המניה הישראלית שהתרסקה ב-50% והמוצר המסקרן לטיפול בסרטן

אסטרזנקה הציגה תוצאות מבטיחות בכנס האגודה האמריקאית לסרטן, גם קומפיוג'ן הישראלית בלטה לטובה • אבל נובוקיור אכזבה את המשקיעים, והמניה שלה התרסקה • ביולייט תרשום את החברה-הבת שלה בבורסת קנדה • מניית יומן אקסטנשנז עלתה לאחר דיווח על חתימת הסכם הפצה בהודו • השבוע בביומד, מדור חדש

חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילומים: shutterstock
חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילומים: shutterstock

מה היה בכנס המוביל בתחום הסרטן?

בשבוע שעבר נערך בארה"ב כנס ה-ASCO, כנס האגודה האמריקאית לסרטן, הנחשב למוביל בתחום הסרטן ואחד הכנסים הגדולים בתחום התרופות בכלל. בכנס בלטו ועלו כמה מגמות מעניינות - החברות הגדולות היו דומיננטיות, כלומר תחום הסרטן נשלט היום על ידן, יחד עם זאת היו כמה חברות צעירות שהציגו תוצאות שהטיסו את המניות שלהן, וביניהן: Verasterm ,Gracell ו-Cullinan.

 ● הקרב על שוק ההלוואות להייטק מתחמם: בלקרוק רוכשת את הקרן הישראלית-בריטית קראוס
הראלי בוול סטריט מבוסס כולו על כמה מניות כוכבות - ואת חלק מהמשקיעים זה מדאיג

אסטרהזנקה בלטה עם תוצאות טובות

מבין החברות הגדולות אסטרהזנקה (AstraZeneca) בלטה עם תוצאות טובות בשלושה מוצרים, ביניהם Tagrisso שהראה תוצאות הישרדות טובות בסרטן ריאות מסוג EGFR-mutated lung cancer. המוצר הזה הוא משמעותי במיוחד, כי הוא הדגים שתי מגמות אחרות בכנס: הדגש על נתוני הישרדות החולים, כאשר יותר מוצרים מצליחים להדגים הארכת חיים משמעותית, וכן טיפול בחולים בשלבים מוקדמים יותר של המחלה עם תרופות חדשניות. מגמות אלו משלימות זו את זה - כאשר הטיפול הוא מוקדם יותר, יש סיכוי לתוצאות טובות יותר. בסך הכל דיווחו משתתפי הכנס על תחושה כי ישנה התקדמות אמיתית בטיפול בסרטן בשנים האחרונות.

אחד הנושאים המעניינים לדיון היה מנגנון ה-Tigit. מנגנון זה נחשב מסקרן בטיפול בסרטן ובכל פעם שאחת החברות הגדולות שיש לה מוצר במנגנון זה מצליחה או נכשלת בניסויים, כל החברות עם מוצרים דומים מושפעות מכך. הפעם חברת רוש הייתה זו שהציגה תוצאות חיוביות מטיפול במוצר מבוסס Tigit, לטיפול סרטן הכבד.

חברה ישראלית שהושפעה מכך היא קומפיוג'ן. לפני כמה שנים, מערכת הבינה המלאכותית של קומפיוג'ן גילתה את פעילותו של Tigit כמנגנון אימונותרפי, במקביל לגילויו ככזה על ידי גורמים אחרים. קומפיוג'ן מאמינה כי מוצר ה-Tigit שלה תחרותי ופוטנטי יותר מאלה של המתחרים. בימים מאז פורסמו התוצאות של רוש, עלתה מניית קומפיוג'ן  ב-21%. מוצר Tigit אחר של חברת Arcus, המפתחת את המוצר בשיתוף פעולה עם גילאד, הראה תוצאות פחות טובות במהלך הכנס, אך בסך הכל נראה כי מדובר במנגנון שעובד.

קומפיוג'ן משלבת את מוצר ה-Tigit שלה יחד עם מנגנון אימונותרפי נוסף שגילתה בעצמה ועליו יש לה בלעדיות, מנגנון בשם PVRIG. השנה היא התחילה בשני ניסויים בשילוב מנגנון זה (Tigit עם PVRIG וגם האימונותרפיה המוכרת PD1) בסרטן השחלות ובסרטן המעי. מנכ"לית קומפיוג'ן ענת כהן דייג ציינה כי בפרזנטציה לא קשורה לקומפיוג'ן, הציג ד"ר חוסיין טוובי ממכון MD Anderson את מנגנון ה-PVRIG והמליץ גם לחברות אחרות לנסות ולשלב בין המנגנונים, עוד סיבה לעלייה במניה של קומפיוג'ן בעקבות האירוע.

ואם לחבר בין שני הסעיפים, המוצר של קומפיוג'ן הוצג בכנס גם על ידי אסטרהזנקה, שילוב בין מוצר Tigit למוצר PD1 (ללא PVRIG) המיועד לטיפול בסרטן ריאות שכיח מסוג NSCLC. אסטרהזנקה תחל בניסוי שלב 3 במוצר זה עד סוף השנה. ותבחן אותו גם בקומבינציות שונות עם כימותרפיה ומוצרים נוספים. זהו שוק תחרותי מאוד, כפי שנראה גם בהמשך.

תחומים נוספים שבלטו הם Antibody Drug Conjugates, כלומר נוגדן המוליך תרופה רעילה כלשהי אל תוך הגידול באופן ספציפי. מוצרים כאלה נמצאים בשוק כבר שנים, אבל השנה כמה מהם השיגו השנה תוצאות יוצאות דופן,

כמה חברות גדולות ניצלו את הכנס כדי להדגיש שוב בפני ממשלת ארה"ב, כי חוק ה-IRA, המאפשר למבטח הממשלתי מדיקר, לשאת ולתת על מחיר התרופות (ובפועל לקבוע לחברות את מחיר התרופה, בשל כוחו המונופסוני), עלול להוות תמריץ שלילי בפני פיתוח תרופות לסוגים פחות שכיחים של סרטן.

אכזבה בניסוי של נובוקיור

ביום שלישי שעבר, חברת נובוקיור , חברת הביומד הגדולה ביותר בישראל אחרי טבע, הציגה ב-ASCO את תוצאות הטיפול של המכשיר שלה בסרטן ריאות. כשתוצאות אלה הוצגו בינואר לראשונה, הן הובילו לזינוק של 70% במחיר המניה של החברה. אך הצגת התוצאות המלאות השבוע, הובילה לירידה של 46% במחיר מניה, וכעת נובוקיור נסחרת לפי שווי של 4.5 מיליארד דולר. אז מה במידע הנוסף שאותו חשפה נובוקיור בכנס בגאווה רבה, הוביל את השוק לחשוב שהחברה מתומחרת ביתר?

"מפתחי בינה מלאכותית התרחקו מהמוח האנושי כמקור השראה. כדאי שיחזרו אליו"
המשקיעים נוטשים את תאי הגזע לטובת תרופות למניעת השמנה
בזמן שכולם מסתכלים על אנבידיה: חברת השבבים הזו משתלטת על השוק

"נובוקיור צללה לאחר שהשוק הבין את המגבלות של הניסוי בטיפול במכשיר שלה בסרטן ריאות", נאמר באתר Evaluate. לעומת זאת, האנליסט טרי כריסומליס כתב באתר "סיקינג אלפא", כי השוק לא הבין את הסיפור.

נובוקיור מפתחת מכשיר אשר ממקד שדות מגנטיים בגידול הסרטני, כדי למנוע מתאי הגידול להתחלק. מוצריה כבר נמכרים לטיפול בסרטן מוח מסוג גליובלסטומה ולנישה קטנה בתחום סרטני הריאות, אך הניסוי הנוכחי כוון לסרטן מסוג NSCLC, תת-הסוג הנפוץ ביותר של סרטן ריאות. בגלל פוטנציאל השוק הגדול הרבה יותר, כל תוצאה בתחום הזה מטלטלת את מניית החברה.

בינואר הודיעה החברה כאמור כי הטיפול שלה השיג את יעדי הניסוי, והאריך את החיים של המטופלים באופן מובהק סטטיסטית, לעומת סטנדרט הטיפול הקיים. החברה אף הצהירה כי תגיש את המוצר לאישור, עוד השנה.

בכנס השבוע הסתבר כי תקופת ההישרדות הנוספת שהמוצר העניק לחולים בממוצע, הייתה שלושה חודשים. התוצאה נראתה למשקיעים מובהקת אך אולי דלת משמעות קלינית.

המשקיעים טענו כי הארכת חיים כזו משמעותה שהמוצר אולי יקבל אישור, אבל ישמש רק כטיפול של הקו האחרון. הטיפול הזה, כשהוא מתווסף על גבי טיפולים אחרים ולא מחליף אותם, והוא גם לא זול ואף מעיק על המטופל (שצריך ללכת עם המכשיר של החברה בתיק על גבו במשך רוב שעות היממה כדי שהטיפול יהיה אפקטיבי), חייב להראות תוצאות יוצאות דופן כדי להתקבל כטיפול משמעותי בתחום. יש לציין כי למרות חוסר הנוחות בשימוש במוצר של נובוקיור, דווקא מבחינת תופעות לוואי המוצר שלה יחסית ידידותי.

את התוצאות של הניסוי אפשר גם לפרק לקבוצות: המוצר של נובוקיור ניתן בניסוי לחולים שקיבלו תחילה טיפול בפלוטוניום, והגידול שלהם המשיך להחמיר למרות זאת. לכן חלקם קיבלו בנוסף גם אימונותרפיה, וחלקם כימותרפיה נוספת. כשהמוצר של נובוקיור התווסף לאימונותרפיה, הוא הוסיף בממוצע שמונה חודשים. כאשר הוא התווסף לכימותרפיה, הוא הוסיף רק חודשיים לחיי המטופלים.

האונקולוגים שנחשפו לתוצאות המלאות, טענו כי ההשוואה שעשתה נובוקיור היא מיושנת, ו"סטנדרט הטיפול" אליו בוצעה ההשוואה, כבר אינו סטנדרט הטיפול המקובל. כיום רוב המטופלים בכלל לא מקבלים פלוטוניום אלא אימונותרפיה תחילה, ואז כימותרפיה. כדי לרשום את הטיפול של נובוקיור, אמנם התוצאות של נובוקיור היו טובות יותר דווקא מול אימונותרפיה, אבל הרופאים היו רוצים לראות השוואה בדיוק לפרוטוקול המקובל. נובוקיור כבר מתכננת את הניסויים הנוספים, אבל לא בטוח שהיא תוכל להתנפל על השוק עם התוצאות הללו, כבר השנה או בשנה הבאה.

יש לציין כי החולים בהם טיפלה נובוקיור בניסוי הנוכחי הם החולים הקשים ביותר והיא הציבה לעצמה רף גבוה כאשר התחרתה ראש בראש בסטנדרט הטיפול הקיים. ייתכן שבטיפול בקבוצת חולים קצת שונה, או כקו טיפול ראשון, היא יכולה להשיג תוצאות מעניינות יותר.

הנתונים הללו פוגשים את נובוקיור בתקופה קצת רגישה. בדו"ח הרבעוני האחרון שלה, הכנסותיה ירדו ב-11% ל-122.2 מיליון דולר, והיא רשמה הפסד תפעולי וגידול בהפסד הנקי. יש לציין כי דווקא בתגובה לדו"ח, המניה עלתה 8%, אולי בציפייה לתוצאות המלאות של הניסוי בסרטן ריאות ב-ASCO, והטענה של מנכ"ל החברה במסגרת הדו"חות כי: "המוצר הזה מסמן את ההתחלה של הפרק הבא בחייה של נובוקיור. אני לא יכול לחכות לכל מה שצפוי לנו ב-2023". ייתכן שעקב כך, הציפיה הייתה לתוצאות יותר ברורות בניסוי הנוכחי. ב-2024 צפויה החברה לפרסם תוצאות מניסוי שלב 3 בטיפול בסרטן הלבלב ולתוצאות נוספות.

חברה בת של ביולייט תירשם למסחר בבורסה הקנדית

ביולייט , קבוצת השקעות המתמחה בתחום רפואת העיניים ונסחרת בתל אביב לפי שווי של 28 מיליון שקל, הודיעה על עסקה במסגרתה תירשם החברה-הבת שלה דיאגנוסטיר בבורסה של קנדה. דיאגנוסטיר פיתחה מוצרים לאבחון עין יבשה ועין אדומה באמצעות ניתוח נוזל הדמעות.

החברה שביצעה גיוס שהיקפו פי 10 משווייה והישראלית שהחליטה להמר על ספאק  
נובוקיור שיכנעה את השוק שמגמת הירידה זמנית 
תחום המיקרוביום לוהט, וביומיקה גייסה 20 מיליון דולר 

העסקה תבוצע באמצעות מיזוג דיאגנוסטיר לתוך חברה בשם Oceanview (באושן וויו) אשר תשנה את שמה לדיאגנוסטיר ותירשם למסחר בבורסה של קנדה. ביולייט מעריכה כי לאחר העסקה תחזיק ב-50% מהחברה הממוזגת וכי אחזקתה תהיה שווה 16.8 מיליון דולר, כלומר יותר משווי החברה כולה כיום. שווי זה הוא תחזית ותלוי באופן בו תתקבל החברה בבורסה הקנדית.

העסקה כוללת השקעה ראשונית של ביולייט באושן וויו בהיקף של כ-850 אלף דולר. נכון לסוף הרבעון הראשון של 2023, היו בידי החברה 12 מיליון שקל בקופת המזומנים. לאחר מכן אושן וויו תפעל לגייס 2.5 מיליון דולר, כך שלאחר הוצאות הרישום למסחר, ישארו בידיה לפחות 2 מיליון דולר. במסגרת העסקה החברה הממוזגת תאמץ תוכנית להקצאה של עד 10% מהונה למנהלים ונושאי משרה.

דיאגנוסטיר נחשבת לחברה המובילה בפורטפוליו של ביוליין. בין החברות הנוספות בהן השקיעה נמצאות ליפיקר (91%) המוכרת טיפות עיניין המכילות ויטמין D בשוק האירופאי, ViSci (87%) הנמצאת בשלבים ראשוניים של פיתוח שתל לטיפול בגלאוקומה, OphRx (52%) הנמצאת בניסוי קליני בטיפות עיניים רפואיות, Sanoculis (4%), שפיתחה מכשיר חדש לניתוחי עיניים וקיבלה השקעה אסטרטגית מתאגיד בוש אנד לום, ועוד. החברה מנוהלת על ידי יעקב מיכלין.

יומן אקסטנשנז קופצת בעקבות הסכם עליו חתמה בהודו

מניית חברת יומן אקסטנשנז  עלתה היום (א') כ-20% לאחר שהחברה דיווחה על חתימת הסכם הפצה למוצרים הניתוחיים שלה בהודו. בעקבות העליות החברה נסחרת לפי שווי של 58 מיליון שקל.

על פי דו"חות החברה לרבעון הראשון, היא רשמה ברבעון זה הכנסות של 2 מיליון שקל, אמנם סכום אבסולוטי לא גבוה, אך גידול משמעותי לעומת כ-300 אלף שקל ברבעון המקביל. בשנת 2022 כולה רשמה הכנסות של 3 מיליון שקל.

על ההכנסות שרשמה ברבעון הראשון, הפסידה החברה 10 מיליון שקל ויש לה בקופה כ-51 מיליון שקל, בעיקר מתוצאת הנפקתה בבורסה ב-2020, אז גייסה 158 מיליון שקל. מאז ירדה מניית החברה 91%.