ההסבר שחושף: זו הסיבה שאלטשולר שחם הידרדר החודש לתחתית טבלת התשואות

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • בית ההשקעות הציג בחודש מאי תשואת חסר אל מול המתחרים בפנסיה ובגמל • באלטשולר שחם מסבירים כי הסיבה המרכזית לכך היא הנהירה לתחום ה-AI על חשבון הסקטורים בו משקיע בית ההשקעות כמו בנקאות ואנרגיה • וגם: מדוע בית ההשקעות לא נהנה מהצמיחה באג"ח

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

באלטשולר שחם, בית ההשקעות הגדול בישראל, הצליחו לצמצם בחודשים האחרונים את תשואות החסר שצברו במשך יותר משנה אל מול המתחרים. אולם דווקא שנראה שבית ההשקעות עלה על הגל, ושהבורסות בארה"ב מנצחות את הבורסה בישראל, הוא שוב סיים את החודש האחרון בתחתית הטבלה. 

מסלול הפנסיה שהניב תשואה של 30% מתחילת השנה והמספרים מאחורי הפערים החריגים בקרנות ההשתלמות 
שתי קרנות השתלמות עקפו בחודש מאי את כל השאר בפער. ומי בתחתית טבלת התשואות? 

את חודש מאי סיים אלטשולר שחם במקום האחרון מבין החברות הגדולות במסלול הכללי של קרנות ההשתלמות (תשואה של 0.4% לעומת ממוצע של 0.9%), וכמעט אחרון מבין קרנות הפנסיה החדשות במסלול לבני 50 ומטה (0.5% לעומת ממוצע של 0.8%). במסלול המנייתי של קרנות ההשתלמות הציג בית ההשקעות תשואה של 0.1% לעומת ממוצע של 0.5% בתעשייה.

מיד לאחר פרסום התשואות של חודש מאי, כך נודע לגלובס, התייחסו בבית ההשקעות לתוצאות והסבירו את שינוי המגמה לרעה: "חודש מאי היה חריג בתחום הטכנולוגיה בדגש על מניות השבבים. כתוצאה מהבאז סביב נושא ה-AI (בינה מלאכותית), משקיעים הוציאו כספים מסקטורים דפנסיביים ושמרניים והכניסו אותם למניות טכנולוגיה", הסבירו באלטשולר שחם. "דבר זה יצר ירידות חדות בסקטורים אליהם אנחנו חשופים (אנרגיה, בנקים, פארמה - אגב סקטורים שמתקנים חזק מתחילת יוני, כך במקור), ומנגד עליות חדות בסקטורים שאנחנו גם נמצאים אבל כנראה פחות מאחרים".

סיבה נוספת בה נקבו בבית ההשקעות, שהובילה לתשואת החסר, הייתה בנושא האג"ח, שכפי שכתבנו בגלובס בשבועות האחרונים, בתי השקעות רבים כבר החלו להאריך את המח"מ (משך חיים ממוצע) שלהם, כיוון שהצפי הוא שסביבת הריבית תישאר גבוהה לאורך זמן. "אג"ח קונצרני + ממשלתי ישראל במח"מ ארוך עבד לטובה ומכיוון שאנו לא נמצאים בפוזיציה הזו לא הרווחנו את העלייה", ציינו באלטשולר שחם.

באלטשולר שחם, שעדיין נמצאים במקום הראשון מבין הגופים הגדולים בתשואה מתחילת השנה במסלולי הפנסיה בשלושת המסלולים המרכזיים - עד גיל 50, לבני 50-60 ולבני 60 ומעלה, הסבירו כי הפוזיציה הנוכחית שלהם היא תיק דפנסיבי שמשקף האטה כלכלית ומיתון. "אנחנו לא צופים ירידת ריבית בחודשים הקרובים, כשבנקים מרכזיים באירופה ובאוסטרליה ממשיכים להעלות ריבית", הם ציינו. באשר למסלול הכללי של בית ההשקעות, כרגע הוא בכ-42% חשיפה למניות סחירות ו-6% השקעות אלטרנטיביות, כאשר האלוקציה היא 76% בחו"ל ו-24% בישראל. החשיפה של אלטשולר שחם למט"ח עומדת על כ-23%.