הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה; מדד ת"א ביטוח זינק ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.1%, ומדד ת"א 90 הוסיף כ-0.3% לערכו • מדד ת"א ביטוח ומדד ת"א פיננסים ננעלו במעל ל-1% • התחזקות דרמטית בשער השקל בימים האחרונים • השבוע יפורסמו מדדי המחירים לצרכן בארה"ב ובישראל והחלטת הריבית בארה"ב של הפדרל ריזרב

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

16:01

המסחר בבורסת תל אביב ננעל היום במגמה מעורבת: ת"א 35 ירד ב-0.1%, ת"א 125 ננעל ביציבות, ות"א 90 הוסיף כ-0.3% לערכו. מדד ת"א ביטוח עלה בכ-1.2%, ת"א פיננסים עלה ב-1%, ות"א בנייה הוסיף כ-0.9% לערכו.

מחזור המסחר הסתכם בכ-675 מיליון שקל.

את המגמה החיובית הובילו מניות דלק קבוצה , סלקום , ריט 1  פריון נטוורק  ומבנה .

מנגד, בלטו לשלילה אורמד פארמ , אורמת טכנו , אופקו הלת'  ונופר אנרג'י .

מניית זנלכל  ריכזה עניין וזינקה בכ-6% לאחר שדווח כי החברה מנהלת מגעים מתקדמים למכירת מפעלה באזור התעשייה אלון תבור בעפולה לקרן הריט מניבים , תמורת כ-150 מיליון שקל.

מפעל השימורים בצפון בדרך להצפת ערך של 100 מיליון שקל 

בשוק האג"ח מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו ביציבות ומדדי האג"ח הממשלתי ננעלו במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10+ עלה ב-0.3%.

14:26

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 נסחר ביציבות ומדד ת"א 90 עולה ב-0.5%. מדד ת"א בנייה בולט לחיוב ועולה ב-1.3%. מיד אחריו מדדי ת"א נדל"ן ות"א ביטוח עולים ב-1.1% כל אחד.

אפולו פאוור  מובילה את עליות השערים בבורסה ועולה בכ-4.2%. גם קרסו נדלן , דלק קבוצה , מבנה  ופריון נטוורק  בולטות לחיוב.

את מחזור המסחר הגבוה ביותר מרכזת מניית לאומי  ומיד אחריה מניית פועלים 

13:00

מגמה מעורבת בבורסה כעת. מדד ת"א 35 עבר לירידה קלה ואילו מדד ת"א 90 מוסיף כ-0.5% לערכו. מחזור המסחר מסתכם בכ-372 מיליון שקל.

ירידות חדות רושמות בין השאר איי.סי.אל , לייבפרסון , טבע, אורמת ואופקו.

● מה עומד מאחורי הנפילה של מניית טבע בחודשיים האחרונים? 

12:05

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים בעליות שערים קלות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ומדד ת"א 125 עולה ב-0.2%. מבין המדדים הענפיים מדדי הבנייה והנדל"ן מובילים את המגמה החיובית ועולים בכ-1.3% כל אחד.

בשוק האג"ח מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות שערים קלות של כ-0.1%. מדדי האג"ח הממשלתי נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10+ עולה ב-0.5%.

חברת מיה דיינמיקס  העוסקת בפיתוח טכנולוגיה לכלי תחבורה חשמליים זעירים, דיווחה הבוקר כי חתמה על שיתוף פעולה עם חברת Mega Global Group, העוסקת בהפצה בינלאומית של כלים ממנועים. במסגרת ההסכם, מוצרי חברת מיה דיינמיקס יופצו ברחבי אנגליה ואירלנד כאשר החברה המפיצה מתחייבת להזמנות בסכום מינימלי של כ-2 מליון דולר, בתקופה של 12 החודשים הראשונים להתקשרות בהסכם. בתוך כך, מניית החברה מזנקת בכ-11%.

11:11

המומנטום החיובי בבורסה נמשך. מדד ת"א 35 מתקדם בכ-0.4%, ומדד ת"א 90 עולה ב-0.8%. מדדי הבנקים, הביטוח והבנייה קופצים בכ-1.6%. מחזור המסחר מסתכם בכ-218 מיליון שקל.

מניית יומן אקסטנשנס  קופצת בעוד 12% במחזור גבוה לאחר שהחברה דיווחה היום על קבלת הזמנה מחייבת בהיקף מינימלי של כ-4 מיליון דולר (כ-14.4 מיליון שקל) ממפיץ החברה בהודו, חברת המיכשור הרפואי Meril Endo Surgery. ההתחייבות מצד מריל הינה לביצוע הזמנות שוטפות של מוצרי החברה עד סוף הרבעון הראשון של שנת 2025, כאשר מתוך סך התמורה האמורה, כ-1.3 מיליון דולר הינם בגין מוצרים אשר ירכשו עד לסוף רבעון ראשון 2024, וכ-2.72 מיליון דולר עבור מוצרים שירכשו לאחר מכן ועד לסוף רבעון ראשון של 2025. 

10:02

שבוע המסחר בבורסה נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 35 מתקדם בכ-0.4%, ומדד ת"א 90 עולה ב-0.3%. מדד הבנקים מטפס ב-1.4%, ומדד הבנייה עולה ב-1%. 

עליות בולטות רושמות בין השאר משק אנרגיה , הכשרת הישוב , אזורים , ביג, מבנה , שיכון ובינוי  ופוקס.

מנגד, ירידות חדות רושמות טבע , אורמד ואורמת .

08:11

חברת משק אנרגיה  דיווחה היום על הסכם עם כלל ביטוח במסגרתו יוקצו מניות של החברה לחברת כלל ביטוח , בכפוף לזכייה של דליה חברות אנרגיה (ש-40.7% מההון שלה מוחזק על ידי משק אנרגיה) במכרז לרכישה של תחנת הכוח אשכול המנוהלת על ידי חברת החשמל. במסגרת ההסכם, וככל שהעסקה תושלם, משק אנרגיה תקצה לכלל ביטוח 60 מיליון מניות, המהוות לאחר הקצאת המניות המוקצות, כ-9.5% מההון, בתמורה לסכום של עד 252 מיליון שקל.

מחיר המניות המוקצות יהיה נמוך ב-5% ממחיר סגירה ממוצע של מניית החברה בחמשת ימי המסחר שלפני הודעה של דליה בדבר זכייה במכרז אשכול, ככל שתזכה אך לא יותר מ-4.2 שקלים למניה. אם המחיר הממוצע למניית החברה בחמשת ימי המסחר שלפני הודעת הזכייה יהיה בין 4 ל-4.2 שקלים, מחיר המניות המוקצות יהיה 4 שקלים. מחיר המניה לפני פתיחת המסחר עומד על 3.65 שקלים, המשקף למשק אנרגיה שווי של כ-2.1 מיליארד שקל.

07:45

1. שוקי המניות

שבוע המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שביום חמישי נרשמה  נעילה מעורבת בת"א. מדד ת"א 35 התקדם בכ-0.7%, ת"א 125 הוסיף כ-0.4% ות"א 90 עלה בכ-0.1%. מדד הבנקים זינק ב-1.7% ומדד הביומד עלה ב-1%. 

בוול סטריט ננעל המסחר ביום שישי בעליות קלות. מדד הדאו ג'ונס עלה ב-0.15%. נאסד"ק ננעל בעליות של כ-0.1%. מדד ה-S&P 500 התרומם בכ-0.15%. בסיכום שבועי, מדד S&P 500 עלה ב-0.4%, בעלייה השבועית הרביעית ברציפות שלו, רצף העליות הארוך ביותר שלו מאז אוגוסט. הנאסד"ק עלה בממוצע שבועי בכ-0.1%, בשבוע שביעי ברציפות של עליות, רצף העליות הארוך ביותר מאז נובמבר 2019. הדאו עלה בממוצע שבועי ב-0.3%. 

● בעיקר אג"ח מדינה וקרנות נאמנות: מה מסתתר בתיק השקעות ישראלי ממוצע

מרבית המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים שליליים כך שהן צפויות לרדת היום. טבע  בולטת עם כ-5%, אורמת  בפער דומה, נייס  1.8% ואנרג'יאן כ-4.4%.

דוחות כספיים בולטים שיתפרסמו השבוע בוול סטריט הם של חברות ששנת הכספים שלהן לא זהה לשנה הקלנדרית, ולכן מפרסמות דוחות מחוץ לעונת הדוחות הרגילה - אורקל תפרסם ביום שני, אדובי ביום חמישי וגם קוגנייט הישראלית ביום חמישי. 

● מדד S&P 500 יצא מהשוק הדובי. מה מלמדת ההיסטוריה על ההמשך?

2. שוקי האג"ח

מדדי איגרות החוב הממשלתיות בבורסה בת"א רשמו ירידות מתונות ביום חמישי. מדדי התל בונד המרכזיים רשמו ירידות של כ-0.2%.

מודי שפריר, האסטרטג הראשי לשווקים פיננסיים של בנק הפועלים, כתב בסקירה שפרסם כי בעוד שבארה"ב ציפיות האינפלציה ירדו לאחרונה בחדות (ירידה המתיישבת עם הציפייה להורדת ריבית הפד), בנק ישראל יתקשה להוריד את הריבית בהתאם לציפיות בשוק, אם האינפלציה תגיע קרוב לרף העליון של היעד. הוא ממליץ על מכירת אג"ח צמודות ומתן עדיפות קלה לאפיק השקלי על־פני הצמוד, גם בשל הערכה שמדד מאי עשוי להפתיע כלפי מטה.

תשואות האג"ח של הממשל האמריקאי רשמו עליות ביום שישי. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עלתה בכ-4 נקודות בסיס ל-3.74% והתשואה על האג"ח לשנתיים עלתה בכ-8 נקודות בסיס לכ-4.60%. 

האירועים שהכניסו את שוק המט"ח לסחרור והגופים הספקולטיביים שחוגגים

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל סיים שבוע תנודתי למדי מול הדולר עם התחזקות שבועית דרמטית בשערו - לאחר שהגיע לכ-3.75 שקלים לדולר בתחילת החודש - ובשעות הערב ביום שישי הוא צנח עד ל-3.583 שקלים לדולר, קפיצה של יותר מ-4% בשער השקל מול הדולר בתוך מספר ימים (רובה ככולה בימים חמישי ושישי). גם ביחס לאירו נרשמה התחזקות ברמה השבועית עד ל-3.861 שקלים לאירו. זאת, על רקע התבטאויות שונות בנוגע לחקיקה המשפטית. 

● המהפך בשוק המט"ח: השקל מתחזק לשיא של חודש וחצי מול הדולר

מחיר חבית נפט מסוג ברנט ירד ביום שישי עד ל-74.7 דולר (חוזה לאוגוסט) ומחירה של חבית מסוג WTI ירד ל-70.3 דולר. בבנק לאומי ציינו בסקירת הנפט השבועית כי על אף גידול במלאי הנפט הגולמי המסחרי בסוף מאי, רמת הנפט במלאי נמוכה בכ־2% מהרמה הממוצעת בתקופה זו בחמש השנים האחרונות. בבנק מעריכים שמחיר הנפט צפוי לנוע בהמשך 2023 סביב רמה של 75-85 דולר לחבית.

4. מאקרו

השבוע יהיה עמוס בנתוני מאקרו חשובים. ביום חמישי יתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל לחודש מאי, לאחר שבחודש אפריל הפתיע המדד לרעה עם עלייה של 0.8%. כלכלני המאקרו במשק מעריכים, בממוצע, עלייה של כ-0.5% במדד. עוד קודם לכן במהלך השבוע יתפרסמו מדד אמון הצרכנים ונתונים הנוגעים לנדל"ן.

בעולם, החלטת הריבית הבאה של הפד בארה"ב תפורסם ביום רביעי (ב-9 בערב שעון ישראל). הדעות בין השחקנים בשווקים חלוקות בנוגע לשאלה האם הפד יעצור את העלאות הריבית או יודיע על העלאת נוספת של 0.25%. כעת מעריכים כ-70% מסוחרי האג"ח בארה"ב שהפד ישאיר הפעם את הריבית ללא שינוי.

עוד קודם, ביום שלישי, יתפרסם בארה"ב (ב-15:30 שעון ישראל) מדד המחירים לצרכן בארה"ב, כשהצפי הוא לעלייה של 0.2% במאי ו-4.2% ב-12 החודשים האחרונים (לעומת 4.9% באפריל). עם זאת, מדד הליבה צפוי לרשום עלייה של 0.4% במאי.

ביום רביעי יתפרסם בבריטניה נתון התמ"ג, וכן נתונים הקשורים לייצור ולמאזן המסחרי במדינה.

5. תחזית

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, מציין בעקבות העלאת הריבית בקנדה בשבוע שעבר כי "העלאת הריבית הפתיעה את השוק. ההודעה הייתה ניצית וציינה ש"צמיחת הצריכה ברביע הראשון הייתה חזקה באופן מפתיע". ההודעה ציינה את "המשך הביקוש החזק לעבודה" וגם ש"הביקוש העודף במשק נראה מתמשך יותר מהצפוי". על רקע זה הבנק המרכזי התריע מפני מצב שבו האינפלציה יכולה להיתקע באופן מהותי מעל יעד 2%. 

בהתאם לכך, הוא כותב, "יש סיכוי חזק שהבנק יחליט על העלאה נוספת של 0.25% כבר בקרוב. יתכן שבשוק תהיה סברה שהבנק יאמץ את הרעיון שהועלה על ידי כמה חברי פדרל רזרב של "דילוג" בהעלאות ריבית בין ישיבות, אך שסביר יותר שהבנק המרכזי של קנדה יפעל להעלאה נוספת של 0.25% כבר בחודש הבא וצפוי כי שיעור הריבית יגיע ל-5% ביולי. יש כאן מסר גם בהקשר של ריבית הפד וגם בהקשר של ריבית בנק ישראל שעדיין צפויה לעלות בחודש יולי, זאת למרות ההתחזקות שנרשמה בימים האחרונים בשקל".

אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של הפניקס, כותב כי "ההתפתחות בקנדה יחד עם עליית מחיר הנפט דחפו לעליית תשואות עולמית. זאת לשנתיים בארה"ב זינקה לכ-4.6%, כשהסיכוי להעלאת ריבית על ידי הפד השבוע (ביום רביעי) קפץ, אף שהוא עדיין מגלם סיכוי גבוה יותר להפסקה, וחזרה להעלאה בודדת נוספת ביולי".