מנהלת רשות החברות נגד הדחת יו"ר הדואר: "עלול לסכל את ההפרטה"

מיכל רוזנבוים פרסמה היום חוות-דעת נגד הדחת יו"ר דואר ישראל, מישאל וקנין, ערב הפרטת החברה: "כל עיכוב בלוחות הזמנים שנקבעו להפרטה עלול להביא לסיכול המהלך בכללותו, ולכך שאוצר המדינה ייאלץ לשוב להזרמות ענק של כספי הציבור לשם החייאת חברה ממשלתית במתכונת פעילות שאבד עליה הכלח"

מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות / צילום: כדיה לוי
מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות / צילום: כדיה לוי

מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, פרסמה היום (ב') חוות-דעת המביעה התנגדות לכוונה להדיח את יו"ר דואר ישראל, מישאל וקנין, ערב הפרטת החברה. את נייר העמדה שלחה רוזנבוים לשר התקשורת שלמה קרעי, שפתח בשבוע שעבר בהליך ההדחה, ולשר הממונה על רשות החברות, דודי אמסלם, שחבר לקרעי במהלך.

על-מנת להדיח יו"ר מכהן, נדרש קרעי להיוועץ ברשות החברות. אולם עתה, משהועברה אליו עמדת הרשות, הוא אינו מחויב לקבלה ועשוי להמשיך בפעולת הדחתו של וקנין. 

משרד האוצר: "מהלך קרעי להדחת יו"ר הדואר ידחה את ההפרטה" 
שר התקשורת מנסה להדיח את יו"ר הדואר | בלעדי

"אין בסיס לטעמנו לטענתכם כי מר וקנין אינו ממלא כראוי את תפקידו כיו"ר דירקטוריון החברה ... וכן כי אין בסיס להדחתו מתפקידו", כתבה רוזנבוים לשרים. כך למעשה היא מתייצבת חזיתית נגד עמדת השר הממונה עליה, אמסלם, שהסמכות על רשות החברות הועברה אליו בממשלה הנוכחית ממשרד האוצר. 

יו''ר דואר ישראל, מישאל וקנין / צילום: תמר מצפי
 יו''ר דואר ישראל, מישאל וקנין / צילום: תמר מצפי

רוזנבוים מצטרפת לעמדת משרד האוצר, שבכיריו כבר הזהירו את קרעי בשבוע שעבר מהשלכות ההדחה על תהליך ההפרטה, וטענו כי העיכוב יימדד בחודשים אם לא ביותר.

לטענתה, "כל עיכוב בלוחות הזמנים שנקבעו להפרטה בהחלטת ממשלה ובהסכמת כל הגורמים, ואשר על עמידה בו אני עמלה מיום כניסתי לתפקיד, עלול להביא לסיכול המהלך בכללותו, ולכך שאוצר המדינה ייאלץ לשוב להזרמות ענק של כספי הציבור לשם החייאת חברה ממשלתית במתכונת פעילות שאבד עליה הכלח".

לאורך 14 עמודי חוות-הדעת מנסה רוזנבוים להפריך טיעונים נגד יכולתו המקצועיות של וקנין, שאותם טען קרעי. אלא שלא בטוח שההסברים המפורטים ישכנעו את קרעי. בשורה התחתונה, מאחורי הנימוקים של קרעי להדחה, כמו מדיניות סגירת הסניפים של הדואר תחת הנהגתו של וקנין ורמת השירות לציבור, שורר קודם כל חוסר אמון בסיסי בין השניים.

האם חוסר אמון בין שר ליו"ר חברה שתחת סמכותו הוא עילה להדחה, ועוד בעיתוי מורכב כזה? רשות החברות התייחסה גם לסוגיית האמון בחוות-הדעת וקבעה כי "משרת יו"ר הדירקטוריון אינה משרת אמון, והיעדר אמון אינו עילה להדחת י"ר דירקטוריון חברה ממשלתית".