לאומי מציע ריבית של 1% על העו"ש: מי זכאי להטבה

בעקבות הביקורת על המערכת הבנקאית על כך שהציבור לא נהנה מעליית הריבית במלואה, אשר הגיעה עד כדי איום מצד רשות התחרות וחברי כנסת, בנק לאומי הוא הראשון להציע מחדש ריבית על העו"ש • לא כולם זכאים לכך ומנכ"ל הבנק מעודד את הציבור להשקיע בפיקדונות נושאי ריבית גבוהה יותר

בנק לאומי / צילום: איל יצהר
בנק לאומי / צילום: איל יצהר

הביקורת שהשמיעו חברי כנסת, נגיד בנק ישראל ואנשי רשות התחרות סביב היקף כספי הציבור ששוכבים בחשבונות עו"ש בבנקים שאינם נושאי ריבית, מחלחלת לבנקים. בנק לאומי הודיע היום (ג') כי לקוחות פרטיים בעלי חשבון עו"ש בלאומי ייהנו מריבית שנתית בשיעור של 1% על יתרת הזכות בחשבון.

100 שקל, בפריסה ל-12 חודשים: התמורה האמיתית למהלך פורץ הדרך של בנק לאומי 
הקיצוצים באינטל ישראל נחשפים: מצבת העובדים הצטמקה ב-300 בשנה 

מדובר במהלך שלא נעשה עד עתה בסבב העלאות הריבית האחרון (בעבר הציעו הבנקים ריבית על העו"ש, אך חשבונות כאלו צומצמו כמעט לחלוטין). עם זאת, חשוב לציין כי היא לא תקפה לכל לקוחות הבנק, אלא, לשם שינוי, בעיקר ללקוחות הקטנים, אך אלו יצטרכו לעמוד בלא מעט תנאים. הריבית תשולם על יתרה בעו"ש של עד 10,000 שקל ללקוחות מעבירי משכורת עם משכנתה בלאומי, או ללקוחות מעבירי משכורת עם מחזור עסקאות חודשי של לפחות 3,000 שקל בכרטיס אשראי של לאומי או ללקוחות מעבירי משכורת עם תיק ניירות ערך בלאומי. בבנק ציינו כי ההטבה תקפה גם למקבלי פנסיות, ותיכנס לתוקף החל מ-1 ביולי .

מנכ"ל לאומי, חנן פרידמן: "אנו ממשיכים לקרוא ולעודד את לקוחותינו להפקיד כספים נזילים לטובת פיקדונות נושאי ריבית גבוהה, הן לטווח קצר והן לטווח ארוך - בהתאם למצבם הפיננסי ולצורכיהם".

המהלך של לאומי מגיע לאחר שבכנסת קיימו בשבועות האחרונים שורה של דיונים, בשתי ועדות מרכזיות - הכלכלה והכספים, בנושא גלגול הריבית של בנק ישראל לפיקדונות, שהתנהל בעצלתיים, לעומת גלגול מידי של הריבית הגבוהה אל ההלוואות. נכון להיום עדיין נמצאים בפיקדונות שאינם נושאי ריבית יותר מ-500 מיליארד שקל.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני אמר הבוקר בפתח דיון ועדת הכספים כי שוחח עם פרידמן. "אני קורא לכל מנהלי הבנקים לעשות כך, אנחנו נמשיך לטפל בנושא הזה. עם זאת, אין לזה קשר לריבית על המשכנתאות (כזכור גפני קידם הצעת חוק שהעלאת הריבית לא תגולגל למשכנתאות, ר"ו) שזה לא פותר את האינפלציה, ומקשה על זוגות צעירים. לא נרפה מהעניין הזה".

פערים של עשרות אחוזים בגלגול הריבית לרעת משקי הבית

אתמול הציגה רשות התחרות את ממצאי הבדיקה הרחבה שלה סביב גלגול העלאות הריבית, וכצפוי היא מצאה פערים גדולים בין התנאים המוצעים למשקי הבית לבין אלו שמקבלים מהבנקים העסקים הגדולים.

מנתוני גלגול ריבית הפריים לריבית על הפיקדונות אל מול ריבית על אשראי עולים פערים בין העסקים הגדולים לבין משקי הבית והעסקים הקטנים: שיעור גלגול העלאת הפריים בפיקדונות בפברואר 2023 ובחודשים שקדמו לו, עמד על כ-101% עבור העסקים הגדולים בעוד שמשקי הבית עמדו על כ-70%. לעומת זאת, לעניין גלגול העלאת הפריים באשראי בחודשים ינואר ופברואר 2023, משקי הבית עומדים על השיעור הגבוה ביותר, כ-115%, כ-10% גבוה יותר משיעור הגלגול על העסקים הקטנים והגדולים.

"לבנקים אין אינטרס להגביר תחרות, והשאלה היא איך אנחנו מאלצים את הבנקים להתחרות", אמרה מיכל כהן הממונה על רשות התחרות בדיון שנערך בנושא בוועדת הכספים של הכנסת, שם הוצגו נתוני הבדיקה. היא התייחסה גם לאיום שהשמיעו אנשי רשות התחרות בדיון הקודם שנערך בכנסת, לפיו כל האופציות של פעולה נגד הבנקים נמצאים על שולחן הרשות, כולל הכרזה עליהם כקבוצת ריכוז.

"אם נסמוך על האינטרסים שלהם, זה יהיה לפי אינטרסים שמקסמים רווח, והתנאים שהשוק החופשי מאפשר להם. אנחנו מזהים פה שוק עם מאפיינים של קבוצת ריכוז, יש לנו אפשרות להכריז עליהם כקבוצת ריכוז ואז להטיל עליהם הוראות. עדיין לא הכרזנו עליהם כקבוצת ריכוז, ההכרזה תהיה בהתייעצות עם בנק ישראל, אנחנו עובדים על זה במלוא המרץ", הסבירה ראש רשות התחרות.

נציין כי פערים דומים הראו גם במרכז המחקר והמידע של הכנסת, לקראת דיון שנערך לפני כשבועיים בוועדת הכלכלה, ונחשפו לראשונה בגלובס. על פי הדוח של מרכז המחקר, בפברואר 2023 הריבית הממוצעת על פיקדונות לזמן קצוב הייתה 3.4%. אולם הריבית על פיקדונות למשקי הבית הייתה הנמוכה ביותר, 2.65%, ואילו הריבית על פיקדונות של עסקים גדולים וגופים מוסדיים היא הגבוהה ביותר - 3.71% ו-3.89%, בהתאמה. כלומר, הריבית שקיבלו העסקים הגדולים הייתה גבוהה ב-40% מזו שקיבלו משקי הבית, וזו שקיבלו המוסדיים ב-47%.

מי שכמובן לא אהב את הנתונים הוא יו"ר הוועדה, משה גפני, ששלח מסר ברור לבנקים. "שלא תהיה טעות, אני חבר קואליציה ואני עומד על הסף. אני לא יכול לחזור הביתה כאשר אני מקבל מכל החוגים ומכל הקבוצות תלונות מדוע אנחנו לא דואגים לעניין הזה. לא נעשה שקר בנפשנו. אנחנו בהידברות עם כל הצדדים, כולל ראש הממשלה, כדי לראות איך להגיע לפתרון. זה מגיע לנקודה שנביא חוקים וגם אם יגידו לנו לא, אנחנו נעביר אותם".