המדען הראשי של משרד האנרגיה: "האתגר הגדול הוא הורדת הפליטות וזיהום האוויר שהורג אנשים היום"

ד"ר גדעון פרידמן, המדען הראשי של משרד האנרגיה, נאם אתמול בכנס האנרגיה של גלובס, שנערך בשיתוף החברות אנרג'יאן והליברטון, על הדרך להשגת אנרגיה ירוקה • כנס האנרגיה של גלובס נערך בשיתוף החברות אנרג'יאן והליברטון

ד''ר גדעון פרידמן, המדען הראשי של משרד האנרגיה / צילום: יוסי כהן
ד''ר גדעון פרידמן, המדען הראשי של משרד האנרגיה / צילום: יוסי כהן

"האתגר הגדול הוא הפחתת הפליטות והורדת זיהום האוויר שהורג אנשים היום, כחלק מהמעבר לאנרגיה נקייה", כך פתח את דבריו ד"ר גדעון פרידמן, המדען הראשי של משרד האנרגיה, במהלך כנס האנרגיה של גלובס.

מייסדת ISROG: "בעקבות המשברים התעשייה הבינה שהיא צריכה להשתנות" 
בכיר בהליברטון: ליזמות וחדשנות יש תפקיד מרכזי בתעשיית האנרגיה 
מנכ"ל אנרג'יאן: "כפי שהיינו הראשונים להכניס תחרות לשוק הגז הישראלי, אנחנו רוצים להיות מי שמכניסים חדשנות" 
שר הכלכלה ניר ברקת: "המונופולים מעלים מחירים בלי סיבה, ואנחנו נדרשים לצעדים דרסטיים" | ראיון

בנאומו, ד"ר פרידמן ציין כי יש שני סקטורים מרכזיים התורמים לזיהום האוויר בישראל, וביחד מהווים כ־85% מסך פליטות הפחמן בארץ: החשמל והתחבורה. בכדי להפחית את רמות זיהום הפחמן בארץ, יש לשלב טכנולוגיות חדשות עם ישנות, הדגיש פרידמן, אך קיימים קשיים רבים בדרך לשיפור המצב כיום.

המכשול: העלות הגבוהה של החלופות

מדינת ישראל היא בין המדינות שחתומות על הסכם פריז משנת 2015, כאשר אחד היעדים שהתחייבה אליהם היא ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות. לדברי פרידמן, "הפחתנו את הזיהום ממעבר מפחם לגז טבעי, הודות לשינוי בשוק הגז בישראל". עוד הוא ציין כי "אם נסתכל על הדרישות הבסיסיות של שוק אנרגיה, צריך (יותר, א"כ) חשמל היום. חשמל הוא מרכיב מפתח, והוא ייצרך יותר ויותר בעתיד. אנו צריכים חשמל. החשמל הוא רכיב עיקרי בשוק האנרגיה אבל אנו צריכים חשמל שהוא ניתן להעברה".

בסיכום דבריו, פרידמן הסביר שהשוק הפרטי כבר מגיע לתוצאות מרשימות בזכות עצמו, ויוצר פתרונות חדשניים לאנרגיה מתחדשת. אולם, אחד הסייגים שאותם פרידמן מציין, הוא העלות הגבוהה של האופציות החלופיות לאמצעים המסורתיים המזהמים. הרעיונות הם אמנם טובים וחדשניים, הוא הדגיש, אך בשלב זה אינם יעילים מספיק.

*** גילוי מלא: כנס ENERGY 2023 של גלובס נערך בשיתוף החברות אנרג'יאן והליברטון