דוח חדש של S&P: האם קריפטו הוא נכס אלטרנטיבי לכלכלה המסורתית

חברת האשראי בדקה האם מטבעות דיגיטליים אכן יכולים לשמש כמפלט לחוסר יציבות של המערכת הבנקאית הממוסדת • כיצד השפיעו נתוני האינפלציה, הצמיחה ועליות הריבית על שוק הקריפטו ואם קיימת בינו לבין ערך הדולר קורלציה?

מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock
מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock

דוח חדש של חברת דירוג האשראי S&P מטיל ספק בהנחה הבסיסית של תעשיית הקריפטו: האם מטבעות דיגיטליים יכולים לשמש מפלט לחוסר יציבותה של המערכת הבנקאית.

השפעות מקרו כלכליות

העשור האחרון מראה כי השקעה בקריפטו מניבה תוצאות טובות כאשר הצמיחה חזקה, הריבית נמוכה והבנקים המרכזיים נוקטים בהרחבות כמותיות.

מנגד, הידוק מוניטרי פגע בתשואות השוק וגרם לירידות בשווי ערך המטבעות השונים.

בכדי למצוא את הקשר בין מדיניות מוניטרית לבין תשואות הקריפטו, הדוח בחן שלושה אלמנטים עיקריים של מדיניות מוניטרית: שינויי ריבית, הרחבות וצמצומים כמותיים והיצע הכסף. בסגמנטים אחרים הדוח בדק גם את הקשר לדולר, לחץ כלכלי מהשוק והציפיות בשוק.

טענה העולה מהדוח היא שקיים קשר משותף בין המערכת הפיננסית המסורתית ושווקי הקריפטו. הקשר מציג אלמנט מובן בשוק הקריפטו, המצביע על כך שככל שהתנאים הפיננסיים מאפשרים זאת, כלומר תנאי השוק חיוביים, קיימת דרישה גבוהה יותר למסחר בקריפטו.

הרצון הגדל להשקיע בשוק המטבעות המבוזרים נובע מ'תיאבון' המשקיעים לנכסים בעלי סיכון גבוה יותר (ותשואה גבוהה יותר).

עם זאת, הדוח מוצא שמחירי מטבעות הקריפטו מושפעים פחות מגורמים מקרו כלכליים לעומת מקביליהם בעולם הפיננסי המסורתי. הדוח מציין כי הגורמים המניעים את שני השווקים שונים בתכלית - מנועי הקריפטו כוללים גורמים כגון אמון במטבע, אמצעי הטכנולוגיה שבו משתמשים ומצב הנזילות של המטבע.

לעומת זאת, המנועים הכלכליים המסורתיים משופעים בצורה חזקה מרגולציה ממשלתית, אינפלציה, שיעורי הריבית ומחויבותם לשקיפות במונחים של דרישות הלקוח השונות ואמצעים נגד הלבנת הון.

קריפטו יכול להיות אמצעי גידור?

הדוח מציג כי יש קשר שלילי בין רמות האינפלציה לבין שווקי הקריפטו כאשר באופן תיאורטי מטבעות קריפטו יכולים להוות אמצעי גידור נגד אינפלציה.

מטבעות מבוזרים נחשבים אמצעי גידור טוב לאינפלציה בכך שהם בעלי קורלציה נמוכה עם חוסר היציבות של המערכת הפיננסית. הדוח מסייג את אמירתו ומציין שהנתונים הקיימים אינם לטווח רחוק מספיק ולכן אינם מספקים תשובה חד משמעית.

עם רמות הריבית במשק המצב קצת שונה וקצת מסובך יותר. רמות ריבית ואינפלציה מגיעות יד ביד, אך הדוח מציין ששינויים ברמות הריבית משפיעות על שוק הקריפטו, זאת ככל כנראה בשל גורמים שונים וחיצוניים.

הדוח מסביר שהשפעות של עליות או הורדות ריבית משפיעות באופן שונה על מטבעות הקריפטו לעומת המטבעות המסורתיים, זאת כאשר עליית ריבית מעלה את הסיכון של קרנות הון סיכון בהלוואות ובכך מצמצמת את היכולת להשקיע בחברות הזנק המפתחות אפליקציות לקריפטו.

הדוח בוחן גם את הקשר עם הדולר, וקובע כי הדולר מסתמן כבעל קורלציה שלילית עם מטבעות הקריפטו, כאשר ירידות חדות בדולר הביאו לעלייה בשווי מטבעות הקריפטו. הדוח מציין שאירועים פרטניים הוציאו את הדולר משיווי המשקל לעומת שוק הקריפטו - אך זאת לטווח הקצר בלבד. הדוח מדגיש שסיבתיות לא מעידה על נסיבתיות ואין להסתמך על תנודות בשער החליפין של הדולר בכדי לחזות את שוק המטבעות המבוזרים.

סיכון וציפיות לסיכון

הסיכון הגדל למיתון גם משפיע על מטבעות הקריפטו, אם החשש מהאטה כלכלית יפגע באותו תיאבון של משקיעים לנכסים מסוכנים, המסחר במטבעות יפגע.

מהצד השני של המטבע האטה כלכלית יכולה להיגרם כתוצאה ממדיניות פיסקלית רעה, מה שיפגע באמון במוסדות ויטה את הכף דווקא לטובת מסחר בקריפטו. כך, בסיכון ממיתון וציפיות למיתון יש השפעה דואלית על שוק הקריפטו אשר מאוד תלוייה בהקשר שבו הסיכון מתרחש.