בהשקעה של כ-1.5 מיליארד שקל: OPC תחל היום בהפעלה מסחרית של תחנת הכוח צומת

תחנת הכוח תחל לפעול לאחר שקיבלה את אישורי רשות החשמל ושר האנרגיה ישראל כ"ץ, ותייצר חשמל בהספק כולל של כ-396 מגה-וואט • עם הפעלת תחנת צומת, מפעילה OPC ארבע תחנות כוח בישראל ובנוסף מקדמת את הקמתן של תחנת שורק ותחנות מפעליות

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה
תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

חברת OPC אנרגיה  תחל היום (ה') בהפעלתה של תחנת הכוח צומת, הסמוכה לצומת פלוגות. התחנה תחל לפעול לאחר שקיבלה את אישורי רשות החשמל ושר האנרגיה ישראל כ"ץ, ותייצר חשמל בהספק כולל של כ-396 מגה-וואט. 

צה"ל והאוצר במשא-ומתן מתקדם לשינוי היסטורי במודל השכר | בלעדי
רוצים לדעת מה יקרה בשוק הדיור? הנתון המדאיג שמסתתר בדוחות 
טעות בתמחור או רעב מופרז: מה גרם לדליה אנרגיה להציע מחיר "משוגע" על רכישת תחנת הכוח אשכול | ניתוח

תחנת צומת מונעת על בסיס גז טבעי והוקמה בהשקעה כוללת של כ-1.5 מיליארד שקל. התחנה היא תחנה במחזור פתוח (תחנה "פיקרית"), המופעלת על-פי דרישת מנהל המערכת, בעיקר בשעות העומס או בשעות בהן נוצרת בעיית זמינות במשק החשמל בישראל. "פיקרים" הם מערכות שעובדות באמצעות טורבינות גז שמבוססות על מנוע סילוני. היעילות שלהן פחותה, ורמת הזיהום גדולה. הן מיועדות רק לשעות "פיק", בהן הן מייצרות 20%-30% יותר.

עם הפעלת תחנת צומת, מפעילה OPC ארבע תחנות כוח בישראל (רותם, חדרה, גת וצומת), בהספק כולל של כ-1.1 ג'יגה וואט. נוסף על כך, החברה מקדמת את הקמתן של תחנת שורק ותחנות מפעליות. 

"כשיר שני" במכרז תחנת אשכול 

בד-בבד, OPC, שהציעה כ-7 מיליארד שקל במכרז לרכישת תחנת אשכול מחברת החשמל, הוכרזה כ"כשיר שני" - לאחר שדליה אנרגיה זכתה במכרז ביום חמישי שעבר עם הצעה חסרת תקדים בסך כ-12.4 מיליארד שקל.

אם בשבוע הקרוב דליה לא תגדיל את הערבות שלה מ-100 מיליון שקל ל-200 מיליון שקל, אז ה-100 מיליון שקל יחולטו, והזכות לרכישת התחנה צפויה לעבור ל-OPC.

תחנת אשכול היא התחנה הגדולה ביותר בישראל המופעלת בגז טבעי עם יכולת מותקנת של כ-1,693 מגה-וואט, כ-15% מייצור החשמל בארץ. באתר פועלים שני מחז"מים חדישים (תחנות מחזור משולב) וכן ארבע יחידות ותיקות שייסגרו בתוך כמה שנים. מעבר לכך, ישנה התחייבות רגולטורית להקמת תחנת כוח חדישה היעילה במשק, עם הספק של 850 מגה - בתעריף זמינות מובטח למשך 20 שנה ("אשכול 2"). 

גיורא אלמוגי, מנכ''ל OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה
 גיורא אלמוגי, מנכ''ל OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

כניסה לתחום הסולארי

בינתיים, OPC נכנסה גם לתחום הסולארי בישראל, לאחר שזכתה לאחרונה במכרזים של רשות מקרקעי ישראל, המקנים לה זכויות במקרקעין להקמה של מתקנים סולאריים, לייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו-וולטאית, בשילוב אגירה, בשלושה מתחמים בנאות חובב.

להערכת החברה, היא תוכל להקים במסגרת פרויקטים אלה מתקנים לייצור בהספק מצטבר של כ-245 מגה-וואט, וכן להפעיל מתקני אגירה בהספק מוערך של כ-1.38 ג'יגה-וואט.

"תחנת צומת תתרום תרומה משמעותית לשיפור זמינות החשמל בישראל", אומר גיורא אלמוגי, מנכ"ל OPC אנרגיה. "כתחנה במחזור פתוח ('פיקרית'), צומת תעמוד לרשות מנהל המערכת ותסייע בהגדלת היצע החשמל בשעות הביקוש הגבוה לחשמל, וכן בייצוב הרשת הנדרש בייחוד על רקע הגידול המתמשך בהיקף האנרגיה המתחדשת".