המנכ״ל הכי ותיק בתעשיית הטק דורג גם כמנכ"ל הטוב ביותר של 2023

אנבידיה של ג'נסן הואנג הייתה בין הראשונות להמר על AI, מה שהכניס אותה למועדון החברות שנסחרות בשווי של טריליון דולר, והביא אותו לתואר "המנכ"ל של 2023" • הכירו את מי שמוביל את החברה בדרך לא שגרתית כבר 30 שנה

ג'נסן הואנג / צילום: Reuters, ANN WANG
ג'נסן הואנג / צילום: Reuters, ANN WANG

מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, ביסס את מעמד החברה שלו בתחום הבינה המלאכותית - וזה גרם לאקונומיסט לבחור בו כ"מנכ"ל של 2023". לפי השבועון, "מעטים הבוסים שהציגו רוחק-ראייה בהימורים שלהם על בינה מלאכותית כמו המנכ"ל של אנבידיה. לפני למעלה מעשור הבין הואנג שיחידות העיבוד הגרפיות שהחברה שלו מייצרת טובות גם בהכשרת דגמי AI. התמורה מההימורים שלו מתבררת כעת; אנבידיה שולטת ביותר מ-80% מהשוק של שבבי בינה מלאכותית".

האקונומיסט בחן את ביצועי המנכ"לים של חברות גדולות בבורסה במדד S&P 1200, המכסה את רוב הכלכלות הגדולות בעולם, מלבד סין והודו. זאת כאשר מנכ"לים המכהנים בתפקיד פחות משלוש שנים לא הוכנסו לרשימה. לאחר הכנת הרשימה, דורגו המנכ"לים לפי התשואות שהם הניבו לבעלי המניות ביחס לממוצע במגזר בו הם פועלים.

אחרי הואנג נמצאים בצמרת הדירוג מנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, מנכ"ל תאגיד דיסקו היפני סקייה קאזומה, מנכ"ל Nubak - מיזם הפינטק הגדול ביותר באמריקה הלטינית, דיוויד ולז, ומנכ"ל חברת הפארמה אלי לילי, דייוויד ריקס.  בשל הזכייה של הואנג בתואר, ראינו לנכון לקדם מחדש את הכתבה. 

ג'נסן הואנג הוא המנכ"ל הוותיק ביותר בתעשיית הטק ומי שמוביל את חברת אנבידיה מאז הקמתה בשנת 1993. החברה בניהולו עשתה היסטוריה בחודש מאי השנה כשהוסיפה לשוויה 180 מיליארד דולר ביום מסחר אחד, והגיעה לראשונה לשווי של טריליון דולר; והכול לאחר שהדהימה את השווקים עם צפי לגידול פנומנלי במכירות - 11 מיליארד דולר (לעומת 7 בתחזיות האנליסטים) בעקבות הביקוש הגובר לשבבים המותאמים לבינה מלאכותית (AI). בכך, אנבידיה הצטרפה למועדון אקסקלוסיבי של החברות שנסחרות בשווי של טריליון דולר, ביניהן אפל, אמזון, מיקרוסופט ואלפבית.

פרשנות | ההייטק הישראלי נמצא כבר 19 חודשים במשבר. האם המפנה יגיע ב-2024?  
מלחמת הבינה המלאכותית: הניו יורק טיימס תובע את מיקרוסופט ו-OpenAI 

בנאום שנשא באותו החודש באוניברסיטה הלאומית בטאיוואן, הוא לא הצליח להסתיר את ההתרגשות מההצלחה של החברה ומהעתיד שהוא צופה לבינה המלאכותית: "כמו המחשב הנייד, האינטרנט, הפלאפון הנייד והענן, אנחנו בתחילתו של עידן טכנולוגי חדש. הבינה המלאכותית היא הלידה מחדש של תעשיית המחשוב".

הואנג הוא גם מנכ"ל עטור פרסים. בשנת 2004 למשל, הוא זכה בפרס ד"ר מוריס צ'אנג למנהיגות יוצאת דופן (על שמו מייסד חברת TSMC, יצרנית השבבים הגדולה בעולם). הוא גם זכה בפרס דניאל ג'. אפשטיין לניהול הנדסי מאונ' קרוליינה הדרומית, ובשנת 2019 הוכתר כ"המנכ"ל הטוב בעולם" על ידי אונ' הרווארד.

כיום, הוא מדורג במקום ה־28 ברשימת האנשים העשירים בעולם, עם הון שעומד על 34 מיליארד דולר (לפי אינדקס המיליארדרים של בלומברג). הסיפור האישי שלו עשוי מכל החומרים שמרכיבים את "החלום האמריקאי": החל מילדותו הקשה כילד מופנם להורים מהגרים ועד לחייו הבוגרים, כמי שעומד בראש אחת החברות המדוברות ביותר ואולי גם היומרניות ביותר בעולם.

ג'נסן הואנג

אישי: נולד ב־1963 בטאיוואן. בילדותו היגר לארה״ב

מקצועי: תואר ראשון בהנדסת חשמל מאונ' אורגון, ותואר שני בהנדסת חשמל מאונ' סטנפורד. בשנת 1993 הקים את אינבדיה

עוד משהו: כשמחיר מניית אינבדיה הגיע ל־100 דולר, הוא עשה קעקוע של לוגו החברה על זרועו הימנית

מלצר מופנם שהפך למיליארדר

סיפורו של הואנג לא תמיד היה נוצץ. בראיונות שערך לתקשורת האמריקאית, הוא סיפר על הקשיים שחווה בילדותו כנער שהיגר עם משפחתו מטאיוואן לארה"ב, ועל הקשיים ליצור קשרים חברתיים במדינה הזרה. בראיון לניו יורק טיימס, הוא סיפר כי החל למלצר בניסיון להתמודד עם הביישנות. לדבריו, העבודה כמלצר ברשת דיינרים בארה"ב, דני'ס, עזרה לו להתגבר על הפחד לדבר עם זרים ולבנות קשרים חדשים.

סיפורו עם דני'ס לא הסתיים בכך. ברשת האמריקאית הפופולרית הוא רקם, הפעם בתור לקוח בן 30, את הרעיון להקים את אנבידיה ביחד עם שותפיו - החברה שהחלה כיצרנית מעבדים גרפים למשחקי מחשב והיום אימפריה המונה מעל 26 אלף עובדים ברחבי העולם, עם מעל ל־50 משרדים הפזורים ברחבי 37 מדינות, ביניהן ישראל. עם הקמתה, הואנג בחר להתמקד בפלח שוק קטן ונישתי יחסית - שוק משחקי המחשב, ובהמשך גם הימר על בינה מלאכותית, הרבה לפני שהתחום נהיה פופולרי.

 

אבל למה דווקא משחקי מחשב? הביישנות ממנה הוא סבל והיום מדבר עליה בחופשיות בראיונות שהוא מעניק לתקשורת, הניעה אותו לעסוק בעולם משחקי המחשב ועזרה לו להתמודד עם הבעיות שהשפיעו על תפקודו החברתי. לדבריו, עוד לפני שהקים את אנבידיה, חלומו היה לפתח משחקי מחשב באיכות גבוהה.

בין השאר, אנבידיה בניהולו פיתחה משחקים כמו Battlefield ו־Doom Eternal - משחקי לחימה פופולריים הידועים בזכות הגרפיקה והאפקטים הרבים שבהם. בנוסף, סרטים כמו אוואטר, הנוקמים ומלך האריות השתמשו במעבדים הגרפיים של החברה.

התפנית האסטרטגית שהתגלתה כסוד הצלחה

אחד הסיפורים המוכרים של החברה נוגע גם לאחד הלקוחות הראשונים והוותיקים ביותר שלה - חברת סאגה (SEGA) היפנית, שמפתחת משחקי וידיאו. סאגה חתמה בזמנו על חוזה עם אנבידיה לפיתוח קונסולת משחקים משותפת מבוססת שבב, שתספק לה האחרונה. אלא שכעבור שנה, בעיצומו של תהליך הפיתוח, הבינו באנבידיה שהתוצר הסופי לא יעמוד בסטנדרטים התחרותיים בשוק.

לדברי הואנג, הוא פנה למנכ"ל סאגה דאז, הייאו נאקאיאמה, ושיקף בפניו את התמונה כפי שהיא: אנבידיה בחרה באסטרטגית פיתוח לא נכונה, היא לא יכולה לספק לסאגה את המוצר שהיא התחייבה, ולכן סאגה צריכה למצוא שותפים אחרים.

באותה נשימה, הוא ציין בפני נאקאיאמה כי אם לא ישלם מלוא סכום העסקה לאנבידיה, היא עלולה לפשוט את הרגל ולקרוס. אבל לתדהמתו, שותפו העסקי הסכים לשלם, החלטה שלימים איפשרה לאנבידיה להחזיק את הראש מעל המים מול המתחרים, ולפתח את המעבד הגרפי N128 - או בכינוי המקוצר N3 - המעבד למשחקי הווידאו שהפך להצלחה גדולה. כך למעשה, גם נולד שיתוף פעולה בן 25 שנה בין שתי החברות.

הקשר הישראלי של אנבידיה

לאנבידיה יש גם זווית ישראלית. בשנת 2020 השלימה החברה את רכישת מלאנוקס, חברה מקומית המתמחה בפיתוח וייצור של רכיבים ומוצרים אלקטרוניים המיועדים להעברה מהירה של מידע בין שרתים ומערכות אחסון למחשוב הענן ולמרכזי נתונים. סכום הרכישה עמד על 7.36 מיליארד דולר.

מלבד רכישת מלאנוקס, אנבידיה הקימה בשנה שעברה מרכז פיתוח נוסף בארץ שאמון על פיתוח מעבדי מחשב מרכזיים (CPU), מעבדים שמיועדים לשמש במגוון טכנולוגי רחב - בין היתר, בבינה מלאכותית, כלי רכב אוטונומיים ורובוטיקה.

בחודש אפריל האחרון הגיע הואנג לביקור בישראל, במהלכו ביקר במרכז הפיתוח הראשי של החברה ביקנעם. כשנשא דברים בכינוס מול עובדי מלאנוקס לאחר אישור עסקת הרכישה, המסר של הואנג היה חד וברור: "אתם במלאנוקס רגילים להתחרות בשוק, אני מבחינתי תמיד בא להמציא את השוק".

הסיפור של הואנג וישראל רשם ציון דרך נוסף השנה, כאשר בחודש שעבר החברה הכריזה על תחילת הפעילות Israel-1, מחשב העל השפותח על ידי צוות החברה בישראל בהשקעה של מאות מיליוני דולרים.