רפאל חושפת: מערכת חדשה ליירוט טילים היפרסוניים

החברה פיתחה את מערכת "קלע חד" (SkySonic), הראשונה מסוגה ליירוט טילים היפרסוניים • טיל היפרסוניים מגיע למהירות הגבוהה פי עשרה ממהירות הקול והוא בעל יכולות תמרון • לאחרונה נטען כי רוסיה משתמשת בטילים מסוג זה באוקראינה וגם איראן טוענת כי היא מחזיקה טילים היפרסוניים

מערכת קלע דוד נגד טילים היפרסוניים / צילום: רפאל
מערכת קלע דוד נגד טילים היפרסוניים / צילום: רפאל

לקראת הסלון האווירי בפריז שייפתח ביום שני הקרוב, רפאל מביאה בשורה חדשה לענף ההגנה האווירית בעולם: מערכת "קלע חד" (SkySonic), שמיועדת ליירוט טילים היפרסוניים.

האיום ההיפרסוני נחשף ביתר שאת מאז פלישת רוסיה לאוקראינה והשימוש של מוסקבה במה שהיא טוענת ל"טילים היפרסוניים", בעת שבה כבר נחשפים בעולם מה שמוגדרים בתור "גלשנים היפרסוניים".

אולם, בפועל, הרוסים משתמשים בטיל קינז'ל שהוא טיל בליסטי שנורה ממטוס. ככלל, לא בטוח שהרוסים אכן מבצעים שימוש בטילים היפרסוניים. בה בעת, צפון קוריאה לקחה טיל בליסטי, שינתה חלק מצידו הקדמי - והוא נצפה טס 120 ק"מ מהיעד המקורי שלו. האיום הגדול ביותר על ישראל, איראן, טענה שחשפה טיל היפרסוני, אך בפועל זהו יותר טיל בליסטי עם יכולות תמרון משופרות מאשר טיל היפרסוני.

הלכה למעשה, מערכת קלע חד מפותחת כבר שלוש שנים מתחת לרדאר, עוד בטרם רוסיה פלשה לאוקראינה בפברואר אשתקד. לכן, המערכת נמצאת בשלב מתקדם יחסית, שבו בתקופה הקרובה היא צפויה כבר לעבור ניסויי טיסה. המערכת הזו כבר הוצגה למערכת הביטחון האמריקאית, בזכות אישור של משרד הביטחון הישראלי, והובילה להתלהבות רבה.

רפאל אחראית גם על פיתוחה של מערכת כיפת ברזל שמבצעית כבר כ-13 שנה. מערכת הלייזר "מגן אור" צפויה להפוך למבצעית בטווח הקרוב. אותה המערכת צפויה לחסוך למערכת הביטחון הישראלית ממון רב, דרך החיסכון בשיגור מיירטים מכיפת ברזל. לבטח כאלו לטווח הקרוב.

מהו טיל היפרסוני

טיל היפרסוני הוא טיל שמגיע למהירות של כ-10 מאך, פי 10 ממהירות הקול - כ-11 אלף קמ"ש. לצורך השוואה, טיל בליסטי למרחק בינוני ומעלה מגיע למהירות של 5 מאך ומעלה. בנוסף טיל היפרסוני גם יכול לתמרן במהירויות כאלה.

טילים בליסטיים ניתן כיום ליירט משום שברגע שהם מסיימים את ההאצה הם נמצאים במסלול קבוע. טיל שיוט קשה ליירוט, אבל הוא מתמרן כמו מטוס ואיטי יותר מטיל בליסטי - ולכן כבר פותחו המערכות שיודעות ליירט אותו.

בסיכומו של דבר, טילים או גלשנים היפרסוניים מחברים את יתרונות מהירות הטיל הבליסטי עם יכולות התמרון של טילי השיוט. ככלל, מערכת ייעודית מוכחת ליירוט טילים היפרסוניים טרם נחשפה בעולם - וכך רפאל מציבה עצמה, שוב, בחזית תחום ההגנה האווירית בעולם, עם קלע חד.

המיירט הוא דו-שלבי, שיודע גם לפגוע וגם להשמיד באמצעות כל מיירט אחר. היתרון הגדול של המיירט שהוא מגיע לנקודה שאנחנו צופים ששם יעבור. יש לו יכולות תמרון גבוהות, כך שגם אם ההיפרסוני מתנהג כך, יודעים לטפל בו. 

"קלע חד הוא הוא ורסטילי, ויוכל ליירט את כל הטילים ההיפרסוניים למיניהם", אומר יו"ר רפאל, ד"ר יובל שטייניץ. "לאור ההצלחות בתחום ואנחנו חלוצים בו, יש מקום להערכה שנהיה בין הראשונים ובין הטובים, אם לא הטובים בעולם, בהתמודדות עם טילים היפרסוניים". על התזרים בחברה, ד"ר שטייניץ מוסיף כי "ההזמנות הגיעו בפעם הראשונה ל-40 מיליארד שקל. המכירות עולות בקצב מהיר, כשגם ההזדמנויות בשל המלחמה באוקראינה פתחו הזדמנויות".