סוף למשבר? הבית הלבן והרפובליקנים הגיעו להסכם על תקרת החוב

"הגענו להסכמה עקרונית", אמר יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני, קווין מקארתי • לדבריו, ביום רביעי הפשרה בעניין תקרת החוב תעלה להצבעה • נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הודיע כי ההסכם "מייצג פשרה, מה שאומר שלא כולם קיבלו מה שהם רצו"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן, אתמול / צילום: Associated Press, Susan Walsh
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן, אתמול / צילום: Associated Press, Susan Walsh

הרפובליקנים בבית הנבחרים האמריקאי הגיעו אמש (ש') להסכם זמני עם הבית הלבן על מנת להעלות את תקרת החוב של ארצות הברית ולמנוע משבר חוב וסכנת חדלות פירעון. "הגענו להסכמה עקרונית", אמר יו"ר בית הנבחרים, קווין מקארתי, והוסיף: "יש לנו עוד הרבה עבודה לעשות, אבל אני מאמין שזה הסכם עקרוני שראוי לאומה האמריקאית".

איך הפרדת הרשויות בארצות הברית מחוללת סכנה של חדלות פירעון תקרת החוב של ארה"ב | פרשנות
סוכנות הדירוג פיץ': דירוג האשראי של ארה"ב עלול לרדת 

מקראתי סיפר ששוחח עם הנשיא ג'ו ביידן פעמיים ביום שבת בנוגע למתווה. "אני מצפה לסיים את כתיבת הצעת החוק, לבדוק אותה עם הבית הלבן ולדבר שוב עם הנשיא מחר אחר הצהריים, ואז לפרסם אותה ולהצביע עליה ביום רביעי", פירט. לדבריו, ההסכם כולל "קיצוצים היסטוריים בהוצאות ורפורמות שיוציאו אנשים מהעוני אל תוך כוח העבודה. אין מסים חדשים ואין תוכניות ממשלתיות חדשות".

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הודיע כי ההסכם "מייצג פשרה, מה שאומר שלא כולם קיבלו מה שהם רצו". ביידן כינה את העסקה "צעד חשוב שמפחית את ההוצאות, תוך הגנה על תוכניות קריטיות עבור אנשים עובדים והגדלת הכלכלה עבור כולם".

לדברי ביידן, "ההסכם מגן על סדרי העדיפויות המרכזיים שלי ושל הדמוקרטים בקונגרס, ועל הישגי החקיקה". הבית הלבן הזמין את חברי המפלגה הדמוקרטית בבית הנבחרים להשתתף היום בתדרוך וירטואלי, ככל הנראה על מנת להסביר מה כלול בפשרה ולהאיץ בדמוקרטים להצביע בעדה.

לקראת מאבק בבית הנבחרים ובסנאט?

ההכרזות של ביידן ומקראתי מסמנות את תחילתו של מסע שכנועים מצד מנהיגי בית הנבחרים והסנאט משתי המפלגות על מנת לגרום להסכם, שצריך לזכות במספיק קולות, לעבור לפני הדדליין של 5 ביוני. עד כה, לפחות סנאטור אחד, הרפובליקני מייק לי מיוטה, איים לבלום את ההצעה אם לא יסכים איתה. בבית הנבחרים, קבוצה של 35 חברים אולטרה-שמרנים לחצה בפומבי על מקארתי לדרוש יותר ויותר ויתורים מהדמוקרטים. הקבוצה ציינה כי לא תתמוך בפשרה שתהיה "גדולה מדי" מבחינתם.

ההצבעה על העלאת תקרת החוב לא תאפשר הוצאות ממשלתיות נוספות, אך תאפשר למשרד האוצר האמריקאי לעמוד בהתחייבויות שכבר אושרו על ידי הקונגרס בעבר, חלקן בנות עשרות שנים. למרות זאת, רפובליקנים רבים רואים במשבר הזדמנות לחילוץ ויתורים מהדמוקרטים בתמורה לקולותיהם. במסגרת המתווה הנוכחי, הרפובליקנים דרשו מהבית הלבן להסכים לקיצוצים בסיסיים בהוצאות הממשלה, דרישות חדשות לקבלת סיוע ציבורי, רפורמה במתן היתרי אנרגיה וביטול כל כספי החירום שהוקדשו לקורונה וטרם הוצאו.

ביום שישי אחר הצהריים עידכן משרד האוצר בארצות הברית את הדדליין ל-5 ביוני - חמישה ימים מאוחר יותר מהתאריך הקודם, 1 ביוני. העדכון איפשר את הפחתת הלחץ במהלך המגעים, וגם עכשיו התאריך הסופי עלול להשתנות.

פטריק מק'הנרי, מנהל המו"מ מטעם המפלגה הרפובליקנית, שיבח את שרת האוצר ג'נט ילן וכינה אותה "אישה עקרונית שנאמנה לחוק". לפי ילן, במהלך היומיים הראשונים של חודש יוני, משרד האוצר "אמור לבצע תשלומים והעברות של 130 מיליארד דולר. זה ישאיר את האוצר עם רמה נמוכה ביותר של משאבים". לדבריה, אלא אם תקרת החוב תעולה, המשאבים של האוצר לא יספיקו לעמידה בהתחייבויות שלו.