האזהרה של האנליסטים הבכירים: זו עשויה להיות הבועה הבאה בוול סטריט

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר: "כשהעולם הופך מאוד צפוף, וכולם רצים לאותה דלת, אלו סימנים של בועה. וברור גם שאם כולם רצים לאותה דלת, ייקח זמן עד שכולם ייכנסו"

הבועה הבאה בוול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt
הבועה הבאה בוול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

מהפכת הבינה המלאכותית מורגשת היטב בוול סטריט. מניות בולטות בתחום נהנות מתחילת השנה מזינוק של עשרות, ובחלק מהמקרים אף מאות אחוזים. כך למשל, מניית אנבידיה , שרשמה נסיקה חריגה בסוף השבוע האחרון (25%), צמחה מתחילת השנה בלא פחות מ־170%. גם ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל ומיקרוסופט, שמנסות בחודשים האחרונים להתבסס בתחום הבינה המלאכותית נהנו מההייפ. מניית גוגל זינקה מתחילת השנה ב־40% ומיקרוסופט  ב־38%. את העלייה החדה ביותר כנראה רשמה חברה הרבה פחות מוכרת - C3.ai AI, ספקית תוכנה ארגונית בתחום הבינה המלאכותית שמנייתה זינקה השנה בכמעט 200%.

מה יעדיפו בעלי מניות סטרטסיס: למכור מניות במזומן או להשתתף בעסקת מיזוג 
הגיע הזמן שהמשקיעים ישנו את האופן שבו הם חושבים על כסף מזומן 
מה עומד מאחורי הדרישה של רשות התחרות לקבל את נתוני הריבית של הבנקים? 

גרנט באוורס, מנהל תיקים בבית ההשקעות פרנקלין טמפלטון מעריך כי "שוק הבינה המלאכותית צפוי להמשיך ולצמוח במהירות ולהגיע להיקף של 900 מיליארד דולר ב־2026... לטכנולוגיה יש פוטנציאל לשבש מגוון רחב של תעשיות ולתרום עד 15.7 טריליון דולר לכלכלה העולמית עד 2030".

"עד כמה יהיה ביקוש אחרי ההייפ?"

אבל האם ההייפ סביב הבינה המלאכותית מביא להתפתחות בועה חדשה בשוק ההון? לפי בנק אוף אמריקה, אחד הבנקים הגדולים בארה"ב, התשובה חיובית. בשבוע שעבר מייקל הרטנט, אסטרטג ההשקעות הראשי בבנק, כינה את ההייפ סביב תחום הבינה המלאכותית "בועת תינוק". לדבריו, "בועות בדברים הנכונים (כמו האינטרנט) ובדברים הלא נכונים (למשל דיור) תמיד מתחילים בכסף קל, ותמיד נגמרים בהעלאות ריבית".

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר מסכים שיש סימני בועה "חד משמעית". לדבריו, "אנחנו רואים הרבה מאוד השקעות שהולכות לכיוון הזה (תחום הבינה המלאכותית) ובכסף מאוד גדול - ואף אחד לא יודע לאן זה הולך. אנשים מצטיידים בטירוף (במניות בתחום), ואפשר לראות את זה באנבידיה.

"כשהעולם הופך מאוד צפוף, וכולם רצים לאותה דלת, אלו סימנים של בועה. וברור גם שאם כולם רצים לאותה דלת, ייקח זמן עד שכולם ייכנסו. ואז השאלה שצריך לשאול היא עד כמה יהיה ביקוש אחרי ההייפ. משמע, אחרי שכולם ייכנסו דרך הדלת, בחלוף כמה רבעונים, האם יהיה קהל נוסף? אם לא, זה מה שיפוצף את הבועה".

שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה בבית ההשקעות פסגות מצנן את ההתלהבות סביב הגידול החריג בתחום הבינה המלאכותית. "פרופורציות: תחום ה-AI עדיין אינו מהווה שיעור קרוב לתחומים בוגרים כמו ה-PC והסמארטפון, שמחזיקים כמעט 50% מכלל מכירות הענף ועדיין רושמים ירידות".

האם אנחנו עדים לבועה? לדבריו כרמי, "לרוב נהוג לזהות בועה רק לאחר שזו מתפוצצת. כרגע אנבידיה נסחרת לפי מכפיל רווח גבוה מאוד של כ-54 לשנה הקרובה ו-43 לשנה שאחריה. כדי להצדיק תמחור כזה, החברה צריכה להמשיך ולצמוח בקצב מאוד מהיר למשך מספר שנים. לפי הנהלת החברה הפוטנציאל שלה עודנו עצום, ולכן זה רחוק מבועה". לצד זאת, מסביר כרמי כי "לפי כמות הדיבורים מסביב על ה-AI, נראה כי אנחנו בשלבי התחלה של טרנד טכנולוגי חדש, שלא פעם מסתיים בהתנפחות גדולה. אנחנו סבורים שעדיין מוקדם מכדי לקבוע בנחרצות, אולם לפי כמות העניין שהמגמה הזו מייצרת, יש פה משהו שלא נראה כל יום, משהו שקצת מזכיר לנו את תחילת ימי האינטרנט, שכידוע הסתיימו הן במהפכה אמיתית והן בפיצוץ של בועה זמנית במחירי המניות".