הפער בין בורסת תל אביב לוול סטריט הולך וגדל. האם המגמה תימשך?

מזה קרוב לשבועיים שמדדי הבורסה התל אביבית יורדים, בזמן שוול סטריט דווקא מתאוששת • לצד האינפלציה והעלאות הריבית, ישנן עוד סיבות להיחלשות • החל מאזהרת הרמטכ"ל לגבי מלחמה עם איראן, דרך חזרת השיח על הרפורמה המשפטית ועד קריאת סמוטריץ' להגדיל את המיסוי על הבנקים

הפער שוב חוזר להתרחב
הפער שוב חוזר להתרחב

השנה הנוכחית הייתה סוערת מאוד עבור שוק המניות המקומי, והבורסה בתל אביב נסוגה בתחילתה, במיוחד במהלך הרבעון הראשון, בזמן שמדדי וול סטריט רשמו התאוששות ניכרת. למרות שמאז חודש אפריל נדמה היה שהפערים מצטמצמים חזרה והבורסה התל אביבית חזרה להתאושש, בשבועיים האחרונים חזרו קולות מהעבר הלא רחוק - והמדדים בארץ נחלשים בהדרגה בזמן שבחו"ל נרשמת התאוששות.

הפער בין בורסת תל אביב לוול סטריט הולך וגדל. האם המגמה תימשך? | ניתוח
הבנקים במוקד: האם יוכרזו בקרוב כ"קבוצת ריכוז"? 

מדד ת"א 35 ירד בכ־2% מתחילת השנה בזמן שמדד S&P 500, הכולל את החברות הגדולות בארה"ב, עלה בכמעט 10%. עד לתחילת השנה, הבורסה המקומית עקבה פחות או יותר אחרי המגמה של המדדים בחו"ל. אלא שהפערים התרחבו מאז אמצע מאי, ובשבוע החולף בפרט, הבורסה התל אביבית ירדה ב־1.4%, ומדד S&P 500 עלה ב־1.5%. מהם הגורמים המרכזיים להתרחבות הפערים בשבועות האחרונים?

 

האינפלציה והריבית מגבירות את החשש

לדברי רוברט כרמלי, מנהל ההשקעות הראשי בארבע עונות מקבוצת אי.בי.אי, אחד הגורמים שמדאיגים את המשקיעים כעת, הוא שוב נושא האינפלציה בארץ, או במילים אחרות - "יוקר המחיה". מאז פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל, שהפתיע לשלילה שרשם עלייה של 0.8%, אומר כרמלי, "אנחנו רואים שיש כאן משהו שמזין את עצמו. הדולר מתחזק מול השקל, ואז המחירים עולים. קצב אינפלציה מטפס מגביר את החשש להעלאת ריבית נוספת, וזה מכביד על הבורסה בתל אביב".

הבורסה התל אביבית מוטה יותר כלפי מניות של חברות נדל"ן ואלה כבר מושפעות לשלילה מהריבית שזינקה בשנה החולפת. המשכנתאות התייקרות ועלויות המימון גם. כל אלה שוחקים את רווחיהן הצפויים לעתיד, והן גוררות את השוק למטה. מדד ת"א בנייה, הכולל את חברות הבנייה הגדולות במשק כדוגמת דמרי ואזורים, נחתך ב־30% בתוך שנה, והוא אחד המדדים הגרועים בבורסה בפרק הזמן המדובר.

טרנד חדש בארה"ב תורם למגמה השלילית

כרמלי מציין הסבר נוסף לפער: "צריך להסתכל כיצד בנויות העליות במדדי חו"ל. עיקר העליות במדדי ארה"ב נשענות על 6־7 חברות טכנולוגיה ענקיות. הסתכלתי על מדד S&P 500 מומנטום, שכולל את המניות את המניות הטרנדיות החמות בוול סטריט. חשבתי שהוא יטפס מתחילת השנה, אבל התשואה שלו שלילית. משום שהוא נשען על המניות מהטרנד של השנה שעברה - אנרגיה וסחורות.

מנהל החדשנות בבנק ישראל, דני חחשווילי, בין המועמדים המובילים לתפקיד המפקח הבא 
משקיעים ובכירים בחברות שהתמזגו לספאק הרוויחו מיליארדים לפני שהבועה התפוצצה 

"הטרנד הנוכחי הוא סביב מניות מתחום הבינה המלאכותית (AI). זה מראה ששוק המניות בארה"ב מאוד שביר ומוטה חברות טכנולוגיה כעת. הבורסה בתל אביב מוטה מניות נדל"ן ובנקים, ולכן גם לא משתתפת בהתאוששות שקוראת בחו"ל".

האופק המאקרו־כלכלי מכביד ברקע

יוסי לוי, מייסד ומנכ"ל משותף, בבית ההשקעות מור, מציין עוד גורם שנראה שמכביד על השוק המקומי. לדבריו, האופק המאקרו־כלכלי עלול להתקדר בקרוב. "אני חושב שהמיתון יגיע אלינו הרבה יותר מהר", אומר לוי, ומוסיף: "דמי השכירות עלו בצורה מטורפת, עלויות האוכל משוגעות, יחד עם עליית ההלוואות והמשכנתאות, מרבית מדינת ישראל לא מרוויחים 20 ו־30 אלף שקל בחודש.

"אנשים עכשיו מנצלים רזרבות, אבל מה יהיה אחרי - הם יפגשו מצב הרבה יותר גרוע. אני מכיר מגדלי משרדים בארץ שלא מצליחים למכור נכסים, גם חברות הייטק מצמצמות קומות ומפטרות כמויות של כוח אדם".

צעדי הממשלה מרתיעים את המשקיעים

לראשי הגופים המוסדיים שהשתתפו ביום רביעי בוועידת שוק ההון לחיסכון ארוך טווח - הוועידה אורגנה על ידי עו"ד ארז קניסטר ותמיר פלג, כאשר על התוכן המקצועי היו אמונים משרד עורכי הדין גלעד בכר ושות' - הבכירים הציעו הסברים נוספים למה שקורה בשוק. דייב לובצקי, מנכ"ל בית ההשקעות אי.בי.אי ציין כי התבטאויות הפוליטיקאים האחרונות תרמו למגמה השלילית.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התבטא השבוע לגבי הרווחיות הגבוהה על הבנקים והודיע כי הוא שוקל להטיל מס רווחי יתר עליהם. "תדמיינו ועדת השקעות שראתה את דברי שר האוצר בצהריים", אומר לובצקי, "תוסיפו לזה מצב גיאו־פוליטי שבו הרמטכ"ל מדבר על אפשרית תקיפה באיראן ותראו לי מנהל ועדת השקעות אחד שירצה להשקיע פה? נוצר מצב שרוב הגופים הגדולים בכלל לא מסתכלים על השקעה בארץ. נוסיף לזה לקוחות שעומדים אצלנו בתור כדי לפתוח חשבונות בשוויץ ולהוציא כספים החוצה".

לדברי שי שעיה, שותף מנהל בקרני פמילי אופיס, "העליות שראינו בתיקון בתל אביב של בחודשים אפריל עד אמצע מאי היו שינוי ומגמה וסגירת פער בין הבורסה המקומית לעולם. הם התרחשו, לא בגלל משהו יוצא דופן בשוק המקומי. מה שמעורר דאגה גוברת כעת הם מספר דברים: תקציב המדינה שעבר לא מייצר מנועי צמיחה ומנציח פריון נמוך יחסית. נראה גם שהממשלה חוזרת להתעסק ברפורמה המשפטית, ואת זה השווקים לא כל כך אוהבים".

צבי סטפק, מייסד ובעלים של בית ההשקעות מיטב, התייחס לכך: "המהפכה המשטרית יוצרת קודם כל אי־ודאות. לכן, אנחנו רואים חברות הייטק שנרשמות בחו"ל, ואנחנו אפילו לא יודעים כמה השקעות מחו"ל לא באות לישראל. הרי לא תמיד יגידו לנו למה בוחרים שלא להשקיע בארץ. הרע עוד לפנינו, את אפקט הריבית והאינפלציה עוד נרגיש אותה הרבה יותר חזק".

הצפי: חוסר הוודאות כאן כדי להישאר

מה צפוי לנו בתקופה הקרובה? שעיה מקרני פמילי אופיס מציין כי "כל עוד נראה את אי־הוודאות מרחפת מעלינו, השוק המקומי ימשיך לדשדש. נקודת האור היא שלמרות עליות הריבית בשנה האחרונה, הפעילות הכלכלית עדיין מחזיקה מעמד ויחסית יציבה. חשבנו שבריבית של 5% נראה חברות קורסות ואבטלה גואה ומיתון, וזה לא המצב. נתוני התעסוקה, למשל בכלכלה האמריקאית (אבטלה של 3.5%, ח"ש), חזקים.

"אני הייתי מחפש כיוון של ההשקעות יחסית סחירות בשוק ההון. בתחום האג"ח, מומלץ להתמקד באגרות חוב בטווח לפירעון בטווח בינוני של שלוש עד חמש שנים. לא מומלץ לחפש הרפתקאות, וכדאי להקטין חשיפה לנכסים אלטרנטיביים (לא סחירים, ח"ש). בימים האלה כדאי לבחון השקעה באפיקים סולידיים ובטוחים, שם אפשר לקבל תשואה יחסית טובה לסיכון".

מה ממליצים המומחים לעשות?

מה עושים בימים כאלה לדעת ראשי בתי ההשקעות הבולטים? לוי מבית השקעות מור מציין כי "אגרות חוב של בנקים זו השקעה מצוינת כיום. גם קרנות השקעה אלטרנטיביות הן מוצר חם שנותן הזדמנויות. יש המון כסף ששוכב 'סתם' בחשבון העובר ושב, ואני קורא לאנשים להשקיע בקרנות כספיות ובאג"חים לטווח ארוך עם תשואה גבוהה. זה הזמן לבסס תשואה קדימה".

לובצקי מאי.בי.אי מוסיף כי תיק ההשקעה האידיאלי צריך להיות מורכב מ־"45% מניות עם הטיה חזקה לחו"ל, בדגש לטכנולוגיה. הרכיב האלטרנטיבי צריך לנוע בין 20%־25% עם דגש גדול על השקעות בחוב פרטי (לא סחיר, ח"ש), מי שיכול להרשות לעצמו לוותר על נזילות - כדאי מאוד".

צבי סטפק ממיטב מסכם כי נוצרה "הזדמנות היסטורית לבסס את תיק ההשקעה על אג"ח. כמובן שאי־אפשר לוותר על מניות. אנחנו משקיעים (את הרכיב המנייתי, ח"ש) בעיקר בארה"ב כ־70% מההשקעות והיתרה כ־30% בישראל". לדבריו, מבחינה גאוגרפית, "אירופה גם מעניינת, וכך גם יפן והודו".