נתניהו צפוי להיפגש בקרוב עם ארדואן באנקרה. על מה הם ידברו?

לאחר ניצחונו של נשיא טורקיה בבחירות, הוא צפוי להיפגש בחודש הבא עם ראש הממשלה בנימין נתניהו באנקרה • נושא מרכזי שעשוי לעמוד במרכז הפגישה הוא סוגיית הגז הטבעי - זאת לאחר שישראל וקפריסין התקדמו במשא ומתן להפקת גז ממאגר אפרודיטה

רג'פ טאייפ ארדואן. נשיא טורקיה / צילום: Associated Press
רג'פ טאייפ ארדואן. נשיא טורקיה / צילום: Associated Press

ראש הממשלה בנימין נתניהו עשוי לבקר בחודש הבא באנקרה, ולהיפגש עם נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן, כך מדווחת סוכנות הידיעות "בלומברג". לפי הדיווח, נושא מרכזי שעשוי לעמוד במרכז הפגישה בין השניים הוא סוגיית הגז הטבעי.

אוקראינה בצרות, ושוויץ חדלה להיות מפלט לעשירים | השבוע בעולם
רוב שמרני בוועדה לבחירת שופטים היה בהישג יד. ואז הגיעה ממשלת ימין מלא מלא | טור סופ"ש

כפי שפורסם לראשונה בגלובס, שר האנרגיה ישראל כ"ץ ומקבילו, שר האנרגיה, המסחר והתעשייה של קפריסין, ג'ורג' פאפאנסטאסיו, סיכמו בתום פגישתם בשבוע שעבר כי הגורמים המסחריים במאגר אפרודיטה, שברון, של וניו מד בצד הקפריסאי שמהווה 90% מכלל המאגר והזדמנות ישראלית, נאממאקס אויל אנד גז, אדן אנרגיה ו-PSH בצד הישראלי, ידונו ביניהם, במטרה להגיע לסיכום עד תום ספטמבר. אותו סיכום מיועד, יאפשר את חתימה על הסכם בין הממשלות עד תום השנה.

כ-90% ממאגר אפרודיטה נמצא במים הכלכליים של קפריסין ו-10% באלו של ישראל. במו"מ בין ירושלים לבין ניקוסיה, הצדדים לא ממש לקחו בחשבון את טורקיה שלא מכירה בגבולות המים הכלכליים של קפריסין, אלא באלו של הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין - מדינה דה-פקטו שרק אנקרה מכירה בה. לכן, הסכם כזה בין ישראל לבין קפריסין עלול להוביל לזעם טורקי.

מעבר לכך, הפגישה בין השניים עשויה להחיות את האפשרות להובלת הגז הטבעי ממאגר הגז לוויתן, דרך המים הכלכליים של קפריסין ועד לנמל ג'ייהאן בדרום טורקיה. ייצוא דרך נמל זה יועיל לא רק לטורקים, אלא גם לישראל, שהרי לטורקיה יש צנרת גז עד לאירופה שבה משתמשת, למשל, אזרבייג'ן. הנמל הזה לא זר לישראל משום שדרכו עובר הנפט שמובל מאזרבייג'ן לישראל.