סעודיה הודיעה על קיצוץ נוסף ביצוא הנפט. איך זה ישפיע על המחירים בעולם?

החל מחודש יולי יצוא הנפט מסעודיה יירד מ-10 מיליון חביות ביום ל-9 בלבד • זאת בניגוד לארגון OPEC+, שהודיע אתמול כי הפקת הנפט בשנת 2023 תימשך כמתוכנן • מיד לאחר ההודעה נרשמו עליות במחירי הנפט העולמי

נפט / צילום: Shutterstock, RachenStocker
נפט / צילום: Shutterstock, RachenStocker

סעודיה החליטה לקצץ את יצוא הנפט שלה במיליון חביות ביום, ועליות נרשמו במחירי הנפט העולמי. שר האנרגיה הסעודי מסר בהצהרה לתקשורת כי תפוקת המדינה תרד מ-10 מיליון חביות ביום ל-9 בלבד, החל מחודש יולי הקרוב.

עליות באסיה; החוזים על הנפט מטפסים לאחר הודעת סעודיה
נדל"ן במיליארדים: קיצור תולדות המאבק בין מושל פלורידה לדיסני
בהודו אוהבים רכבות אך שכחו את המערכת למניעת התנגשות

אתמול (א'), ארגון המדינות המייצאות נפט OPEC+, אשר מאגד את היצואניות העולמיות העיקריות, הודיע כי החליט לדבוק בתפוקה המתוכננת שלו להמשך שנת 2023. עם זאת, כאמור, סעודיה החליטה באופן עצמאי על קיצוץ ביצוא, לאחר שרק לפני כחודש, הכריזה שתפחית את הפקת הנפט בכחצי מיליון חביות; זאת במסגרת החלטה של OPEC+ על קיצוץ של 1.1 מיליון חביות ביום בייצור הנפט של חבריה.

זהו קיצוץ שלישי בשנה האחרונה, לאחר שבאוקטובר האחרון הוכרזה הפחתה גדולה של 2 מיליון חביות ביום.

"כל עוד הביקוש לא יתאושש, לא צפויה עלייה חדה במחירים"

הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, רונן מנחם, התייחס היום (ב') להחלטה הסעודית: "יש כאן איתות שלמפיקת הנפט הגדולה במדינות אופ"ק יש גבולות גזרה והיא לא תאפשר למחירים להמשיך לרדת - גם אם הירידה נובעת מקיטון של הביקוש לנוזל. סין טרם שבה לגמרי לאיתנה ומדינות המערב מתמודדות עם ריביות גבוהות והאטה כלכלית, כך שהביקוש לא צפוי להתאושש בקרוב".

עוד הוסיף מנחם כי "כל עוד איראן נוקטת גישה לעומתית כלפי המערב, גם מכסת הנפט שלה חסרה לשוק הנפט וזה יוצר לחץ על המחירים כלפי מעלה. היום יש עיסוק בשאלה האם ארה"ב חותרת לעסקה נוספת עם איראן, ולתוצאות תהיינה השלכות ניכרות על השוק מבחינת ההיצע והמחירים".

"בשורה התחתונה, הודעת סעודיה עשויה לתת בוסט לטווח קצר למחירים, אך כל עוד הביקוש לא מתאושש, לא נראה כי זה יתורגם לעלייה חדה ומתמשכת", סיכם מנחם.

אד מורס, ראש תחום הסחורות בבנק סיטי, אמר ל-CNBC על ההתפתחויות בזירת הנפט העולמי: "סוף השבוע סימן כישלון מוחלט של הסעודים לאגד את חברי OPEC+ סביב הצעדים הדרושים כדי להביא מחירים טובים יותר לשוק הנפט. השוק חלש במיוחד כרגע". מורס ציין כי בין היתר, אחת הסיבות להיחלשות שוק הנפט הינה ביקוש נמוך משלושת הצרכנים הגדולים ביותר: סין, האיחוד האירופי וארה"ב.

בשיחה של נשיא חברת האנליזות Rapidan Energy, בוב מקנאלי, עם CNBC, הוא ציין בנוגע להחלטה האחרונה של סעודיה כי "שוב הומחש שסעודיה מוכנה לפעול באופן חד-צדדי כדי לייצב את מחירי הנפט. אנו צופים חסרים עולמיים משמעותיים שעתידים להתממש במצית השנייה של 2023, וכן כי מחירי הנפט הגולמי יעלו מעבר ל-100 דולר בשנה הבאה".