיר בארה"ב בכ-270 מיליארד דולר בשנת 2022, ומעריך כי הוא צפוי להגיע ל-294 מיליארד דולר השנה (2023) ולכ-454 מיליארד דולר עד שנת 2030. 

 

שחקני השוק המרכזיים הרשומים בדוח של החברה - בזכות המכירות, ההכנסות והאסטרטגיות שלהם - הם מקדונלד'ס, מותגי Yum! (טאקו בל, KFC ופיצה האט), סאבוויי, וונדי'ס, ברגר קינג, סטארבקס, דומינו'ס פיצה ונוספים.

בין הגורמים העיקריים התומכים בצמיחה הפנומנלית של חברות המזון המהיר ניתן למנות כמה חזקים במיוחד: מוטיב האג'יליות - יכולת ההתאמה המהירה שלהן לטרנדים ולהעדפות צרכנים משתנות; התקדמות טכנולוגית - הטמעת טכנולוגיה מתקדמת כגון עמדות דיגיטליות להזמנה מהירה בסניפים, שירות משלוחים מקוון ועוד.

דגש נוסף הוא על בטיחות והיגיינה - רשתות המזון המהיר הטמיעו בשנים האחרונות אמצעי בטיחות והיגיינה מוגברים על-מנת להבטיח את בטיחות לקוחותיהם ועובדיהם.

שוק המזון המהיר הוא דינמי, וחברות חייבות להיות זריזות כדי להצליח בשוק תחרותי זה.

מקדונלד'ס הונפקה לראשונה בנאסד"ק ב-1965 בהשקעה ראשונית של 100 מניות תמורת 2,250 דולר, שהתרחבו ל-74,360 מניות באמצעות פיצול מניות ודיבידנדים בלבד.

החברה רשמה תשואות חזקות לבעלי מניות לטווח הארוך - חמישה עשורים לאחר מכן, בשנת 2015, המניות הללו היו כבר שוות 8.8 מיליון דולר.

11 שנים לאחר הפריצה הגדולה של מקדונלד'ס לנאסד"ק, ב-1976, יצאה רשת מסעדות המזון המהיר, וונדי'ס  (Wendy's) אף היא להנפקה ראשונה לציבור, עם הנפקה של מיליון מניות רגילות בשווי של 28 דולר למניה.

עד סוף השנה הבינו בעלי המניות שהכסף שלהם מניע צמיחה, כאשר וונדי'ס פתחה את החנות ה-500 שלה. ההתרחבות המהירה של הרשת נתמכה בין היתר על-ידי מסע הפרסום הלאומי הראשון של וונדי'ס ב-1977.

ברגר קינג החלה להיסחר בבורסת ניו יורק ב-18 במאי 2006. מכירת המניות הניבה הכנסות של 425 מיליון דולר - ההנפקה הגדולה ביותר של רשת מסעדות בארה"ב.

מניות ותעודות סל שכדאי לשים אליהן לב

McDonald’s Corporation (MCD) - מניות רשת המזון המהיר העולמית מקדונלד'ס כבשו לאחרונה שיא חדש עם הזינוק במכירות כתוצאה מהאינפלציה והעליה בביקוש, וטיפסו למחיר של כמעט 300 דולר למניה.

רווחיות החברה קוטפת גם כן שיאים חדשים. המכירות של מקדונלד'ס בארה"ב ובמדינות נוספות עלו ב-13% ברבעון הראשון של 2023, לעומת אשתקד, ומיקמו את הרשת שוב כמובילה ברשתות המזון המהיר.

מניות מקדונלד'ס מוערכות כיום ביותר מפי תשעה מהמכירות השנתיות - שיא חדש למניה, אשר מחירה גבוה בהרבה מהערכת השווי של רוב רשתות המזון מהיר.

אצל דומינו'ס פיצה , לדוגמה, הערכת השווי של החברה היא פי 2.5 בערך מהמכירות.

Yum! Brands  - חברת !YUM יחד עם החברות הבנות שלה KFC, טאקו בל, פיצה האט ו-Habit Burger Grill, מפתחת ומפעילה זכיינות לכ-55 אלף מסעדות מזון מהיר ב-155 מדינות וטריטוריות ברחבי העולם.

החברה, הנסחרת בבורסת ניו יורק, מעסיקה כ-36 אלף עובדים, והיא רשמה ב-12 החודשים שעד מאי 2023 הכנסות של כ-6.9 מיליארד דולר עם שולי רווח של 17.7%.

מניית YUM מספקת כיום תשואת דיבידנד של 1.8%, ואנליסטים צופים כי הרווח המתואם יגיע ל-5.114 דולר למניה בשנת הכספים הנוכחית.

Wendy’s - ווונדי'ס (WEN) היא רשת ההמבורגרים השלישית בגודלה בעולם אחרי ברגר קינג ומקדונלד'ס. ב-24 באפריל 2008 הודיעה החברה על מיזוג עם Triarc Companies Inc, החברה-האם של Arby's, וכיום יש לחברה שלושה מגזרים: Wendy’s U.S, Wendy’s International ו-Global Real Estate & Development.

חברת וונדי'ס יחד עם החברות-הבנות שלה פועלת כחברת מסעדות בשירות מהיר בארצות-הברית וברחבי העולם. החברה נסחרת בנאסד"ק ומפעילה כ-5,895 מסעדות בארצות-הברית, חלקן בהפעלת החברה והיתר במודל זכיינות.

משקיעים המעוניינים לממש את פוטנציאל האפסייד ארוך-הטווח של ענף המזון יכולים לשקול השקעה בקרנות נסחרות בבורסה (ETF) המתמקדות בתעשייה זו.

נכון להיום, יש תעודת סל אחת בלבד המתמקדת בתחום המסעדות והמזון בלבד.

AdvisorShares Restaurant ETF - תעודת סל שהושקה בשנת 2021, עם טיקר יצירתי (EATZ) המעיד על תוכנה.

זו תעודת הסל היחידה המתמקדת אך ורק בהשקעות בתעשיית המסעדנות והמזון, והחזקותיה כוללות מסעדות, ברים, פאבים, מזון מהיר, מתקני אוכל לקחת ושירותי קייטרינג לאוכל.

נכון לאפריל החזיקה תעודת הסל 25 מניות של מסעדות, ביניהן !YUM, ווונדי'ס ומקדונלד'ס.