ניצחון ארדואן מחליש עוד יותר את הלירה הטורקית

משעות הבוקר הדולר כבר זינק בכ-1.4% - לרמה של כ-20.3 לירות, ובשוק השחור השער מגיע כבר ל-23 לירות לדולר • מנהיג האופוזיציה שהפסיד טוען כי הבחירות לא היו הוגנות עקב החשיפה המועטה לה זכה בתקשורת לעומת החשיפה שקיבל ארדואן

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: Reuters, Presidential Press Office
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: Reuters, Presidential Press Office

24 שעות לאחר שהחלו חגיגות הניצחון של מפלגת "הצדק והפיתוח" (AKP) בטורקיה, השמחה מתחילה להתנפץ אל קרקע המציאות הכלכלית המדינה: קצב שחיקת הלירה הטורקית מתגבר, ומהבוקר (ג') הדולר זינק בכ-1.4% לרמה של כ-20.3 לירות. "הייתי הבוקר בשוק, ושער ההמרה השחור עמד כבר על 23 לירות לדולר", סיפר תושב מקומי לגלובס. 

הפספוס הגדול בסקרים והשפל של הלירה: טורקיה ביום שאחרי ניצחון ארדואן 
עם שירי הלל וקריאות דתיות: כך חגגו תומכי ארדואן את ניצחונו בבחירות 

בה בעת, התושבים המקומיים מחפשים מפלט לשימור ערך הכסף - ופונים בהמוניהם, שוב, לבורסה. מדד BIST 30 מזנק היום בכ-3.5% ומדד BIST 100 בכ-3.3%. לפחות לפי דיווחים מקומיים, ארדואן צפוי בשבוע הבא לבשר על החלטות כלכליות חדשות. מוקדם לדעת אם מדובר בהמשך המדיניות הכלכלית התמוהה של הנשיא, שמתעקש להותיר את הריבית על 8.5% ולא להעלות אותה במטרה לצנן את הביקוש.

"אומה של 85 מיליון אזרחים ניצחה", הכריז נשיא המדינה רגפ טאיפ ארדואן, תוך שביקר את תומכי קהילת הלהט"ב בטורקיה שמזוהים עם הצד השמאלי של המפה הפוליטית הטורקית. מנגד, מנהיג האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו שנכשל בפעם השלישית עדיין לא מראה סימנים לכוונה להתפטר. הוא דווקא משליך את האחריות על ארדואן. קיליצ'דראולו מגדיר את הבחירות כלא הוגנות בשל היעדר הייצוג של האופוזיציה בתקשורת, לעומת החשיפה האדירה של ארדואן ותומכיו, וכינה את "הבחירות הכי לא הוגנות בשנים האחרונות".

במעוזי האופוזיציה באיסטנבול עדיין ניתן לזהות את האכזבה הרבה. ברובע קדיקוי, שנמצא במערב הצד האסיאתי של איסטנבול, עדיין פרוסים שלטי תמיכה רבים בקיליצ'דראולו. מאידך, אין באזור סימני תמיכה בארדואן גם לאחר הניצחון. יצוין כי הרובע נחשב למעוז החילונים בצד האסיאתי של העיר המאוכלסת ביותר בטורקיה.