מילצ'ן העיד: פניתי לנתניהו שיעזור לי בהארכת הוויזה

משפט נתניהו: איש העסקים ארנון מילצ'ן המשיך להעיד גם היום בבריטניה • מילצ'ן הוא עד תביעה מרכזי בתיק 1000, שבו נאשם נתניהו במרמה והפרת אמונים, בכך שקיבל מהמיליארדר קו אספקת סיגרים ושמפניות לו ולרעייתו - ובמקביל פעל לקידום הארכת הפטור ממס לתושב חוזר שהייתה חשובה למילצ'ן • מילצ'ן על העברת הסיגרים והשמפניות: לא אמרתי לא לבני הזוג נתניהו כי היינו חברים

משפט נתניהו - ארנון מילצ'ן מעיד מברייטון / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
משפט נתניהו - ארנון מילצ'ן מעיד מברייטון / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

איש העסקים והמיליארדר ארנון מילצ'ן המשיך להעיד היום (ב') בברייטון שבבריטניה במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. זהו היום השני לעדותו של מילצ'ן, אחד מעדי התביעה המרכזיים בתיק 1000 ומי שהיה מקורבו של נתניהו.

העדות נמסרת גם היום באמצעות וידאו קונפרנס, כאשר מילצ'ן העיד בברייטון שבבריטניה, בנוכחות שרה נתניהו, אשת ראש הממשלה. כמו אתמול, גם ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו הגיע לבית המשפט המחוזי בירושלים כדי לשמוע את העדות. 

מילצ'ן מעיד במשפט נתניהו: "ההנחיה הייתה: כל מה שראש הממשלה ורעייתו רוצים - תעשו"
השופטים במשפט נתניהו: נפרסם את תוכן השיחה הסגורה בנוגע לתיק 4000 
השופטים הטילו פצצה בתיקי נתניהו. האם היא מקרבת אותנו להסדר טיעון? | אבישי גרינצייג, פרשנות

נתניהו מואשם בתיק 1000 בעבירה של מרמה והפרת אמונים. לפי כתב האישום, מילצ'ן, שהיה בקשרי חברות קרובים עמו, מימן קו אספקת שמפניות וסיגרים לבני הזוג נתניהו. במקביל, נתניהו עסק בענייניו של מילצ'ן - פעל לקדם את הארכת הפטור ממס לתושב חוזר שהייתה חשובה למילצ'ן. 

ארנון מילצ'ן מעיד בווידאו קונפרנס במשפט נתניהו / צילום: ניצן שפיר
 ארנון מילצ'ן מעיד בווידאו קונפרנס במשפט נתניהו / צילום: ניצן שפיר

17:15 | הדיון הסתיים ויתחדש מחר 

הסתיימה להיום עדותו של המיליארדר ארנון מילצ'ן במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהועברה באמצעו וידאו קונפרנס מברייטון שבבריטניה. מחר (ג') בשעה 12:00 תימשך העדות. התביעה צפויה לחקור את מילצ'ן עוד כשעה, ולאחר מכן תחל החקירה הנגדית שצפויה להימשך שבעה ימים.

17:00 | מילצ'ן:  ערוץ 10 לא עניין את נתניהו

מילצ'ן סיפר מה שמע על ערוץ 10 מבני הזוג נתניהו: לדבריו, "רשת וקשת עניינו אותם. לדעתם, הן 'שפכו את דמם'. ערוץ 10 לא היה נושא לשיחה. התוכנית היחידה שהצליחה שם הייתה 'הישרדות'. שמעתי שזה לא ערוץ מצליח. הוא לא היה רלוונטי. הרייטינג שלו היה נמוך".

מילצ'ן נשאל מה הוא שמע מנתניהו על התקשורת, והשיב: "שהתקשורת חשובה. בגלל ש'שתו את דמה' של אשתו, זה העסיק אותו. הוא לא אהב את התקשורת. קרא לה שמאלנית". 

על "ישראל היום" אמר מילצ'ן בעדותו: "זה התחיל בתלונות של ביבי ושרה - יותר של שרה כי היא יותר אמוציונלית - על 'ישראל היום', שקראו לו 'ביביתון'. זה הפך ל'אנטי ביבי'. היא אפילו הציעה להחליף את העורך של 'ישראל היום'".

מילצ'ן סיפר על אירוע שנערך בבלפור עם בני הזוג שלדון ומרים אדלסון: "בשלב מסוים שרה התקיפה אותם 'אתם שופכים את דמי'. זה הגיע לרמה כזאת שמרים אדלסון ביקשה לצאת, ומרים ושלדון עזבו את בלפור". 

15:45 | מילצ'ן: נתניהו היה מעורב במיזם טאטא בכך שניסה לעזור במיקום 

בין היתר, נתניהו מואשם בכך שפעל בניגוד עניינים לגבי "מיזם טאטא". לפי כתב האישום, בשנת 2010 פנה מילצ'ן לנתניהו בבקשה שיפעל לקידום מיזם בשיתוף איש העסקים ההודי ראטן טאטא, הכולל הקמת אזור סחר חופשי בשיתוף-פעולה בין ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית.

הקמת המיזם חייבה תיקוני חקיקה נרחבים, ולמילצ'ן היה אינטרס כלכלי משמעותי בקידומו. לפי כתב האישום, נתניהו נענה לבקשת מילצ'ן וביצע במסגרת תפקידו שורת פעולות לקידום המיזם, בעצמו ובאמצעות עובדי מדינה הכפופים לו. בסופו של דבר המיזם לא יצא לפועל מסיבות שאינן קשורות לנתניהו.

מילצ'ן אמר היום בעדותו כי "טאטא הקים בהודו משהו מדהים, רכב שיעלה רק 3,000 דולר, מבוסס על ריקשות עם גג, כדי לעזור לעניים". מילצ'ן אמר כי הציע לקדם את הרעיון בגדה המערבית כמיזם שלום אמיתי וכלכלי. "ביבי חשב שזה רעיון מצוין, טאטא התחייב להשקיע 250 מיליון דולר במיזם. טאטא ואני נפגשנו עם מאיר דגן ועם מלך ירדן. המיזם יותר מאוחר נפל בגלל 'האביב הערבי'. נתניהו היה מעורב בזה שניסה לעזור במיקום, גשר אלנבי, הביא כמה קצינים. זאביק פלדמן היה מעורב, ישבנו על מפות עם נתניהו, עם כמה קצינים מצה"ל, ועברנו על איפה אפשר להקים את זה, ונתניהו אמר 'יאללה תעשו'".

15:25 | מיזוג קשת-רשת

מילצ'ן העיד כי סיפר לנתניהו על בעיה שיש לו, שהערוץ לא יכול להתקיים, וקרא לשלמה פילבר, שהיה אז מנכ"ל משרד התקשורת, וביקש ממנו לבדוק. "דיברתי עם פילבר בבית ינאי על הרגולציה ואיך מקדמים את המיזוג (בין קשת ורשת)".

מילצ'ן הוסיף כי הוא עדכן את נתניהו, שהיה אז שר תקשורת עם פילבר כמנכ"ל המשרד. לפי כתב האישום, "נתניהו פעל בעצמו והנחה את פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, לסייע למילצ'ן בעניינים הנוגעים לרגולציה, בקשר לעסקת מיזוג בין חברות התקשורת רשת וקשת, על-מנת שהשקעה שבחן מילצ'ן באותה העת תהיה כדאית עבורו מבחינה כלכלית".

15:10 |"פניתי לנתניהו על הארכת תקנות המס, אמר שידבר עם לפיד"

מילצ'ן נשאל על הארכת תקנות המס לתושב חוזר, ואמר: "פניתי ליאיר לפיד, הוא לא ממש הבין בזה. הוא קרא לאיזו בחורה נחמדה, גם היא לא ממש הבינה בזה. זה לא הוארך, אני לא יודע מי החליט. היינו במרתף בבית שלו, ועו"ד פיני רובין היה שם. לפיד אמר שהוא לא מכיר את החוק הזה, קרא לה, היא גמגמה קצת, לא ידעה בדיוק.

"הוא אמר שיחזרו אליי. לדעתי זה היה חוק מצוין. זה היה נותן לי לשלם בישראל, לשלם מיסוי בישראל, הילדים ילכו לבית ספר וילמדו בעברית. לקחו את זה ממני. לפיד היה חבר קרוב, עבד אצלי בלוס אנג'לס, גם אביו היה קרוב. כאשר לא קיבלתי תשובות, פניתי לנתניהו, והוא אמר שינסה לדבר עם לפיד ולראות אם זה בכלל אפשרי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיע לעדות ארנון מילצ'ן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
 ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיע לעדות ארנון מילצ'ן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

13:35 | מילצ'ן: נעלבתי שלא נתנו לי ויזה. דיברתי עם כל העולם

מילצ'ן סיפר בעדותו: "בעקבות התוכנית 'עובדה' אצל אילנה דיין, יכול להיות שדיברתי יותר מדי. באתי לחדש את הוויזה, וחידשו לי לשנה בלבד. זה הטריד אותי. התוכנית טלטלה אותם. זה היה מאוד מעליב מבחינתי שאני צריך לבקש ויזה לעשר שנים ומקבל עונש על מה שעשיתי למען המדינה. דיברתי עם דן שפירו. לא הבנתי למה אף אחד לא עוזר לי בנושא הזה. זה פגע בי ובאמנדה (אשתו של מילצ'ן).

"בשלב מסוים אני יודע שכולם סיפרו שג'ון קרי לא היה מעורב מעולם, חוץ מזה שחשבנו שזה יכול לעזור. רון דרמר עשה סדר פסח והזמין את ג'ון קרי ואמר לי שכדאי שאבוא ואשב לידו. אני אמרתי - אני לא צריך טובות. לא באתי. אחרי כמה חודשים קיבלתי את הוויזה לעשר שנים. אניי לא יודע מי פעל מאחורי הקלעים. דיברתי עם כל העולם, כולל נתניהו".

על השיחה עם נתניהו לגבי הוויזה אמר מילצ'ן: "נתניהו אומר לי תתקשר לשגריר דן שפירו, הוא אמר לי תן לי לבדוק. דן שפירו התקשר אליי, אמר לי הכול בסדר, תשלח את הדס (קליין, העוזרת של מילצ'ן) לקבל את הדרכון".

בנוסף אמר מילצ'ן: "הוויזה הייתה חשובה לי, כי כל העסקים שלי בארה"ב. לא כולם אלא רובם. לכן לבוא עם ויזה לשנה, זה פגע לי בעסקים". 

לדבריו, "ג'ון קרי התקשר אליי יום אחד פתאום ואמר לי 'אני רוצה להכיר אותך, שמעתי עליך, בוא תפגוש אותי'. שמחתי והתרגשתי. פגשתי אותו, ועד היום אנחנו חברים מאוד טובים. ואז הוא הסביר לי שאין לו אפשרות לעזור לי עם הוויזה. לקרי לא היה יכולת לעזור לי בגלל ביטחון הפנים האמריקאי".

בנוסף, מילצ'ן אישר דברים שנכתבו במזכר בחקירתו במשטרה: "לעד הוצגו דבריו מחקירותיו, הוא מסר כי זכור לו מקרה שבו הגיע למעון ראש הממשלה ברחוב בלפור עם שמפניה וסיגרים, וכי באותו מפגש שאל את נתניהו מה עם הוויזה שלו, והאם יש חדש בנושא. בתגובה נתניהו קרא לארי הרו כדי לברר".

השופטים במשפט נתניהו / צילום: אורן בן חקון
 השופטים במשפט נתניהו / צילום: אורן בן חקון

13:25 | מילצ'ן: אני לא קיבלתי מתנות מנתניהו

בחקירתו במשטרה בזמנו נשאל מילצ'ן: "האם ביבי הביא לך אי-פעם מתנות?", והשיב: "אתה מכיר אותו שהוא מביא מתנות?".

היום בעדות אמר על כך מילצ'ן: "הרגשתי לא נוח. לא הייתי בחיים בחקירות משטרה. ואני די תמים בנושאים האלה".

מילצ'ן אישר שאמר את הדברים ולא קיבל מתנות מנתניהו, אך הוסיף: "גברת נתניהו נתנה מתנות לאמנדה (אשתו של מילצ'ן), אני לא מודע מי ואיך".

13:00 | מילצ'ן: לא חשבתי שיש בעיה עד שהחלה החקירה

מילצ'ן נשאל כיצד העברת השמפניות והסיגרים השפיעה על החברות בינו לבין נתניהו, והשיב: "זה לא השפיע. עד שלא התחילה החקירה, לא עבר בראשי שיש בעיה. כשהתחילה החקירה, התחילו להסביר לי, והתחלתי להבין שזה היה מוגזם".

בהמשך אישר מילצ'ן דברים שאמר בחקירת המשטרה, לגבי הרגשתו להעיד מול בני הזוג נתניהו: "יש מצב שתגידו לנתניהו שאני עדיין רואה בו חבר? כי אני רוצה שהוא יבין שעמדתי בפני עובדות ולא יכולתי לשקר, לא בגדתי בזה שלא שיקרתי". 

התובעת, עו"ד ליאת בן ארי, ביקשה לברר עם מילצ'ן האם קרה שהוא סירב לבקשות של בני הזוג נתניהו לשמפניות ולסיגרים.

מילצ'ן השיב: "אני לא זוכר".

עו"ד בן ארי שאלה: "ומה קרה אם היית מסרב?"

עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, התנגד לשאלה, והשופטים שאלו את מילצ'ן בעצמם. מילצ'ן השיב: "לא רציתי לומר לא".

השופטת רבקה פרידמן-פלדמן: "למה לא רצית להגיד לא?"

מילצ'ן: "מאותה סיבה שאמרתי כן. כבוד בית המשפט - אם נתתי ולא רציתי לומר לא, אז אני לא יודע מה אני יכול לעזור כאן". 

השופטת פרידמן-פלדמן: "מה הסיבה שאמרת כן?"

מילצ'ן: "אמרתי כן כי היינו חברים. שמחתי לתת להם מתנות".

עו"ד בן ארי: "הייתה עוד סיבה שבגללה לא אמרת לא?"

מילצ'ן: "אני לא זוכר".

התובעת בן ארי ביקשה לרענן את זיכרונו שך מילצ'ן, ועו"ד עמית חדד, סנדורו של נתניהו, התנגד. במשטרה אמר מילצ'ן כי הוא פעל למען הסכם שלום בין הישראלים לפלסטינים. הוא נשאל במשטרה אם "השמפניה והסיגרים יסדרו בין הפלסטינים והישראלים", והשיב: "לא, סידרו אווירה יותר נינוחה".

בעדות התייחס לכך מילצ'ן ואמר: "היחסים שלי עם ראש הממשלה ורעייתו היו חבריים, אבל הוא גם ראש הממשלה, והוא חלק מהלגו שניסינו לחבר עם הירדנים, המצרים, הפלסטינים. אם המתנות עשו מצב-רוח יותר טוב לראש הממשלה, זה רק עזר לדיאלוג".

בנוגע לתכשיט שהמיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר קנה לשרה נתניהו, אמר מילצ'ן: "פאקר חשב שגם תכשיט ב-100 אלף שקל לזוג נתניהו זה כלום. הוא ניסה להתחבב עליהם".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.