תגמולי עתק לבכירים מול ביצועי מניה חלשים הובילו ל"הצבעת מחאה" בטבע

רוב בין בעלי המניות בחברת התרופות התנגד לשכר ששולם לבכיריה אשתקד • מבדיקת גלובס לאחרונה עלה כי בעשור האחרון שילמה טבע 330 מיליון דולר למנהליה בזמן שמניית החברה קרסה ב-72%

תשלם 420 מיליון דולר בלי להודות באחריות. טבע / צילום: Shutterstock
תשלם 420 מיליון דולר בלי להודות באחריות. טבע / צילום: Shutterstock

תגמולים עצומים למנהלים הבכירים אל מול ביצועי מניה חלשים עשויים להסביר התנגדות של רוב מבין בעלי המניות בטבע  לשכר הבכירים בחברת התרופות באסיפה שהתקיימה בשבוע שעבר. מתוך המשתתפים באסיפה, 43% התנגדו לתגמולים ששולמו אשתקד לבכירים מול כ-42% שתמכו בהם.

מכה לדליה אנרגיה במכרז תחנת אשכול: תעבורה שהחזיקה ב-25% מההצעה החליטה לסגת מהשותפות 
מה עומד מאחורי הנפילה של מניית טבע בחודשיים האחרונים?  

מדובר בסעיף שנקרא גם "say on pay" שאותו נדרשות חברות שנסחרות בארה"ב להביא להצבעת בעלי המניות, ומאפשרת להם להביע חוות דעת שבוחנת את תגמול המנהלים לשנה הקודמת. ההצבעה נגד אינה מחייבת את טבע לנקוט בכל פעולה, אך בחברה מתכוונים לפנות לבעלי המניות על מנת לקבל מהם משוב, ולהבין מה עמד מאחורי התנגדותם (וזאת למרות שחברת הייעוץ ISS המליצה להצביע בעד הצעת התגמול).

טבע, כחברה ישראלית, נדרשת גם לאשר את מדיניות התגמול שלה לבכירים ולדירקטורים לפחות כל שלוש שנים, כפי שקובע חוק החברות הישראלי. אשתקד היא אושרה ברוב הנדרש מקרב בעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי בהצבעה. מדיניות התגמול, כפי שאושרה ב-2022, כוללת את האפשרות לתגמל את בכירי החברה בבונוס שנתי במזומן של עד 100% משכר הבסיס השנתי, ושל עד 150% במקרה של מנכ"ל החברה; וכן אפשרות למענק הוני מקסימלי של 4.5 מיליון דולר לבכירים ועד 11 מיליון דולר למנכ"ל.

ב-2022, עלות שכרו של המנכ"ל לשעבר קאר שולץ הסתכמה ב-15.5 מיליון דולר, מתוכם 2 מיליון דולר שכר בסיס, 10 מיליון דולר תגמול הוני, 2.8 מיליון דולר תגמול נוסף שאינו הוני ועלויות אחרות (כגון דיור, רכב, עלויות רילוקיישן ועוד) בסך 705 אלף דולר. בכך הסתכמה עלות התגמולים של שולץ לאורך תקופת כהונתו מסוף 2017 ועד סוף 2022 ב-107 מיליון דולר.


בזמן שמניית החברה קרסה ב-72%; תגמולים למנהלים הבכירים בסך 330 מיליון  

טבע מפרסמת את שכר הבכירים שלה על בסיס פרסונלי החל מ-2013, וכפי שפורסם בגלובס לאחרונה, מאותה שנה ועד 2022 (השנה האחרונה שדווחה), 21 בכירים שכיהנו בחברה קיבלו תגמולים בעלות כוללת של 330 מיליון דולר. בראש רשימת המתוגמלים ניתן למצוא מלבד שולץ גם את המנכ"ל לשעבר ארז ויגודמן. במהלך אותו עשור, איבדה מניית טבע 72% מערכה, החליפה שלושה מנכ"לים, ביצעה תוכנית התייעלות אגרסיבית שכללה פיטורים של אלפי עובדים וסגירת מפעלים, ובשנים האחרונות, גם הציגה ירידה בהכנסות לאחר שנים של צמיחה.

מתחילת השנה מכהן כמנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס, אשר לפי הסכם ההעסקה שלו, שנחתם לתקופה ראשונית של שלוש שנים ועשוי להתארך, שכר הבסיס השנתי שלו יסתכם ב-1.6 מיליון דולר. בנוסף, הוא יקבל בונוס על עמידה ביעדים בשיעור של 150%-200% מהשכר השנתי, יזכה לתמריץ הוני של עד 9 מיליון דולר ויקבל הטבות נוספות.

מטבע נמסר כי "תוכנית התגמול של החברה מבוססת על עמידה במדדים קפדניים של ביצועים, אשר מותאמים לאינטרסים ארוכי הטווח של בעלי המניות. דירקטוריון טבע ימשיך לקיים דיאלוג פתוח ופורה עם בעלי המניות שלה".