הניצחון מובטח? האם ארדואן ינצח את הבחירות בטורקיה ומה יקרה לכלכלה

ביום ראשון יערך סבב הבחירות השני בטורקיה, לאחר שאף אחד מהצדדים לא השיג מחצית מהקולות • בינתיים, לנוכח היתרון של ארדואן בסיבוב הראשון, השווקים הגיבו בירידות חדות • הובלתו של הנשיא עשויה לנבא את עתידה העגום של הכלכלה הטורקית

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Associated Press, Francisco Seco
נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Associated Press, Francisco Seco

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן ויריבו כמאל קיליצ'דראולו יתייצבו ביום ראשון לסיבוב השני בבחירות לנשיאות, אחרי שאף אחד מהם לא השיג יותר מ־50% מהקולות (49.5% לארדואן ו־44.9% ליריבו). התוצאות הפתיעו לא רק את הסקרים שניבאו על מהפך פוליטי, אלא גם את השווקים בטורקיה.

עד למועד הסיבוב הראשון (14 במאי) מדד הבורסה הטורקית, BIST 30, זינק ב־99% בתוך שנה. אבל מאז ניצחונו המסתמן של ארדואן, המגמה התהפכה והוא ירד מאז ביותר מ־7%. גם הלירה הטורקית, שנשחקת בעקביות מול הדולר, הגיבה בירידות חדות של 1.5% ב־10 הימים שעברו מאז נודע על ההובלה של ארדואן במירוץ לנשיאות. מגמה זו עשויה לנבא את הבאות עבור כלכלת טורקיה תחת המשך כהונתו של ארדואן, והמדיניות התקציבית והמוניטרית החריגה שלו.

הסקרים צופים מהפך בטורקיה, ואפילו כלכלת בחירות לא עוזרת לייצב את ארדואן בשלטון 
לראשונה זה 20 שנה, לארדואן יש סיכוי רציני לאבד את השלטון בטורקיה 
ישראל מאחורייך: התעשייה הצבאית של טורקיה צוברת תאוצה 

למערכת הבחירות הנוכחית נכנס ארדואן עם אינפלציה במגמת ירידה, ועדיין מדובר בזינוק של 43.7% בשנה במדד המחירים לצרכן בחודש אפריל. על פי הצהרותיו, נשיא טורקיה לא מתכוון לעודד את מגמת הירידה באינפלציה באמצעות העלאות ריבית. רק באוקטובר האחרון הגיע קצב האינפלציה השנתי בטורקיה ל־85.5%. אותה אינפלציה "תודלקה" במגמת הורדות ריבית עקבית למדי מ־19% באוגוסט 2021 ועד ל־9% בנובמבר אשתקד. כיום, שיעור הריבית עומד על 8.5%.

בנוסף, על פי נתוני הבנק המרכזי של טורקיה, סך העתודות שלו ירדו בתוך שבוע ב־9 מיליארד דולר ל־105.1 מיליארד דולר. מדובר בירידה החדה ביותר מאז הקורונה, והגעה לשפל של 21 שנים. ירידה עקבית נרשמה גם בעתודות הזהב - בשבוע האחרון התרחשה ירידה מ־45.7 מיליארד דולר עתודות זהב ל־44.3 מיליארד דולר.

בעל הבית השתגע

באופן אירוני, מצבה הכלכלי של טורקיה סייע לארדואן לעלות לשלטון מלכתחילה. בסוף שנות ה־90 ותחילת שנות ה־2000 סבלה טורקיה ממשבר כלכלי חמור, וארדואן היה האיש שהציל אותה מהתרסקות כלכלית כשמונה לראש ממשלה.

אלא שבחודשים האחרונים, הנשיא הטורקי קידם שורת צעדים כלכליים חפוזים ומעוררי מחלוקת כחלק מקמפיין הבחירות שלו. בסוף מרץ למשל, הודיע ארדואן כי שכר המינימום במדינה יעלה ביולי - בפעם השנייה תוך שנה - ב־55.66% ל־8,506 לירות טורקיות. בה בעת, הוא העביר חוק שלפיו כל מי שקיבל אשראי מהבנק במטרה לרכוש לימודי תעודה או תואר ראשון ולא הצליח להחזיר תוך שנתיים, לא יידרש לשלם ריביות.

ארדואן לא עצר בכך. באפריל הוא הכריז על הפחתת מחירי החשמל ב־15% ומחירי הגז ב־25%. לאחרונה הוא גם הצהיר כי יעניק לכל האזרחים גז טבעי חינם בהיקף של עד 25 מטרים מעוקבים בחודש למשך שנה אחת - מהלך שצפוי לעלות למדינה כ־1.59 מיליארד דולר.

שלושה ימים לפני הבחירות, הנשיא הטורקי הודיע על העלאת שכר המינימום לפקידים ל־22 אלף לירות טורקיות (כ־1,124 דולר); ארדואן הצהיר כי השכר הזה יגולם רטרואקטיבית בשכר הפרישה. הוא גם החליט על העלאת שכר כ־700 אלף עובדי מדינה (מורים, שוטרים ואחיות בבתי חולים) ב־45%, והגדלת שכר המינימום שלהם ל־15 אלף לירות.

"כדי לנצח בבחירות, ארדואן אימץ כלכלת בחירות בנוסח 'בעל הבית השתגע'", מסביר ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, מומחה לטורקיה במרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב ובמכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון. "הוא מפזר כספים לכל הכיוונים, כאשר יהיה מישהו שיהיה חייב לשלם את כל זה. לאחר הבחירות לא יהיה מנוס לארדואן אלא לפעול".

חיבוק דוב רוסי

מי שאפשר לארדואן לנקוט בצעדים הללו הוא לא אחר מאשר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. בראיון שקיים לפני ימים ספורים לרשת CNN, נשיא טורקיה הבהיר עד כמה הוא מתכוון להמשיך להתקרב לרוסיה ולהתרחק מהמערב. "טורקיה ורוסיה צריכות אחת את השנייה בכל תחום", אמר וציין כי אנקרה לא מתכוונת להצטרף לסנקציות נגד מוסקבה, וכי טורקיה עדיין לא מוכנה לצירוף שבדיה לברית נאט"ו. בד בבד, באותו ראיון הוא שלח עקיצה לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "האם דיקטטור ילך לסיבוב שני?".

"טורקיה חייבת 20 מיליארד דולר לרוסיה עקב צריכת גז טבעי", אומר לגלובס ד"ר כהן ינרוג'ק. "את דחיית התשלום על הגז הטבעי ניתן לראות בתור התערבות רוסית בבחירות, לצד בניית כור גרעיני עבור טורקיה. המשמעות היא שטורקיה משועבדת הן ברמה האנרגטית והן ברמה התיירותית לרוסיה".

תקוות האופוזיציה

בזמן שארדואן הציג צעדי כלכלת בחירות, יריבו קיליצ'דראולו פרסם תוכנית כלכלית לשיקום טורקיה שמונה 13 סעיפים שונים. במרכזה: הפסקת התערבות פוליטית בעצמאות מוסדות רשמיים, הבטחת משמעת תקציבית קשיחה, הקמת מועצת מיסוי שתבחן את שיטת המיסוי בטורקיה והקמת מועצה כלכלית וחברתית כמוסד שמעוגן בחוקה.

עם זאת, בסיבוב הראשון כל זה לא הספיק לו כדי לנצח. "קיליצ'דראולו משדר מסרים שלפיהם ינקוט בשיטות כלכליות שמרניות", מציין ד"ר כהן ינרוג'ק. "למשל, כדי לבלום את שחיקת הלירה, הוא צפוי להעלות ריבית - בניגוד לארדואן".

עתידו של קיליצ'דראולו בסיבוב הבחירות השני תלוי במידה רבה בשיעור ההצבעה בטורקיה. בסיבוב הראשון הנתון עמד על 87.04%. מנהיג האופוזיציה מקווה להגיע למצב שבו שיעור ההצבעה הכולל יגדל, וכך ייתכן כי הבלוק המגוון שבראשו הוא עומד, עם מפלגות מכל קצוות הקשת הפוליטית, יביא לו קולות רבים נוספים. אם בסיבוב הראשון חזינו ביתרון מפתיע של ארדואן, על סף הניצחון, אי אפשר לשלול כי זה יקרה בשנית - רק בכיוון הנגדי. כן, גם כשנשיא טורקיה נמצא בשלטון כבר 21 שנים.