משרד האוצר: "מהלך קרעי להדחת יו"ר הדואר ידחה את ההפרטה"

לשיטת האוצר, הליך מינוי של יו"ר חדש עלול להמשך זמן מה, דבר שעלול להוביל לדחייה משמעותית בהליך ההפרטה • מנכ"ל הדואר דוד לרון צפוי להתפטר במקרה שמישאל וקנין יודח -מה שעלול להביא לעיכובים נוספים

שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

גורמים בכירים במשרד האוצר מעריכים כי הדחתו של יו"ר דואר ישראל מישאל וקנין על ידי שר התקשורת שלמה קרעי, תוביל לעיכוב של לפחות חודשים בהליך ההפרטה של הגוף. לשיטת האוצר, הליך מינוי של יו"ר חדש עלול להמשך זמן מה, דבר שעלול להוביל לדחייה משמעותית. אם לא די בכך, מנכ"ל הדואר דוד לרון צפוי להתפטר במקרה שוקנין יודח, במה שעלול להביא לעיכובים נוספים.

שינוי היסטורי במבנה השכר מחכה להסכמות בין האוצר להסתדרות
עורך "ידיעות אחרונות" נטע ליבנה עוזב. על הפרק: גל קיצוצים מאסיבי
דוח ה-OECD על כלכלת ישראל: "מאטה אך נשארת איתנה"

הסבר נוסף שהובא הוא שגם לאחר מינוי יו"ר אחר, אין דרך לדעת מה תהיה עמדתו או מה יהיו דרכי הפעולה בהן הוא יקדם את ההפרטה. מנגד, חרף הצהרות בכירי האוצר ודואר ישראל, השר קרעי פתח בהליך ההדחה רשמי של היו"ר וקנין ביום רביעי האחרון.

לפי לוחות הזמנים הקבועים בגאנט העבודה על ההפרטה, עד סוף החודש הנוכחי אמורה המדינה להתניע את המכרז ולהוציא באופן רשמי פרסום בנוגע לפרוצדורות רגולטוריות שונות וקידום צו אינטרסים. כעת, על רקע המאבקים סביב סוגיית ההדחה, לא נראה שבממשלה יצליחו לעמוד בלוח הזמנים.

"נאבקים לא לפגוע בחלשים"

קרעי לא סיפק עד כה הסבר מפורש בנוגע לרצונו הלא מתפשר להדיח את וקנין ערב הפרטת הדואר, וטען בפני גורמים שונים ששוחחו עימו שהוא "לא סומך עליו, והפרטה אני אעשה עם מי שאסמוך עליו".

עוד הלין השר קרעי על כך שוקנין "סוגר סניפים ופוגע בשירות", אם כי מדובר בחלק מתהליך ההתייעלות שהוכתב לדואר לצורך הכנתו למכירה.

בדיון שנערך השבוע בוועדת הכלכלה של הכנסת התייחס קרעי לנעשה בדואר ישראל. לטענתו משרד האוצר חוסם אותו ממה שצריך לעשות. "אנחנו נאבקים לא לפגוע בחלשים", אמר קרעי. "ביקשתי מהמנכ"ל שיתקן את הרישיון כך שסגירת סניפים תהייה באישור השר".

קרעי הוסיף כי הוא תומך בהפרטה, אך אמר כי סגירת הסניפים לא צריכה לפגוע באוכלוסיות חלשות וצריכה לאפשר שירות חלופי.

עמדתו של שר התקשורת הפכה למחלוקת חוצת קואליציה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מעוניין בהשארת וקנין בתפקידו בעת הזו, בהתאם לעמדת אנשי המקצוע במשרדו. לעומת זאת, קרעי זוכה ככל הנראה לתמיכת השר הממונה על רשות החברות, דודי אמסלם. במקרה שוקנין יעזוב וההדחה תושלם, קרעי ואמסלם יהיו האחראים למינוי היו"ר החדש. במקרה שכזה, אמסלם ייאלץ להתמודד עם ביקורת מבית, שכן מנהלת רשות החברות הכפופה לו, מיכל רוזנבוים, מתנגדת גם היא לניסיון ההדחה.

"שינוי עלול לסכן את הליך ההבראה"

השבוע שלחו בכירי משרד האוצר מכתב לקרעי ולאמסלם, ובו הזהירו אותם מקידום ההדחה. "אנו מבקשים לעדכן את השרים כי כל שינוי העלול לערער את יציבות החברה, יוציא את החברה מאיזון ובכך עלול לסכן את תהליך ההבראה וההפרטה ויהיה בעל השלכות שליליות על תקציב המדינה" צויין במכתב הבכירים.

על המכתב חתומים מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר, החשב הכללי יהלי רוטנברג והממונה על התקציבים יוגב גרדוס. בנוסף לכך, באוצר מאיימים לעצור את הזרמת הכספים להבראת הדואר במקרה שיודח היו"ר. לעת עתה, שר התקשורת לא שעה לאזהרות הבכירים.