עימות בקואליציה: גולדקנופף תוקף את סמוטריץ' - "חוסם תוכניות דיור"

שר הבינוי והשיכון שלח מכתב לראש הממשלה בעקבות הביקורת שנשמעה לאחרונה נגד הרשות, וטוען כי שר האוצר "מהווה חסם מרכזי בהוצאה לפועל של תוכניות דיור איכותיות"

שר הבינוי יצחק גולדקנופף / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר הבינוי יצחק גולדקנופף / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

סערת רשות מקרקעי ישראל והקרקעות בגליל מביאה לקרע חדש בקואליציה: במכתב ששלח הבוקר (א') שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא שוטח בפניו את מדיניות ניהול הקרקעות של רמ"י, אך בעיקר תוקף את שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'.

עסקת הנדל"ן שסיבכה את עורך הדין בגדול | 3 פסקי דין בשבוע 
נמרודי ביקש תגמול שנתי של כמעט 14 מיליון ש', בעלי המניות אמרו "לא" 
מנהל ההשקעות הבכיר שנזהר ממניות וצופה התאוששות איטית בשווקים | ראיון

המכתב עוסק ברובו בפירוט הצעדים והמהלכים שמבצעת רמ"י כיום, ושמתכוונת להביא לאישור במועצת מקרקעי ישראל הקרובה, שתתקיים בשבוע הבא, אך דווקא הסייפא שלו, הפסקה האחרונה, מחביאה בתוכה את הסיבה האמיתית, כך נראה, לשליחת המכתב לראש הממשלה.

"רשות מקרקעי ישראל בראשותי עושה כל שלאל ידה כדי להגדיל את היצע הקרקעות", נכתב שם, "ובשנתיים האחרונות עברה בעשרות אחוזים את היעדים שקבעה לה הממשלה. ישנם צעדים רבים נוספים והצעות נוספות שנשמח להציע, ושבעזרתם אני פועל למאבק בעליית מחירי הדיור בכל הארץ".

בשלב זה עבר שר הבינוי והשיכון למתקפה חזיתית נגד שר האוצר: "טוב יהיה כי אם חלף האשמות חסרות שחר של שותפים כאלה ואחרים בממשלה כלפי רשות מקרקעי ישראל, תירתם הממשלה כולה, ובפרט שר האוצר, אשר מהווה חסם מרכזי בהוצאה לפועל של תוכניות דיור איכותיות, לטובת הצלחת מהלכים אלה אשר אינם אלה לשם שמיים ולטובת הצלחתנו והצלחת בנינו ובנותינו בבניין הארץ".

עודג כתב שר הבינוי והשיכון במכתבו: "אין כל מקום, לא כל שכן היגיון, בטענות הסרק אשר נשמעות לאחרונה והמטילות דופי בהתנהלות הרשות ובמניעיה - אשר כולם, ללא יוצא מן הכלל, הם לטובת מדינת ישראל, אזרחיה ולטובת ניהול אחראי של המקרקעין שבתחום אחריותה".

"אין בטענות ולא כלום"

מקור ההתנגשות בין גולדקנופף לסמוטריץ' הוא בכמה סוגיות הקשורות בהתנהלות רמ"י לגבי קרקעות בצפון. גורמים שונים בממשלה הגדירו את ההתנהלות הזו "אנטי־ציונית", וראש הממשלה נתניהו אמר כי הנתונים שהוצגו בפניו בישיבת הממשלה הם בעלי "השלכות לאומיות קטסטרופליות". 

בהקשר זה נזכיר גם את חשיפת אתר ynet לפני כשבועיים, על מסירת קרקעות בהיקף 480 דונם אשר שימשו את קיבוץ מורן שבגליל לידיו של אדם אשר הורשע בפשיעה חקלאית. החשיפה הביאה את חברי הממשלה להטיח גם במקרה זה ביקורת ברשות מקרקעי ישראל, ושר האוצר אף פנה לגולדקנופף ודרש ממנו שיבטל את ההחלטה להקצות את הקרקע לאותו אדם. סמוטריץ' כתב לגולדקנופף כי מדובר במעשה שנעשה "בניגוד לאינטרס הציוני, היהודי והלאומי של הממשלה שבה אנו חברים".

גולדקנופף עצמו שלח בעקבות הביקורת מכתב לעובדי הרשות, בשבוע שעבר, ובו ציין בין היתר כי המצב בחלקו הוא תולדה של מדיניות הממשלה הקודמת. עוד כתב כי הוא "רואה חובה להתנער מהאמירות המופנות כלפי רמ"י ולפיהן היא כביכול מובילה מדיניות אנטי ציונית. אני יודע היטב כי אין בטענות אלו ולא כלום, ואני מוקיר ומעריך את עשייתכם ויודע כי אתם מונעים אך ורק מהרצון לקדם ולסייע בפתרונות דיור לטובת אזרחי ישראל".