הימין הקיצוני בגרמניה נוסק לאור המצב הכלכלי במדינה

ממשלת גרמניה הנוכחית מאבדת אמון, והסקרים האחרונים משקפים מגמה הולכת וגוברת של תמיכה באופוזיציה מימין • התמיכה במפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" מזנקת, והיא ממוקמת שברי אחוזים בלבד מאחורי המפלגה הסוציאל־דמוקרטית שבשלטון

תומכי הימין הקיצוני מפגינים כנגד מדיניות ההגירה למרגלות שער ברנדנבורג / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
תומכי הימין הקיצוני מפגינים כנגד מדיניות ההגירה למרגלות שער ברנדנבורג / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

מצבה הכלכלי של גרמניה אינו מזהיר בימים אלו: המדינה הגדולה באיחוד האירופי נמצאת באופן רשמי במיתון, האינפלציה עדיין גבוהה פי ארבעה מהיעד, משבר האנרגיה מאיים לשוב החורף ועלויות קבלת הפליטים ומבקשי המקלט נמצאות שוב על סדר היום.

560 מיליון אירו כ"דמי רצינות" מגרמניה: עסקת חץ 3 יוצאת לדרך
מדד המחירים בארה"ב הגיע במאי ל-4%: איך יגיב הפד?
גוש האירו נכנס רשמית למיתון. איך זה ישפיע על העלאות הריבית של ה-ECB?

רוב הגרמנים (53%) אינם שבעי־רצון מתפקוד הקואליציה הנוכחית, רוב מכריע (76%) סבור כי המפלגות בתוכה אינן מסתדרות זו עם זו, והסקרים האחרונים משקפים מגמה הולכת וגוברת של תמיכה באופוזיציה מימין. ממשלת גרמניה הנוכחית מאבדת אמון.

סקר דעת קהל מקיף שהתפרסם ביום ראשון בעיתון "בילד", מצא כי התמיכה במפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD), מזנקת כעת ל־19.5% אחוזי תמיכה, שברי אחוזים בלבד מאחורי המפלגה הסוציאל־דמוקרטית שבשלטון (יחד עם "הירוקים" והליברלים, שגם הם מתרסקים בסקרים) וקרוב לתיקו על מי תהיה המפלגה השנייה בגודלה בגרמניה.

זוהי התוצאה הטובה ביותר אי פעם ל־AfD, שנטועה עמוק בימין הקיצוני, אך "החליפה עמדות" תכופות מאז שנוסדה ב־2013, בניסיון לגייס מצביעים מהימין השמרני. בתחילה הייתה המפלגה נגד חילוץ מדינות דרום־אירופה כחלק ממשבר החוב של האירו, היא עברה לאחר מכן להתנגדות להגירה ולאסלאם, במהלך מגיפת הקורונה הייתה המפלגה נגד הסגרים והחיסונים - ואילו כעת היא מנסה למצב את עצמה כמעין אופוזיציה כלכלית. הממשלה המכהנת זוכה בסקרים ל־41% תמיכה בלבד, אובדן של יותר מ-10% מהתמיכה בה.

"הצבעת מחאה"

פרשנים בתקשורת הגרמנית מסבירים את התמיכה ב"הצבעת מחאה" בתגובה למצב הכלכלי, להגירה למדינה שהתגברה מאז המלחמה באוקראינה וגם למדיניות האידיאולוגית הברורה של "הירוקים", המגלגלת על הצרכנים את המאבק בשינויי האקלים.

אחד מהנושאים החשובים על סדר היום במדינה, למשל, הוא תחום החימום. שר הכלכלה ואיכות הסביבה רוברט האבק ממפלגת ה"ירוקים" התעקש והוביל תקנה שתאסור חימום בנפט או בגז בבניינים ובבתים חדשים החל מהשנה הבאה. הצעד עורר תרעומת גדולה בציבור ובתעשייה, ובימים אלה האבק מנסה לרכך את הרפורמה.

העובדה כי כמיליון פליטים מאוקראינה הגיעו לגרמניה מאז פרוץ המלחמה מעוררת גם היא כעס בציבור. הסיוע הכספי לו הם זוכים, הוא לעתים גבוה יותר מזה המוקצה למובטלים כרוניים, בעיקר מבחינת דיור, שהוא משאב במצוקה בגרמניה.

התבטאויות אנטישמיות

התוצאה היא התחזקות מהירה של "אלטרנטיבה לגרמניה", הנמצאת תחת השגחה של המשרד להגנת החוקה בשל מעורבות ופעילות של גורמים ניאו־נאציים ובלתי דמוקרטיים בתוכה.

ההתחזקות נרשמת בעיקר במזרח גרמניה לשעבר, בה הסקרים מעלים כי היא המפלגה הפופולרית ביותר, אך גם במדינת המחוז בוואריה. המפלגה מובלת כיום על ידי אליס ויידל וטינו צ'ורפלה. יש לה תומכים רבים בסצינת הימין הקיצוני הניאו־נאצי. בכיריה לא היססו בעבר לפרסם אמירות המעודדות תמיכה מחוגים אלו, כמו יציאה נגד "אנדרטת הבושה", כפי שכינה ביורן הוקה, ראש המפלגה בתורינגיה, את האנדרטה לזכר רצח יהודי אירופה במרכז ברלין, או להגדיר את השואה ומלחמת העולם השנייה ככתם קטן של "לשלשלת ציפורים" על דש ההיסטוריה הגרמנית המפוארת.