מועצת מקרקעי ישראל: ההנחות על דירה בהנחה יוגדלו - והגרלות יותרו גם באזורי יוקרה

ההנחות יועלו עד לחצי מיליון שקל ו-25% משווי הדירה • ביטול מגבלות המחיר למ"ר של ההגרלות, ישיב למפת ההגרלות גם יישובי יוקרה, אך בהנחות מופחתות

בנייה בראשון לציון. משנים שוב את הכללים של ההנחות / צילום: Shutterstock
בנייה בראשון לציון. משנים שוב את הכללים של ההנחות / צילום: Shutterstock

הממשלה ממשיכה לשחק עם גובה ההנחה הניתן לזוכי התוכניות הכלולות במסגרת "דירה בהנחה". מועצת מקרקעי ישראל, הגוף המתווה את המדיניות של רמ"י, החליטה אתמול (ב') להגדיל את ההנחות על הדירות המוגרלות לעד 25% ו-500 אלף שקל, בהשוואה למחיר הדירה המעודכן. על פניו נראה, כי ההטבות הללו יפעלו רק בשוליים.

משבר הנדל"ן מחריף, והקופון של זוכי מחיר למשתכן גדל
"נצטרך להביא עוד מאות מיליונים": תוכנית משרד הבינוי והשיכון למאבק בכישלון המכרזים  

בשנים האחרונות עסקו שרי השיכון, באמצעות רמ"י בתמרונים של גובה ההנחות שניתנות במסגרת תוכניות הדיור המוזלות. זה החל ב-2019, כשהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר, ארז קמיניץ הודיע כי הוא אינו רואה את המצב שבו ניתנות לזוכים בהגרלות הנחות של 500 אלף שקל ויותר ממחירי השוק, כמצב תקין. בסופו של דבר ניתנה הנחיה, שלא לתת הנחות מעבר ל-400 אלף שקל.

עם תום "מחיר למשתכן" ב-2020, והפעלת התוכניות החלופיות "דיור במחיר מופחת" של השר לשעבר יעקב ליצמן ו"מחיר מטרה" של השר לשעבר זאב אלקין - יושמו בפועל ההנחיות של היועץ המשפטי לממשלה, וההנחות צומצמו מאוד. בספטמבר שנה שעברה הכריז אלקין, כי ההנחה המקסימלית במכרזי דיור במחיר מופחת תעמוד על 300 אלף שקל לדירה. ואולם אי אפשר היה להתעלם ממחירי הדירות המזנקים, ועם השקת "מחיר מטרה", הועלה סכום ההנחה המקסימלי לעד 500 אלף שקל.

נוסחה מסורבלת

בהגרלות האחרונות נוהגים להגביל את גובה ההנחות לנמוך מבין 20% או 300 אלף שקל ממחיר דירה שנקבע לפי מחיר בסיסי למ"ר ולעד 500 אלף שקל, אם מוסיפים למחיר הדירה הבסיסי מקדם הצמדה כלשהו. אם ההנחה חורגת מה-500 אלף שקל מהמחיר המוצמד, מקזזים מההנחה עד שתגיע ל-300 אלף שקל. נשמע מסובך? אכן הנוסחה מסורבלת ומבדיקות שערכנו בחודשים האחרונים לא עולה שההנחות לפיה דומות להנחות ממחירי השוק.

ההחלטה הנוכחית, להגדיל את ההנחה ל-500 אלף שקל, נחשפה לראשונה בגלובס לפני כ-3 חודשים. אז דיווחנו כי במשרד הבינוי והשיכון פועלים בכיוון של הקטנת הפערים בין ההנחות במרכז לפריפריה, וזאת באמצעות 2 צעדים: הראשון הוא עריכת "שומת ביקורת" שתיתוסף על השומה המקורית שניתנה לדירות, שכאמור נכונה לדצמבר 2020. שומת הביקורת תהיה מעודכנת ליום עריכת המכרז, ובכך תשקף את ההנחה הריאלית שמקבלים הזוכים. המטרה היא שהנחה זו לא תעלה על חצי מיליון שקל. צעד זה נועד לרסן את ההנחות שהתקבלו באזורי הביקוש.

הצעד השני נועד להגדיל את ההנחות שניתנות בפריפריה, ובמסגרתו מתכוונים במשרד להגדיל את ההנחה שלה זוכים רוכשי הדירות בפריפריה ל־25%, וכמו כן להגדיל את המענק הניתן כיום מ־40 אלף שקל ל־60 אלף שקל. נשקל גם צעד נוסף להגדיל את מענקי סבסוד הפיתוח שבהם זוכים היזמים שפועלים בפריפריה באופן שיאפשר להם להוזיל עוד את הדירות.

על פניו מתברר, כי מה שמיושם כרגע זה רק הצעד של הגדלת ההנחות ל-25% ול-500 אלף שקל, ולא עריכת שומות ביקורת.

מנסיון של החודשים האחרונים, המשמעות המעשית של ההחלטה הזו היא תוספת של בין עשרות בודדות למאות בודדות של אלפי שקלים להנחה. מדובר בתוספת שלעתים נכבדה, אך לאור עליות המחירים הגדולות שנרשמו בשנים האחרונות והמצב הכלכלי הקשה - קשה לראות בזה משהו שישנה באופן משמעותי את המצב.

ועוד בחישה מתמשכת בהנחות: החלטה אחרת שהתקבלה בישיבת מועצת מקרקעי ישראל היא השבת יישובי היוקרה להגרלות "דירה בהנחה", אך בהנחות נמוכות במיוחד.

ב"דירה במחיר מופחת" של ליצמן (שהגרלות מועטות לפיה עדיין נמשכות גם בימים אלה) נקבע, כי הדירות שישתתפו בתוכנית יהיו במחירים של עד 25.7 אלף שקל למ"ר (22 אלף שקל למ"ר, לא כולל מע"מ), ובכך ירדו מהפרק מקומות כמו תל אביב, רמת השרון, הרצליה ועוד. בשלושת המקומות הללו נערכו בעבר הגרלות של דירות במסגרת מחיר למשתכן.

ב"מחיר מטרה" של אלקין נקבע רף מחיר מקבימלי נמוך אף יותר, ל-23.4 אלף שקל למ"ר, (20 אלף שקל למ"ר, לא כולל מע"מ) ובכך הוצאו מהרשימה ערים נוספות, בראשן רעננה.

השר הנוכחי גולדקנופף החליט לבטל את מגבלת המחיר, אך לצמצם את הנחת המקסימום ל-200 אלף שקל בלבד. הסיבה: "לצנן את הביקושים" באזורי הביקוש. גם בצעד זה קשה לראות משהו שישפיע על השוק באופן משמעותי, מה גם שכמות הפרויקטים שמוגרלים באזורי היוקרה מצומצמת וחסרת משמעות, ומלכתחילה אין בה כדי לצנן ביקושים.

ולבסוף קוריוז: במשרד השיכון חוששים, כי אנשים שזכו בהגרלות מוקדמות של "מחיר למשתכן", יממשו את זכותם למכור את הדירות שרכשו (לאחר שעברה מגבלת הזמן לכך), ולאחר מכן ישתתפו בהגרלות חדשות, כמשפרי דיור. לאור זאת החליטו, כי תיחסם האפשרות של מי שזכה בעבר בדירה במסגרת התוכנית הממשלתית, לגשת שוב להגרלות חדשות.