בדיקה חריגה של רשות החברות: התלונה מתוך הדירקטוריון שסיבכה את רפאל

לגלובס נודע כי רשות החברות הממשלתיות פתחה בבדיקה ביחס לשורה של התקשרויות בין רפאל לאיש העסקים אביחי סטולרו, שהיה שותפה לרכישת אירונאוטיקס • ברפאל אישרו את הדברים: "משתפים פעולה עם הרשות באופן מלא"

יואב הר־אבן, מנכ''ל רפאל / צילום: רפאל
יואב הר־אבן, מנכ''ל רפאל / צילום: רפאל

רשות החברות הממשלתיות פתחה בבדיקה בנוגע לרכישה המשותפת של יצרנית המל"טים אירונאוטיקס על ידי רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו, כך נודע לגלובס. ההחלטה התקבלה בעקבות תלונה שהגיעה לרשות מצד גורם בדירקטוריון החברה. במוקד: היחסים הכלכליים עם סטולרו.

שיחת הנזיפה והיועץ שגויס: מאחורי המאבק בין מנהלת רשות החברות לשר אמסלם 
בדרך לריבית על העו"ש? זה מה שהנגיד צפוי לומר למנהלי הבנקים 
"נכתוב מחדש את חוק התכנון והבנייה, ראשי ערים לא רוצים לאשר תוכניות": יו"ר ועדת הפנים עולה למתקפה | ראיון

ברפאל אישרו את הפתיחה בבדיקה, ומטעמם נמסר כי "החברה משתפת פעולה עם הרשות באופן מלא בכל נושא, העבירה לרשות את המידע הנוגע לעסקה כפי שהתבקשה ותלמד את ממצאי הבדיקה כאשר אלו יועברו אליה".

מל''ט אירוסטאר של חברת אירונאוטיקס / צילום: יח''צ
 מל''ט אירוסטאר של חברת אירונאוטיקס / צילום: יח''צ

העסקה החלה לפני שנים ועוררה תמיהה כבר אז

חברת אירונאוטיקס עוסקת במתן פתרונות מודיעיניים על בסיס מערכות בלתי מאוישות, עם מגוון מל"טים בתצורות ויכולות מגוונות, מערכות אלקטרואופטיות וכן מערכות חישה ותקשורת, בלוני תצפית ורחפנים.

בשנת 2019, שנתיים לאחר שהחברה הונפקה בבורסת ת"א - צעד שנחל כישלון בשל תוצאות חלשות ופרשה שבעקבותיה התלה משרד הביטחון את רישיון השיווק של המל"ט אורביטר K1 ללקוח חשוב ממדינה זרה - החל הסיפור שבסופו נמכרה החברה לידי רפאל וסטולרו.​

באותה עת, כחמישה חודשים בלבד לאחר שנדחתה על ידי דירקטוריון החברה הצעתם לרכישת אירונאוטיקס תמורת 430 מיליון שקל, רפאל וסטולרו רכשו את יצרנית המל"טים תמורת 850 מיליון שקל, ובחלוקה של 50% בין הצדדים. המחיר שבו נסגרה העסקה שיקף באותה תקופה פרמיה של כ־70% מהמחיר בשוק.

בטרם מימוש רכישת אירונאוטיקס, המעורבות של סטולרו בעסקה עוררה תמיהה מלכתחילה משום ששמו נקשר עם עסקאות בשלדים בורסאיים, עבר בדיקות על ידי משרד הביטחון, הרשויות בארה"ב, וכן רשות החברות. עם זאת, כבר בשנת 2019 העסקה עוכבה על ידי רשות החברות, שהסתייגה מהחיבור בין רפאל לבין משקיע פרטי, עד שלבסוף היא הוכשרה.

במרץ האחרון נודע כי מומשה אופציה בחוזה המקורי שבמסגרתה רפאל רכשה את חלקו של סטולרו באירונאוטיקס, והשותפות צפויה להסתיים בספטמבר. לפי אותה אופציה, יכול היה סטולרו לאלץ את רפאל לרכוש את חלקו גם ללא הסכמתה, בטווח של עד ארבע שנים ממועד העסקה, בכפוף להתראה של חצי שנה. כעת, מתבצעת הערכת שווי שבוחנת את שוויה של אירונאוטיקס, ולפיה ייקבע את הסכום שתידרש רפאל לשלם.

תקופה של שינויים בצמרת רפאל

ברקע הבדיקה של רשות החברות, בסוף מאי הודיע מנכ"ל רפאל, אלוף (מיל') יואב הר־אבן, לדירקטוריון החברה כי הוא מבקש לסיים את תפקידו, לאחר כהונה של שמונה שנים. הר־אבן החל לשמש כמנכ"ל רפאל בשנת 2016 עם סיום שירותו בצה"ל, כאשר בתפקידו האחרון שימש כראש אגף המבצעים. במהלך כהונתו הגיעה רפאל להישגים רבים, בהם פיתוח מערכת "קלע דוד", פיתוח מערכת ההגנה בלייזר "מגן אור", ובשבוע שעבר חשיפת מערכת "קלע חד".

בנוסף, דירקטוריון החברה החליט באפריל כי ד"ר יובל שטייניץ ימונה לתפקיד יו"ר החברה, לאחר שאת מועמדתו אישרה הוועדה לבדיקת מינויים בכירים בחברות הממשלתיות בראשות השופטת בלהה גילאור. הוא החליף את ד"ר עוזי לנדאו, שסיים קדנציה בת שש שנים כיו"ר רפאל. שטייניץ כיהן כחבר כנסת וכשר במשך 23 שנים, ומילא שורת תפקידים בכירים, בהם שר האוצר, שר למודיעין ואסטרטגיה, שר האנרגיה, וכחבר בקבינט המדיני־ביטחוני.

רפאל: "הרכישה הייתה בתיאום עם הרשות"

מרפאל נמסר בתגובה: "כבר לפני מספר שנים, דירקטוריון החברה קיבל החלטה אסטרטגית להרחיב את פעילות החברה לתחום כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים), כצעד חיוני לצורך המשך צמיחתה של החברה. התנעת הליך הרכישה נעשה לאורך שנים, בתיאום עם רשות החברות הממשלתיות ונמשך עד לסיומו בהחלטת הממשלה באוגוסט 2019.

"עסקת אירונאוטיקס על כל היבטיה, לרבות השותף, פרטי השותפות מנגנון האופציה וסכום החשיפה שאושר לרפאל בגין העסקה, עברה את כל האישורים הנדרשים החל מדירקטוריון רפאל, דרך רשות החברות הממשלתיות, משרד הביטחון, המל"ל ,ועדת שרים לענייני חברה וכלכלה ואישור ראש הממשלה (בתפקידו דאז כשר ביטחון).

"רכישת חברת אירונאוטיקס וחיבורה לרפאל, הינה מהלך שהוכיח את עצמו בצמיחה משמעותית ביותר של פעילות אירונאוטיקס מאז הרכישה באופן המהווה מכפיל כוח משמעותי, הן בהיבט העסקי והן בתרומתו לביטחון המדינה. לקראת מועד פקיעת האופציה, התקיימו שיחות עם רשות החברות והועלו שאלות לגבי נושאים שהיו חלק מתהליך הרכישה שכאמור אושרו על ידי כלל הגורמים האפשריים שהוזכרו לעיל".

מרשות החברות הממשלתיות נמסר: "הרשות לא מוסרת מידע בנוגע להליכי בדיקה מתנהלים".