מה עומד מאחורי הנפילה של מניית טבע בחודשיים האחרונים?

קרן קפיטל ריסרץ', עד לאחרונה בעלת המניות הגדולה בטבע, מכרה בחודשים אפריל-מאי 10% מהון החברה שהחזיקה תמורת כמיליארד דולר • בשבוע שעבר שמה טבע מאחוריה את פרשת האופיואידיים שהעיבה על תשואות המניה שלה ועל תוצאותיה הפיננסיות בשנים האחרונות

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ
ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

מה הפיל את מניית טבע  בכמעט 20% בחודשים אפריל-מאי? דיווח שהועבר בסוף השבוע ל-SEC, רשות ניירות הערך של ארה"ב, מסביר חלק מהירידה: Capital Research Global Investors, בעלת המניות הגדולה בטבע עד לאחרונה, מכרה בתקופה זו את כל מניות טבע שהיו בידיה. בעוד שבתחילת אפריל היא החזיקה במעל 10% ממניות טבע, בסוף מאי החזקתה עמדה על 0%. במחיר הממוצע של מניית טבע בתקופה זו מדובר על מימוש בהיקף כולל של כ-973 מיליון דולר. 

● אחרי 5 שנים של ירידה בהכנסות: האסטרטגיה החדשה של טבע

קפיטל ריסרץ' היא חלק מקבוצת Capital Group, חברת שירותים פיננסית מלוס אנג'לס המנהלת נכסים בשווי של 2.2 טריליון דולר. ככל הידוע קרנות אחרות של קפיטל גרופ מחזיקות עדיין במניות טבע, אך לא מעבר ל-5%. הקרן שמכרה את מניות טבע הייתה במשך מספר שנים בעלת המניות הגדולה בחברה - עם החזקה של מעל 10% לכל אורך השנים האחרונות מאז 2018.

לאחרונה היא גם הפכה לבעלת העניין היחידה בטבע (כלומר הגוף היחיד בעל החזקה של מעל 5% במניות טבע). היא אינה מחויבת לדווח באילו מחירים רכשה ומכרה את המניות כך שלא ידוע האם הרוויחה או הפסידה על מכירתן. עם זאת יש לציין שהיא הייתה בעלת עניין בטבע עד שנת 2014, ומכרה את מניותיה לפני השיא והנפילה הגדולה של השנתיים שלאחר מכן; ב-2017 היא שוב חזרה להיות בעלת עניין בטבע והגדילה את ההחזקה ב-2018 .

טבע נסחרת בבורסות ניו יורק ותל אביב לפי שווי של 8.2 מיליארד דולר, ולאחר שמנייתה סיימה את שנת 2022 עם תשואה חיובית של 14%, מתחילת שנת 2023 התהפכה המגמה והיא מציגה תשואה שלילית של 20%. ביום חמישי שעבר החברה סוף-סוף שמה מאחוריה רשמית את פרשת האופיואידיים שהעיבה על תשואות המניה שלה והכבידה על התוצאות הפיננסיות שלה לאורך השנים האחרונות.

מדובר בהליכים משפטיים ארוכים וסבוכים שבהם טבע הייתה חלק מהנתבעות, לצד עוד חברות תרופות והפצה, בטענה ש"תרמו" למגפת ההתמכרות למשככי כאבים אופיואידיים בארה"ב באמצעות מדיניות שיווק אגרסיבית. החברות נתבעו על-ידי כל המדינות בארה"ב וכן על-ידי מחוזות ומחוזות משנה. כבר ב-2019 דווח על הסכם פשרה עקרוני עם חלק מהתובעים המדינתיים, אך לאחר עיכובים בחתימתו שנבעו בחלקם מהקורונה, ההסכם ירד מהפרק.

ביולי 2022 נחתם הסכם עקרוני חדש, לפיו טבע תשלם עד 4.35 מיליארד דולר (הסכום כולל גם הסכמים שנחתמו מוקדם יותר עם מדינות ספציפיות) לאורך 13 שנים, כאשר 1.2 מיליארד דולר מהסכום הוא שווי סיטונאי של תרופות שטבע תעביר, כולל גרסה גנרית של תרופה שנועדה לטפל בהתמכרות לאופיואידיים.

אסטרטגיה חדשה לשנים הבאות

טבע דיווחה בשבוע שעבר כי השלימה באופן סופי את הליך ההצטרפות להסדר הכלל-מדינתי עם כל המדינות בארה"ב, לרבות מחוזות המשנה והמחוזות המיועדים, ובכך ייכנס לתוקפו ההסכם ב-7 באוגוסט. במקביל, טבע חתמה על הסכם נפרד עם מדינת נבאדה, היחידה שלא הצטרפה להסדר הכלל-מדינתי ולא הגיעה להסדר עם טבע קודם לכן. טבע תשלם לנבאדה 193 מיליון דולר על-פני 20 שנה והתביעה נגדה תימחק. טבע ציינה בהודעתה כי הוא צופה שתשלומים ראשונים במסגרת ההסכם הכלל-מדינתי ישולמו למדינות במחצית השנייה של השנה, ומשלוחי התרופה - שכבר החלו מוקדם יותר - יורחבו במהלך שנת 2024.

בתחילת השנה נכנס לתפקיד המנכ"ל בטבע ריצ'רד פרנסיס, שהחליף את קאר שולץ שניהל את החברה מסוף 2017. לאחרונה הציג פרנסיס את האסטרטגיה החדשה של טבע לשנים הבאות, במטרה לחזור לצמיחה בהכנסות אחרי חמש שנים של התכווצות, להמשיך להחזיר את החוב שירד בתקופת שולץ ולהתמקד במוצרים חדשניים ובביוסימילר. כחלק מהאסטרטגיה טבע צפויה להפסיק לייצר ולשווק חלק מהמוצרים הגנריים שבפורטפוליו שלה, ששולי הרווח שלהם נמוכים והתחרות בהם גדולה. במפגש עם משקיעים להצגת האסטרטגיה בחודש שעבר, פרנסיס גם העריך שהאג"ח של טבע יוכלו לחזור לרמת דירוג השקעה (בניגוד לאג"ח "זבל") תוך שנתיים-שלוש.