מה מתכנן האיש שמאחורי ChatGpt בביקורו בישראל

האיש מאחורי המיזם הכי מסקרן בתעשיית ההייטק - ChatGpt - נמצא בשיאו של סיור ברחבי אירופה שבו נועד עם ראשי מדינות • המטרה: להיפגש עם מפתחים וסטארט־אפים ולהיות שותף בגיבוש רגולציה עתידית על מיזמי AI • סם אלטמן ינחת בשבוע הבא בישראל. עם מי הוא ייפגש?

סם אלטמן / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
סם אלטמן / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, החברה שעומדת מאחורי ה־ChatGPT, ואולי האחראי העיקרי להבאת הבינה המלאכותית למרכז תשומת הלב הציבורית, עורך בימים אלו סיור ברחבי אירופה. הוא הספיק להיפגש עם מספר ראשי ממשלות, הן כדי לדון בנושא הרגולציה סביב הטכנולוגיה, עניין שדאג להציף בראיונות שקיים בחודשים האחרונים, והן כדי לחפש מיקום אירופאי למרכז מחקר ופיתוח חדש מטעם החברה.

הכירו את המותג הסיני שאמנון שעשוע השקיע בו ומגיע לישראל | ניתוח 
"מרתון הדרכונים": כמה דרכונים כבר הונפקו ומה קורה לתורים? 
אנבידיה מטריפה את וול סטריט. אבל מה בעצם היא עושה? | שאלות ותשובות

שיחות על רגולציה

אלטמן נפגש עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, עם פדרו סאנצ'ז, ראש ממשלת ספרד, עם רישי סונאק, ראש ממשלת בריטניה ועם ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי. כל אחד מהנהיגים פרסם לאחר הפגישה תמונה משותפת לצד הצהרות לגבי כוונתן של הממשלות לפעול לקידום והמשך פיתוח הבינה המלאכותית באחריות ותחת רגולציה מתאימה.

סאם אלטמן

אישי: בן 37, מתגורר בסן פרנסיסקו

מקצועי: הקים את מעבדת המחקר OpenAI יחד עם אילון מאסק, וב־2019 התמנה למנכ"ל. הנשיאּ לשעבר של Y Combinator. אלטמן עזב את לימודי מדעי המחשב בסטנפורד לטובת ייסוד Loopt, שירות רשתות חברתיות מבוסס מיקום

עוד משהו: הפעיל את מכשיר הווידאו של המשפחה בגיל שנתיים

הוא קרא לאחרונה בראיון לרשת CNBC להקמת גוף רגולטורי בינלאומי שיהיה אחראי על פיקוח סביב המשך הפיתוח של הבינה המלאכותית. באותו ראיון אמר כי "יש בקרה על טכנולוגיות עוצמתיות אחרות, אין סיבה שלא תהיה בקרה על הטכנולוגיה הזאת".

רק שהפעם אלטמן מדבר רגולציה מכיוון הפוך, ומנסה לדאוג שלא תהיה יותר מדי ממנה, כך לפי אתר TechCrunch. לדידם, המוטיבציה של אלטמן בפגישות עם ראשי הממשלות היא הרצון לנסות ולהשפיע על הצורה הסופית של החוקים העתידיים שיחוקקו באיחוד האירופי בהקשר לפיתוח והשימוש בבינה המלאכותית. כמו כן, הוא רוצה לבסס את נוכחותה של OpenAI בזירה האירופאית. זאת לאור העובדה שרק בחודש שעבר איטליה אסרה שימוש ב־ChatGPT נוכח חששות סביב נושא הפרטיות.

במקביל למפגשים עם פוליטיקאים אלטמן מגיע גם לאוניברסיטאות מובילות לשיחות פתוחות עם סטודנטים ועם הקהל הרחב. בספרד הגיע אלטמן לאוניברסיטת IE למפגש עם מפתחים מכל רחבי היבשת, ובלונדון הגיע ליוניברסיטי קולג'. באותם מפגשים הוא מדבר על הצורך ברגולציה - אך כזאת שתאפשר לחברה שלו לפעול באירופה. ביונברסיטי קולג' בלונדון התייחס אלטמן בין היתר גם לסכנות הטמונות בבינה מלאכותית, ובייחוד היכולת שלה לייצר דיסאינפורמציה. יכולת שעלולה לגרום לנזקים כבדים כמו למשל, בדוגמה שנתן, פייק ניוז שיכול להשפיע על תוצאות הבחירות הקרובות בארה"ב.

בראיון למגזין טיים לאחר אותה שיחה בלונדון התייחס אלטמן בשנית לנושא הרגולציה ואמר שייתכן ש־OpenAI תפסיק לפעול באירופה במידה והחוקים שיחוקקו יגבילו את פעילות החברה ולא יתאפשר לה לציית להם, אולם סייג ואמר כי החברה תנסה לשתף פעולה.

כל זאת, לאחר שלאחרונה הופיע מול סנאטורים אמריקאים והצהיר על שלל הדרכים בהן הוא מתכוון לתמוך ברגולציה, כולל פעולות למניעת היווצרות והפצת מידע שגוי והבהרה של איזה תוכן נוצר על ידי בינה מלאכותית למשתמשים. עוד אמר אלטמן בפני הסנאטורים שהוא תומך במאמץ של אירופה להוביל גישה גלובלית להסדרת חברות שעוסקות בפיתוח בינה מלאכותית.

אלטמן מקפיד להציג גישה אחראית וחיובית כלפי הצורך הנדרש ברגולציה סביב המשך פיתוח הטכנולוגיה שנמצאת כעת במרכז השיח העולמי, אך באותה נשימה, נדמה שבסיור האירופאי הנוכחי הוא מנסה להשפיע על אופי הרגולציה שתתהווה, ולדאוג שהפיקוח הנדרש לא יהיה הדוק יתר על המידה, ויותר מחשיבות קיום הרגולציה, חשוב שיתאפשר לחברה שהוא עומד בראשה להמשיך לפעול באופן המיטבי בעבורה.

סיור לוקיישנים באירופה

כשברקע נמצא המשבר החוקתי בפולין, שנמשך כבר יותר מחמש שנים וכלל שינויים שהפכו את המועצה האחראית על מינויי שופטים לכזו שבשליטת הממשלה, בדומה למה שמוצע בישראל, אלטמן אמר ל"בלומברג" כי פולין יכולה להוות בחירה מעניינת למיקום משרדי החברה. במידה ואכן תבחר כמדינה בה יוקם מרכז מחקר ופיתוח של OpenAI, תצטרף האחרונה לשורה של חברות גדולות שגם להן מרכזי מו"פ בפולין, כמו מיקרוסופט, גוגל, אמזון ו־IBM.

במהלך חודש יוני אלטמן צפוי להמשיך ולבקר בערים נוספות ברחבי העולם, כשבין היעדים העתידיים נמצאות דובאי, ניו דלהי, סינגפור וטוקיו. בביקורו אמור להגיע לכ־17 ערים מרכזיות.

בשבוע הבא צפוי אלטמן להגיע לישראל לפגישה עם שורת מפתחים במרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט, שעומדת מאחורי OpenAI. אלטמן צפוי להיפגש גם עם מספר סטארט־אפים ישראלים.

גם כאן לא יפסח על האקדמיה ויגיע לאוניברסיטת תל אביב. במישור הפוליטי - אלטמן יגיע לביקור בבית הנשיא.

האם בביקור הצפוי בישראל ימשיך באותו הקו הפוליטי ויפגש עם ראש הממשלה נתניהו לשיחה אודות סוגיית הרגולציה וקידום ופיתוח הבינה המלאכותית, וכמובן גם לתמונה משותפת, כזאת שתצטרף לאוסף הגדל של תמונות ראשי ממשלות לצידו של האיש הכי "חם" בזירת הבינה המלאכותית?

טרם יצא לסיור העולמי צייץ אלטמן בטוויטר כי הוא מתכוון להיפגש עם מפתחים ועם משתמשי OpenAI, ולשמוע חוויות ותגובות וביקורות. אך כעת נדמה, מעבר לרצון לבסס עצמו כפנים המזוהות עם מהפכת הבינה המלאכותית, שלסיור מטרות אסטרטגיות ופוליטיות מובהקות.