המוקדים הכלכליים בארה"ב בשינוי: ניו יורק אאוט, דאלאס אין

מוקדי הכוח הכלכליים בארצות הברית נמצאים במגמת שינוי, כך פורסם בכנס השנתי בנושא מגמת ההשקעות בנדל"ן בארה"ב, שערכה השלוחה הישראלית של פירמת עו"ד הבינ"ל GT • על פי הנתונים שהוצגו, בערים הדרומיות בארה"ב חל גידול עצום בשיעור המועסקים העובדים בתחומים המדעיים־טכנולוגיים

נאשוויל. זינוק בשיעור המועסקים בתחומים טכנולוגיים / צילום: Shutterstock
נאשוויל. זינוק בשיעור המועסקים בתחומים טכנולוגיים / צילום: Shutterstock

מוקדי הכוח הכלכליים בארצות הברית במגמת שינוי: ערי הדרום מתחזקות על פני ניו יורק ועל פני ערי החוף המערבי. אם בעבר מרכזי החדשנות התמקדו בערים כמו ניו יורק, בוסטון, סיאטל ואזור סן פרנסיסקו, כעת הפריסה רחבה הרבה יותר, וערים כמו אוסטין, דאלאס, פורטלנד, דנוור, אטלנטה, נאשוויל, טמפה, מיאמי ויוסטון טקסס - נכנסות לרשימה.

פסיקה חדשה קובעת: כמה מס תשלמו על דירה עם זכויות בנייה?
"קפיצה של 50% בשנתיים": מה קרה למחירי הנחלות בישראל?

הנתונים הוצגו בכנס השנתי בנושא מגמת ההשקעות בנדל"ן בארה"ב, שערכה השלוחה הישראלית של פירמת עו"ד הבינ"ל GT (גרינברג טראוריג) בשיתוף הזרוע הישראלית של ענקית הנדל"ן הגלובלית JLL. לפי הנתונים שהציגה JLL בכנס, בערים מסוימות בארה"ב חל גידול עצום בשיעור המועסקים העובדים בתחומים המדעיים־טכנולוגיים. כך, בנאשוויל (טנסי) עלה שיעור המועסקים בתחום ב־50% בתוך חמש שנים, והגיע לכ־5%. בסולט לייק סיטי הוא טיפס בכ־42% והגיע לכ־7% מהמועסקים בעיר, ובסיאטל, שגם כך הייתה מזוהה עם טכנולוגיה, שיעור המועסקים בתחום גדל בכ־40% והגיע לכ־10%.

ג'פרי ברמסון, מנהל בכיר ב־JLL ארה"ב, אמר בכנס כי מגפת הקורונה שינתה את אורחות החיים. "אפשר לעבוד מכל מקום, ובארה"ב יש מגוון רחב של אפשרויות. הגורם המרכזי להחלטה היכן לגור הוא יוקר המחיה (affordability). אנשים עברו משווקים מאוד יקרים כמו החוף המערבי לאזור "חגורת השמש" בדרום ומקומות כמו דנוור, נאשוויל, צפון קרוליינה, טקסס". לדברי ברמסון, דאלאס פורטוורת הייתה תמיד מתחת לממוצע, ועכשיו היא מעל לממוצע, קצת אחרי בוסטון - וזה מפתיע. ערים שבעבר לא היו מוקדים עסקיים או מוקדי חדשנות משמעותיים, הופכות להיות אטרקטיביות ויש ערים חדשות ברשימה".

עו"ד לורנס שטרנטל, שותף ומנהל תחום הנדל"ן ב־GT, אשר מנהל עסקאות נדל"ן בארה"ב עבור גופים רבים בישראל, אומר כי "אין ספק שהשינויים הפנימיים בארה"ב משפיעים גם על השקעות הישראליים, שמזהים את המגמות וביצעו הרבה השקעות בשנים אחרונות באזור "חגורת השמש" של ארה"ב".

מור זיו, מנהלת מחלקת ההשקעות ב־JLL ישראל, התייחסה לנתונים ואמרה כי "המשקיעים הישראלים מגלים עניין רב בשוק האמריקאי ותופסים את התקופה הנוכחית כהזדמנות להשקעה. בשנה האחרונה פעלו ב־JLL ארה"ב ליצירת מעל 200 שיתופי פעולה עסקיים אשר חיברו בין משקיעי הון לשותפים האמריקאים".