מכרז תחנת אשכול: אם חברת החשמל תפתח במו"מ עם דליה, OPC תבקש צו מניעה

ועדת המכרזים של חברת החשמל תדון היום במצב המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול, כ-48 שעות לפני פקיעת המועד להגדלת הערבות של דליה אנרגיה • מי שעומדת בצד וממתינה להתפתחויות היא הכשירה השנייה, קבוצת OPC-קרן נוי, שמצפה כי לא ייפתח שום מו"מ עם דליה

תחנת הכוח אשכול / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
תחנת הכוח אשכול / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

ועדת המכרזים של חברת החשמל תתכנס היום (ג') במטרה לדון במצב המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול, כ-48 שעות לפני פקיעת המועד להגדלת הערבות של דליה אנרגיה והמעבר של הזכייה לקבוצת OPC-קרן נוי. הוועדה תדון במשמעויות ההצעה המופחתת של דליה, לאחר שההצעה הראשונית עמדה על כ-12.4 מיליארד שקל, ובשאלה האם קיימת יכולת לפתוח במשא-ומתן כמו שהזוכה מעוניינת. 

המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול: בדליה מחכים לתגובת חברת החשמל 
מכרז תחנת אשכול: דליה הציגה הצעה חדשה לחברת החשמל, בגיבוי שוק ההון 
מה גרם לדליה אנרגיה להציע מחיר "משוגע" על רכישת תחנת הכוח אשכול 

בינתיים חברת החשמל מכחישה דיווחים שפורסמו הבוקר בתקשורת, על כך שהמו"מ עם דליה נפתח מחדש. "החל ממועד פרסום המכרז, מופצות חדשות לבקרים ידיעות וכתבות בקשר לניהול ההליך על-ידי ועדת המכרזים של חברת החשמל. הרושם המתקבל הוא שבעלי אינטרסים שונים מבקשים לכאורה להפעיל לחצים על הוועדה ולהשפיע על החלטותיה, באמצעות פרסומים בתקשורת שבינם לבין המציאות אין דבר וחצי דבר", נכתב. "ועדת המכרזים מבקשת להדגיש, כי ההליך מנוהל אך ורק לפי הוראות הדין וכללי המכרז, ולנגד עיניה עומד האינטרס הציבורי בלבד. מעבר להכרזה על הזוכה במכרז הוועדה טרם קיבלה החלטה אחרת. כל החלטה שהוועדה תקבל בעתיד תפורסם בהתאם לכללים הקבועים בהוראות הדין והמכרז, והיא תובא לידיעת כלל המציעים ולציבור".

מי שעומדת בצד וממתינה להתפתחויות היא הכשירה השנייה, קבוצת OPC -קרן נוי, שמצפה כי לא ייפתח שום משא-ומתן, ובמכתב שהעבירה אתמול (ב') ציינה כי ההצעה הזוכה צריכה להיפסל, משום שעצם השאיפה למשא-ומתן מוכיחה כי לדליה יכולת לעמוד בהצעתה הראשונית.

לפי מידע שהגיע לידי גלובס, OPC וקרן נוי כבר נערכות לתרחיש שבו חברת החשמל תפתח במשא-ומתן עם דליה, ובמקרה כזה בכוונתן להגיש עתירה לצו מניעה.

התחנה הגדולה ביותר בישראל שמופעלת בגז טבעי

תחנת הכוח אשכול היא התחנה הגדולה ביותר בישראל שמופעלת בגז טבעי, עם יכולת מותקנת של כ-1,693 מגוואט, כ-15% מייצור החשמל בארץ.

באתר פועלים שני מחז"מים חדישים (תחנות מחזור משולב), וכן ארבע יחידות ישנות שייסגרו בתוך כמה שנים. נוסף על כך, ישנה התחייבות רגולטורית להקמת תחנת כוח חדישה ויעילה, אשכול 2, עם הספק של 850 מגוואט - בתעריף זמינות מובטח למשך 20 שנה.

באתר אשכול יש קרקע פרטית של כ-440 דונם, שבאמצעותה ניתן לדאוג לפיתוח משמעותי למשק החשמל, כולל הקמת אשכול 2, וכן מתקני אגירה בהיקף משמעותי, בהתאם למדיניות הממשלה ומנהל התכנון למקם מתקני אגירה גדולים ליד מתקני הייצור. את הפוטנציאל ניתן להבין מהעובדה כי תחנת הכוח דליה מייצרת כיום 912 מגוואט על 64 דונם - כשביעית משטח אתר אשכול.

מדובר בתחנת הכוח הרביעית שחברת החשמל מציעה במסגרת הרפורמה במשק החשמל מ-2018, שנועדה להוציא ממנה את מרבית ייצור החשמל (לאחר מכירת אשכול תישאר חברת החשמל עם כ-40% מהייצור).