בנקסי כיסה בית בגרפיטי. כמה שילמו הבעלים כדי להסיר אותו?

ב-2021 צייר בנקסי גרפיטי על קיר בניין בעיירת חוף באנגליה • שנתיים לאחר מכן בני הזוג הורידו אותו, בעלות של 240 אלף ליש"ט • "לא בטוח שבנקסי מבין את ההשלכות לבעלי הבתים עליהם הוא מצייר"

הגרפיטי של בנקסי בלואוסופט / צילום: Reuters, Peter Nicholls
הגרפיטי של בנקסי בלואוסופט / צילום: Reuters, Peter Nicholls

עבור רוב האנשים, להתעורר בבוקר ולגלות שבנקסי השאיר יצירת גרפיטי בשוווי מליוני ליש"ט על ביתם, נשמע כמו חלום.

אבל כשגרי וגוקין קאוטס התעוררו לגלות שבנקסי השאיר ציור של שחף בגובה של כ-6 מטרים על הקיר החיצוני של בניין בבעלותם בעיירת החוף לואוסופט, אנגליה, הם גילו שלא מדור בחלום, כי אם בסיוט.

הציור, שהופיע על ביתם ב-2021 הפך ליעד לונדליזם, גנבים, ואנשי עירייה שדרשו שהזוג יוציא אלפי לישטים לתחזוק הציור.

כעת, לאחר כמעט שנתיים הסירו הזוג את האיור במשקל ה-22 טון בתהליך שכלל את חסימת הכביש ושכירת מנוף בתהליך שעלותו הוערכה בכ-240 אלף ליש"ט.

"בהתחלה זה היה מדהים, אבל ככל שחלף הזמן התחזוק נהיה מלחיץ. אני לא בטוחה שבנקסי מבין את ההשלכות לבעלי הבתים עליהם הוא מצייר", סיכמו בני הזוג בשיחה עם עיתון הסאן.

האיור הקפיץ את שווי הבניין, אך הביא איתו לא מעט טרחה

גרי וגוקין קאוטס גילו את הגרפיטי של בנקסי על קיר ביתם באוגוסט 2021. הציור הוא חלק מסדרה בת 10 ציורים של בנקסי ברחבי ערי החוף של אנגליה, שלושה מהם בלואוסופט. באוגוסט 2021 עוררה סדרת הציורים ספקולציות, ולאחר כשבוע לקח בנקסי בעלות עליה בפוסט באינסטגרם שלו בו הוא קרא לפרויקט "חופשת-הריסוס הגדולה" (Spraycation - שילוב של ספריי ו-חופשה).

View this post on Instagram

A post shared by Banksy (@banksy)

בעוד שהאיור הקפיץ את שווי הבניין בבעלותם, הוא הביא איתו מידה שווה של טרחה. עיריית לואוסופט, בניסיון להגן על האיור - שמשך אליו תיירים רבים - הודיעה לבעלי הבניין כי ניתן לתת צו הגנה לאיור - כך שהוא לא ימחק או יהרס, אך שעלויות התפעול והתחזוק של ההציור יפלו עליהם, בעלות שהוערכה בכאלף דולר לשנה.

מהר מאוד הזוג גילה שעלויות השימור לא נגמרות באישור מהעירייה. חובבי אומנות החלו להגיע לקיר, ולאחר שאחד מהם לקח איתו חתיכה מהאיור וניסה למכור אותה בפייסבוק הם נאלצו לשכור שומר לילה. אדם נוסף ניסה לגנוב את הסולם בו השתמש בנקסי לצייר את הגרפיטי, וונדליסטים ניסו לצבוע את הציור בלבן, אך נחסמו.

באפריל האחרון החליטו בני הזוג להסיר את האומנות - כולל את הקיר, שמשקלו כ-22 טון, עליו האיור יושב, ובשבוע שעבר הליך ההסרה הסתיימה. עלות הסרת הקיר הוערכה בכ-240 אלף ליש"ט.

החברה שנשכרה להסיר את הקיר אמרה לעיתון ה-BBC כי האיור נמצא כעת באחסון "במקום כלשהו באנגליה".

בני הזוג קאוטס מתכננים למכור את האיור כדי לכסות את עלויות התחזוק של השנתיים האחרונות. במקום הגרפיטי המקורי הם מתכננים לשים העתק, כתזכורת למתנה שקיבלו מבנקסי.