מנהל ההשקעות הבכיר שנזהר ממניות וצופה התאוששות איטית בשווקים

נייל אוסליבן מחברת ההשקעות נויברגר ברמן, מספר כי "אנו מעודדים כיום כניסה למכשירי הכנסה קבועה, בעיקר אג"ח קצרות" • מה הוא חושב על השוק בישראל, ואיזו עצה יש לו למשקיע עם 100 אלף דולר: "גיוון — להימנע מהשקעה אחת שעלולה לגרום לכם להתרושש"

נייל אוסליבן / צילום: נויברגר ברמן
נייל אוסליבן / צילום: נויברגר ברמן

כשהריבית שוברת שיאים של עשרות שנים והאי ודאות והתנודתיות בשווקים גבוהות, שוק איגרות החוב מספק הזדמנויות חריגות יחסית לשנים הקודמות. "השקעה באג"ח יכולה לייצר כיום תשואה שנתית של 6%", מאשר נייל אוסליבן, מנהל השקעות בכיר בחברת ניהול ההשקעות הגלובלית נויברגר ברמן, האחראי ישירות על 6.6 מיליארד דולר המושקעים באפיקים מגוונים.

בין צ'אט GPT לנסיקת אנבידיה: סימני בועה שוב כאן, אף אחד לא יודע איך זה ייגמר הפעם | ניתוח 
מה צריך להביא בחשבון לפני שמשקיעים בדירת Airbnb? | ראיון 
הכסף במזרנים ובקירות: ארגנטינה מסתגלת לאינפלציה שיצאה משליטה

"באופן כללי, אנחנו מעודדים תנועה למכשירים של הכנסה קבועה בימים אלה", הוא אומר, "באופן פרטני, הקומבינציה של היפוך עקום התשואות (התשואה על האג"ח הממשלתיות הקצרות גבוהה יותר מבאילו הארוכות, ב' ל') הופכת את האג"ח לטווח קצר לאטרקטיבית יותר", אומר אוסליבן, המופקד על השקעות נויברגר ברמן באזור EMAE (אירופה, המזה"ת ואפריקה).

נויברגר ברמן מניו יורק פעילה ב־26 מדינות ומנהלת נכסים בשווי כ־440 מיליארד דולר במניות, אג"ח, סחורות וקרנות פרטיות. היא מעסיקה כ־700 מנהלי השקעות ברחבי העולם, ולפני כשנתיים פתחה שלוחה בישראל, שפועלת מרמת החיל בת"א.

נויברגר ברמן

עיסוק: חברת ניהול השקעות גלובלית. בין לקוחותיה: גופים מוסדיים, קרנות עושר ולקוחות פרטיים אמידים

היסטוריה: הוקמה בארה"ב בשנת 1939, מטה החברה יושב בניו יורק, ויש לה משרדים ב-26 מדינות, כולל ישראל. הסניף המקומי נפתח ב-2021

נתונים: בחברה העולמית עובדים מעל 2,500 איש, מהם כ-700 מנהלי השקעות. היקף הנכסים המנוהלים בה כ-440 מיליארד דולר

אוסליבן, 46, המתגורר בדבלין, אירלנד ("אבל נוסע המון"), משמש כחבר בוועדת ההשקעות של נויברגר ברמן, שם היה שותף לגיבוש תחזיות החברה לשנת 2023. בשיחה עם גלובס הוא מדבר על איפה לשים את הכסף בתקופה של אי ודאות, לאן הולכים השווקים ואיך לדעתו כדאי לנהל השקעות אלטרנטיביות.

שוקי המניות עלו מתחילת השנה בחדות בניגוד לרוב התחזיות, בעוד ששוק האג"ח בארה"ב מסמן שהמיתון בדרך. מי צודק?
"ימים יגידו. אנו סבורים כי השפעת העליות בשיעורי הריבית, האי ודאות במערכת הבנקאית והחמרת הקריטריונים למתן הלוואות, יובילו לבסוף להאטה במשק האמריקאי. גם הבנקים המרכזיים מתמקדים בכך בעודם ממשיכים להיאבק באינפלציה. השאלה האם זהו מיתון או לא, עשויה להתגלות כפחות חשובה מההשלכות של ההחמרה בקריטריונים למתן הלוואות.

"אם אכן יתברר כי זהו מיתון, יהיו לכך סימנים מקדימים ברורים, ולתאגידים יהיה שפע של זמן להתכונן. במקרה של ארה"ב, המיתון יתרחש גם בהקשר של שוק עבודה חזק. לכן אם לא יהיו זעזועים בלתי צפויים אחרים, אנו סבורים כי מיתון שם עשוי להיות קל יחסית. במדינות אחרות, כגון בפריפריה של אירופה, השילוב של העלאות ריבית נוספות מצד הבנק המרכזי ובעיות מבניות עלול להוביל להאטות חמורות יותר".

"הקשחת תנאי אשראי תזרז הורדת ריבית"

לרוב, כשהבנק המרכזי מסיים את סייקל העלאות הריבית, שוקי המניות מגיבים בחיוב. האם אתה צופה שכך יקרה גם הפעם?
"אנו סבורים שמגמה זו תהיה חלשה יותר. ראשית, לדפוס ההיסטורי הזה קודמת בדרך כלל ירידה בהערכות שווי של חברות, וכיום הערכות השווי נותרות גבוהות. שנית, הבורסות לרוב מגיעות לשפל בערך במחצית הדרך של המיתון, והמיתון עדיין לא כאן. מסיבות אלו ואחרות אנו עדיין נזהרים לגבי השקעות במניות".

בשוק צופים שהריבית בארה"ב תתחיל לרדת עוד השנה, בניגוד להערכת הבנק המרכזי (פד). מי צודק?
"כל עוד קיים חשש כי שיעור האינפלציה שוב יעלה, אנו סבורים שהבנקים המרכזיים ישאירו את הריבית במצב הקיים, או אולי אף יעלו אותה. רק כשיתפרסמו נתונים המעידים כי הם גורמים בכך להאטה חמורה, והאינפלציה בשליטה, יינתן האות להתחיל להוריד את הריבית".

בשאלה אם אנו צפויים לראות נפילות נוספת של בנקים בארה"ב, או שהאירוע מאחורינו, העריך אוסליבן כי "לעת עתה נראה שהמערכת הצליחה להכיל את הסיכון להסתערות של משיכת כספים מבנקים. עדיין יהיו ודאי סימני שאלה לגבי המודלים העסקיים של הבנקים האזוריים הקטנים יותר. אך סביר יותר להניח שהדבר יוביל לקונסולידציה בענף הבנקאות.

"שאלת מפתח שנייה היא מה המשמעות של האירועים האחרונים לגבי הלוואות בנקאיות, ובעיקר האם הם יובילו להידוק כלכלי נרחב יותר", הוא מוסיף, ומציין כי אם הבנקים בארה"ב יקשיחו את תנאי האשראי ללקוחות, הדבר עשוי לזרז את תחילת הורדות הריבית.

שלוש שאלות קריטיות לפני השקעה

באילו שווקים אתה מזהה כיום הזדמנויות השקעה, והאם ישראל היא אחד מהם?
"התשובה מותנית באפיקי ההשקעה. באפיקים עם הכנסה קבועה אנו עדים למספר הזדמנויות מעניינות באג"ח של מדינות מתפתחות, שמציעות תשואות אטרקטיביות, וגם בישראל. אנו מצפים להקלה בלחצי מחירים בכלכלה הישראלית, ולהאטה באינפלציה לקראת טווח היעד בסביבות סוף השנה, בהנחה שרוב הפיחות בשקל כבר מאחורינו.

"בהשקעות במניות, כפי שהזכרתי, אנו ממשיכים לנקוט זהירות, אך עדים לכמה הזדמנויות מעניינות". אוסליבן ציין בהקשר זה חברות הנסחרות בשוק היפני, ששבר לאחרונה שיא של עשרות שנים.

המלצות השקעה של נויברגר ברמן לרבעון השני

● חשיפת חסר למניות (בדגש על אירופה), אך להגדיל חשיפה לשוק היפני

● להגביר חשיפה למזומן ולמוצרי אג"ח של תאגידים, ולאג"ח מגובות ממשלת ארה״ב

● להקטין חשיפה לדולר ולהגדיל חשיפה לאירו. לשמור על משקל יתר גם ל־ין היפני

● לשקול גיוון התיק עם סחורות ונדל"ן במחיר הנכון, כדי להבטיח הגנה מאינפלציה

● להימנע מהסתמכות יתר על השקעה אחת ויחידה

אילו טיפים אתה יכול לתת למשקיעים פרטיים שמנהלים תיק של 100-300 אלף דולר?
"העצה שלי היא גיוון, גיוון, גיוון. שוחחתי עם אבי אתמול, הוא שאל אותי האם ידיד שלו צריך להחזיק במניה מסוימת. במקום לשאול אותו מהי המניה, שאלתי הראשונה הייתה בכמה מניות הוא מחזיק. זו דוגמה שטומנת בחובה אמת פשוטה - אנו חיים רק פעם אחת, ולכן מעל הכול עלינו להימנע מהשקעות שעלולות לגרום לנו להתרושש לחלוטין.

"לכן הייתי בוחן שלוש שאלות: מהי מסגרת הזמן שלכם, מה המטרה שלכם וכן האם יש לכם יתרונות כלשהם על פני משקיעים אחרים? תשובות לשאלות האלו יסייעו לכם להחליט כיצד לחלק את השקעותיכם בין מניות, אג"ח, נדל"ן וכדומה. אך יש לזכור תמיד להימנע מהסתמכות יתר על השקעה אחת ויחידה".

כמי שמתמחה בהשקעות אלטרנטיביות, על אילו מהן תמליץ כיום?
"אני סבור שנקודת המפתח היא למצוא חשיפות שבאמת יוצרות גיוון. בתיקי ההשקעות שלנו אנו כוללים סחורות ונדל"ן במחיר הנכון, כדי להבטיח הגנה מסוימת מפני אינפלציה. בה בעת, אנו סבורים כי יותר אסטרטגיות של קרנות גידור יכולות לספק גיוון, כשאסטרטגיות מאקרו גלובליות הן דוגמה לכך. חשוב ביותר לחלק את ההשקעות בהתמדה לאורך זמן, כך שלא תהיו תלויים יותר מדי בתקופת השקעה מסוימת".

תחום האקלים והמעבר לאנרגיה ירוקה יוצרים עניין רב אצל משקיעים, כשבמקביל המלחמה באירופה וגורמים נוספים גרמו למחירי האנרגיה המזהמת לעלות. מה עמדתך בנושא?
"על כל משקיע לשקול לשלב את הסיכונים והתגמולים של שמירה על איכות סביבה, צדק חברתי וממשל תאגידי בתיק ההשקעות שלו. לבעלי אופק השקעה ארוך טווח, התחום עתיד להוות מקור לתשואות עודפות".

אוסליבן מספר על הסניף בישראל שפתח נויברגר ברמן בשנת 2021, בראשות דריה אוצ'ניק, ואומר כי "בעבודתנו עם המשקיעים ברחבי העולם, אנו מבינים את החשיבות של הנוכחות בשטח, והנגישות לצורך שיתוף בידע, במומחיות וביכולות המחקר שלנו. הכיסוי הגיאוגרפי והשותפות עם המשקיעים שלנו מעניקים להם ערך מוסף בהחלטותיהם בדבר השקעות באפיקים שונים".