הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה שלילית בבורסה לאור דברי נתניהו על קידום החקיקה המשפטית

מדד ת"א 35 ירד בכ-1%, ומדד ת"א 125 נסוג ב-0.7% לאחר דברי נתניהו • נתוני הצמיחה של ישראל מתעדכנים כלפי מעלה: קצב שנתי של 3.1% ברבעון הראשון •  קבוצת תעבורה החליטה לסגת מהשותפות עם דליה אנרגיה במכרז תחנת אשכול - או.פי.סי וקרן נוי הוכרזו "כשיר שני"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

15:57

מדדי המניות המרכזיים בת"א ננעלו בירידות שערים. מדד ת"א 35 ירד בכ-1%, ומדד ת"א 125 ירד ב-0.7%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א ביטוח ירד ב-1.4% ומדד ת"א בנקים 5 השיל מערכו 0.8%.

מחזור המסחר הסתכם ב-893 מיליון שקלים.

את ירידות השערים הובילו מניות תדיראן גרופ , שיכון ובינוי  אלקטרה צריכה , מנורה מבטחים  והפניקס .

מנגד, בלטו לחיוב מניית לייבפרסון , משק אנרגיה , אופקו הלת'  ודוראל אנרגיה 

בשוק האג"ח המקומי נרשמו עליות חדות של 1.6%-1.1% באגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים, בעקבות מדד המחירים לצרכן שהפתיע לטובה ביום חמישי האחרון. התשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה ל-3.63%. מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו עליות של 0.2%-0.3%.

14:08

מדד ת"א 35 יורד כעת בכ-0.5%, ומדד ת"א 125 נסוג ב-0.4%. מדד הבנקים יורד בכ-0.9% ומדד ת"א מניב חו"ל, מנגד, עולה ב-1.8%. 

אנליסט הנדל"ן של בית ההשקעות אי.בי.אי, זיו עין אלי, כותב בסקירה שפרסם על חברות הנדל"ן המניב כי "למרות השינוי המהיר בסביבת המאקרו, עדיין לא חווינו בשינוי מהותי בדוחות חברות הנדל"ן המניב פרט לרישום רווחי שערוך זניחים בדוחות הרבעון הראשון של מרבית החברות. אנו מעריכים כי נתחיל לראות את השפעת השינויים בסביבה הכלכלית החל מהחציון השני של השנה. לטעמנו, יש לבחון חברות על פי גובה המינוף, איכות הנכסים ומיקומם, כאשר נכון להיום אנו מעדיפים חברות ללא חשיפה לחו"ל או בעלות חשיפה נמוכה לחו"ל. כמו כן, אנו סבורים כי הצמיחה בשנה הקרובה תהיה איטית מהרגיל, כאשר שיפור מהותי בתוצאות החברות יגיע מייזום עתידי שיחל להניב ו/או קיטון בהוצאות המימון שישפיעו על שורת הרווח".

13:00

נתוני הצמיחה של ישראל מתעדכנים כלפי מעלה: הלמ"ס עדכנה היום כי קצב הצמיחה השנתי של המשק עמד על 3.1% ברבעון הראשון. זאת לעומת נתון קודם שעמד על 2.5% (אומדן ראשון). 

מדובר בנתון גבוה מתחזיות הגופים השונים וגם מעל תחזית בנק ישראל אשר צפה לעלייה של 2.5% בתוצר.

12:45

הירידות בבורסה בתל אביב מתחזקות לאחר דבריו של ראש ההמשלה בנימין נתניהו על קידום החקיקה המשפטית. מדד ת"א 35 יורד ב-0.8%, ומדד ת"א 125 יורד ב-0.7%. מדד ת"א מניב חו"ל, מנגד, עולה ב-1.2%. 

12:09

שינוי מגמה בבורסת ת"א לאחר הצהרת נתניהו על כוונתו להתחיל לקדם השבוע את הרפורמה המשפטית. ת"א 35 נסחר בירידות שערים של 0.4%, ת"א 90 מוסיף לערכו כ-0.4%, ות"א 125 יורד ב-0.2%.

בולטת לחיוב מניית לייבפרסון שמזנקת בכ-12%. גם משק אנרגיה , אופקו הלת' , דוראל אנרגיה  ואלקטרה נדלן  נסחרות בעליות שערים.

מנגד, שיכון ובינוי  צוללת בכ-6% ויחד איתה מניות אלקטרה צריכה , נייס , ואנלייט אנרגיה  רושמות ירידות שערים של כ-3%.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות שערים בעוד שאגרות החוב הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת.

10:34

עליות השערים בבורסה מתחזקות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ומדד ת"א 90 מזנק ב-1.4%. בקרב המדדים הענפיים בולט לחיוב מדד ת"א נדלן שמזנק במעל ל-2%.

את מחזור המסחר הגבוה בבורסה מרכזות מניות הבנקים- לאומי , מזרחי טפחות , פועלים  ודיסקונט  יחד עם מניות בזק ונייס .

חברת ארד , העוסקת בייצור ושיווק מערכות למדידת מים, דיווחה הבוקר כי חברת הבת שלה- קונטזרה, זכתה במכרז לאספקת מדי מים במדריד. היקף המכרז עומד על כ-30 מיליון אירו למשך 5 שנים.  

10:00

שבוע המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.6% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.3%.

עליות בולטות רושמות בין השאר נכסים ובנין , קנון , מבנה  , משק אנרגיה  ואו פי סי אנרגיה .

מנגד, ירידות בולטות רושמות נובולוג, נייס , טבע, נובה  ושיכון ובינוי .

09:30

חברת שיכון ובינוי  דיווחה הבוקר כי לפיחות החד שנרשם בימים האחרונים בשער הניירה הניגרי (כ-45% מול הדולר) תהיה השפעה שלילית על הדוחות של הרבעון השני של השנה. לפי אומדן ראשוני מעריכה החברה כי "ככל שבמועד הדוחות הכספיים שער הניירה-דולר יהיה דומה לשערו הנוכחי, הרי שלבד מהשפעות על יתרות מאזניות, עיקר השפעות הפיחות על הדוחות הכספיים של החברה לרבעון השני לשנת 2023 תהיה הפסד של כ-82 מיליון שקל, ההשפעה על ההון העצמי בסעיף קרן הון מהפרשי תרגום נאמדת בכ-142 מיליון שקל והשפעה על צבר העבודות נכון לסוף חודש מאי, בניירה בתרגום לשקלים, יפחת בכ-1.15 מיליארד שקל". 

08:30

מכה לדליה אנרגיה במכרז תחנת אשכול: תעבורה, שהחזיקה 25% מההצעה חסר התקדים בסך 12.4 מיליארד שקל, החליטה לסגת מהשותפות - והותירה את דליה אנרגיה במשימה הקשה של גיוס ההון הרב. בהודעה הבוקר לבורסה הודיעה החברה כי עד היום לא התקבלה החלטה סופית של דליה ביחס לביצוע העסקה, וכן לא התקבלה החלטה סופית של דליה או משק אנרגיה  בנוגע לאופן המימון של העסקה, אם וכאשר תבוצע. בכל הנוגע למעורבות תעבורה, הצדדים צפויים להיכנס למשא ומתן לגבי אופן מעורבות החברה, אם דרך השקעה הונית של תעבורה בדליה - או בדרך אחרת.

07:45

חמישה דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

שבוע המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. ביום חמישי המדדים המרכזיים בבורסה ננעלו במגמה חיובית: מדד ת"א 35 עלה ב-0.9%, ת"א 125 עלה ב-0.9%, ות"א 90 זינק ב-1.2% מדד הבנקים עלה ב-1%. מחזור המסחר הסתכם ב-2.77 מיליארד שקלים.

מניית חברת משק אנרגיה  צללה ביום חמישי בשיעור של 15%, וזאת לאחר שהתברר כי קבוצת דליה אנרגיה ותעבורה היא הזוכה במכרז לרכישת תחנת הכוח "אשכול" באשדוד מידי חברת החשמל. זאת לאחר שהציעה סכום עתק של כ-12.4 מיליארד שקל - גבוה ביותר מ-5 מיליארד שקל מההצעה השנייה בגובהה במכרז, שהגישה קבוצת או.פי.סי אנרגיה של עידן עופר. משק אנרגיה היא בעלת השליטה בדליה אנרגיה (המפעילה תחנת כוח בעצמה). תחנת הכוח אשכול היא התחנה הגדולה בישראל המופעלת בגז טבעי. 

● בנק הפועלים שוב תוקף את אי.בי.אי חיתום, וזו הסיבה

בארה"ב, הבורסות ננעלו ביום שישי בירידות אחרי רצף העליות שנרשמו השבוע. מדד הדאו ג'ונס ירד ב-0.3%, מדד ה-S&P 500 ננעל בירידות של 0.4%, הנאסד"ק ירד ב-0.7%. למרות הירידות בשישי, מדד ה-S&P 500 רשם את השבוע הטוב ביותר מאז חודש מרץ ועלה ב-2.7%. מדובר בשבוע החיובי החמישי ברציפות של ה-S&P 500, הרצף הראשון מסוג זה מאז נובמבר 2021.

הנאסד"ק עלה ב-4% בשבוע, השבוע הטוב ביותר מאז מרץ, וזהו השבוע השמיני ברציפות שהוא רושם עליות, רצף העליות הטוב ביותר שלו מאז 2019. מדד הדאו ג'ונס עלה בשבוע שעבר ב-2%, השבוע החיובי השלישי שלו ברציפות.

מספר חברות שנסחרות בוול סטריט, וששנת הכספים שלהן לא זהה לשנה הקלנדרית, יפרסמו דוחות כספיים במהלך השבוע, ביניהן FedEx שתפרסם ביום שלישי, ואקסנצ'ר ובלקברי שיפרסמו ביום חמישי. ביום שני לא יתקיים מסחר בארה"ב בשל חג.

המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים מעורבים: נייס  וטבע  בולטות לשלילה עם פערים של כ-2% ומנגד אופקו עם פער חיובי של 2.7%. 

● מה אפשר לעשות כדי להגן על תיק ההשקעות במציאות התנודתית?

2. שוקי האג"ח

ביום חמישי נרשמה מגמה מעורבת באג"ח הממשלתיות, בעוד שמדדי התל בונד הקונצרניים רשמו עליות של כ-0.3%.

בארה"ב, תשואות האג"ח הממשלתיות עלו ביום שישי. תשואת האיגרת ל-10 שנים טיפסה ל-3.77% והשלימה עלייה של 14 נקודות בסיס מתחילת החודש תשואת האג"ח לשנתיים עלתה ב-7 נקודות ל-4.72% והשלימה עלייה של 33 נקודות בסיס מתחילת החודש. 

● מסלול הפנסיה שהניב תשואה של 30% מתחילת השנה והמספרים מאחורי הפערים החריגים בקרנות ההשתלמות

מודי שפריר, אנליסט ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, פרסם בשבוע שעבר רשמים מפגישות שערך עם קרנות גידור, מנהלי נכסים וקרנות עושר בסינגפור.

לדבריו, הדעות לגבי אטרקטיביות החזקת אג"ח ארוכות של ישראל היו חלוקות. מספר גופים ציינו שהן עדיין אלטרנטיבה לא רעה בהשוואה גלובלית, במיוחד כל עוד דירוג האשראי נותר ברמה גבוהה, וחלקם אף רכשו אג"ח לאחרונה; מאידך גיסא, בדומה להערכת הבנק, חלק ציינו שפרמיית הסיכון בישראל עלתה בעיקר בשוק המט"ח (ובשוק המניות המקומי) ופחות באג"ח.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

שער החליפין של השקל מול הדולר מסיים שבוע תנודתי: בתחילת השבוע שעבר שער הדולר על 3.63 שקלים, ולאורך השבוע השקל התחזק בהדרגה עד לרמה של 3.56 שקלים לדולר ביום שלישי. ביום רביעי, על רקע הדרמות בכנסת, השקל נחלש בחדות ל-3.62 שקלים, אך ביום חמישי התחזק שוב במהלך היום, בהמתנה לפרסום מדד המחירים לצרכן בישראל. את השבוע סגר לבסוף הדולר ברמה של 3.564 שקלים.

בעולם התחזק אינדקס הדולר (שער הדולר מול סל של מטבעות מרכזיים) בכ-0.1% אולם מתחילת החודש הוא צנח בקרוב ל-3%. 

מחיר הנפט התחזק בשבוע שעבר. מחיר החבית מסוג ברנט טיפס ביום שישי לכ-76.6 דולר. מחיר החבית מסוג WTI עלה ל-71.8 דולר. הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, העריך השבוע שבהמשך השנה ינוע מחיר הנפט סביב 73-83 דולר, וציין כי קבוצת OPEC+ החליטה בפגישה בראשית חודש יוני לשמור על מכסות הייצור ללא שינוי.

4. מאקרו

מדד המחירים לצרכן לחודש מאי בישראל, שפורסם בחמישי לאחר סיום המסחר בבורסה, הפתיע לטובה. בניגוד לציפיות המקודמות שציפו לעלייה חודשית של כחצי אחוז, רשם מדד חודש מאי עלייה מתונה של 0.2% בלבד. קצב האינפלציה השנתי יורד ל-4.6%. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2022. 

השבוע לא צפויים להתפרסם בעולם נתוני מאקרו משמעותיים. בין היתר יפורסמו נתוני הייצור התעשייתי ביפן, ומדד המחירים ליצרן בגרמניה, שיתפרסמו ביום שלישי, כאשר במקביל בארה"ב יפורסמו מספר נתונים הנוגעים לשוק הנדל"ן.

בבריטניה יתפרסם ביום רביעי מדד המחירים לצרכן, ולמוחרת הבנק המרכזי יפרסם את החלטת הריבית שלו.

בריטניה סובלת מאינפלציה בשיעור גבוה יותר ממדינות אחרת, כאשר בחודש אפריל המדד עלה ב-8.7% ולמעשה ירד סוף סוף לשיעור חד-ספרתי, אחרי עלייה של 10.1% במרץ, וזאת על אף מספר העלאות ריבית, ל-4.5% כיום. יעד האינפלציה של הבנק המרכזי בבריטניה הוא 2%.

5. תחזית

דיויד בנימינוב, אנליסט מחקר בחברת Global X, מציין בסקירה שפרסם כי "ברמה הטכנית, אנחנו בשוק שורי בוול סטריט. שוק שורי מוגדר כעלייה של 20% מנקודת השפל האחרונה. ה-S&P 500 גבוה כעת ב-20% בהשוואה לשפל של אמצע חודש אוקטובר, דהיינו לקח 8 חודשים לחזור שוב לשוק שורי. ואולם עדיין נשאלת השאלה האם מדובר בשוק שורי בר קיימא. עליות השערים התמקדו במספר מצומצם למדי של מניות. אומדן רוחב השוק, כלומר עד כמה המגמה נרחבת, הינו חלש מאוד. אם הפד יעמוד בהערכתו וימשיך להעלות את הריבית, הדבר עשוי להוציא את האוויר מהמפרשים של השוק השורי. לפי שעה, בשוק מאמינים כי הורדות הריבית נמצאות ממש מעבר לאופק וממשיכים להשקיע במניות המגה-קאפ".

לדבריו, "עדיין לא ניתן להסיר את החשש למיתון בארה"ב. יש לעקוב אחר שוק התעסוקה בחודשים הקרובים, מאחר שההשפעה של העלאות הריבית היא לרוב מאוחרת. ישנם כבר סימני היחלשות, כמו העובדה שפחות אנשים מחליפים משרות והגידול בשכר מאט, וייתכן שמדובר בסימנים מקדימים לפני מפנה לרעה. ככל שהריבית תישאר גבוהה לזמן ממושך יותר, כך גוברים הסיכויים שמשהו בכלכלה יישבר".

"הפד דילג על העלאת ריבית בישיבתו בשבוע שעבר והותירה ברמה של 5.00%-5.25%, אך נותר ניצי בעמדתו. הפד הפתיע את המשקיעים בכך שהעלה את תחזית הריבית ל-5.6%, משמע שצפויות עוד כשתי העלאות ריבית עד סוף השנה. ריבית גבוהה יותר, שנותרת ברמה גבוהה יותר למשך זמן רב יותר, מייצרת תנאים מגבילים יותר לכלכלה, וזאת מאחר שעלויות המימון והאשראי גבוהות יותר. הדבר גם עשוי למתן את תנועות ההון אל שוקי המניות. מנגד, הבנק של אירופה (ECB) בחר להעלות את הריבית. שני הבנקים דוגלים במדיניות דומה של מאבק באינפלציה. ואולם, בגוש האירו בעיית האינפלציה חמורה יותר, ועל כן זה הגיוני שה- ECB המשיך להעלות ריבית חרף העצירה של הפד. לפיצול הזה בין שני הבנקים עשויות להיות השקעות על תנועות ההון הגלובליות, וגם לחזק את האירו על פני הדולר כתוצאה מגיוון של השקעות מט"ח מחוץ לדולר האמריקאי אל האירו", הוא כותב.