רשת האירוח סלינה מפטרת 350 עובדים וסוגרת מתחמים הפסדיים ברחבי העולם

במהלך הרבעון הנוכחי, סלינה החלה תוכנית ארגון מחדש, שכוללת פיטורים, בין היתר בשל העובדה שהחברה כבר לא פותחת מתחמים חדשים באותו קצב ואף סוגרת כאלה שאינם רווחיים • סלינה מדווחת גם על השקעה בחברה, שעשויה להגיע עד 50 מיליון דולר

רפי מוסרי ודניאל רודוסבסקי, מייסדי סלינה / צילום: ענבל מרמרי
רפי מוסרי ודניאל רודוסבסקי, מייסדי סלינה / צילום: ענבל מרמרי

כמו לא מעט חברות שהגיעו לוול סטריט בשנתיים הקודמות, גם חברת מתחמי האירוח סלינה הגיעה על רקע של צמיחה מהירה בהכנסות, אך ללא רווחיות, וגם היא נאלצת להתאים את עצמה למציאות הנוכחית, שבה המשקעים מחפשים בעיקר שיפור בשורה התחתונה. לאחרונה שינתה החברה את האסטרטגיה וכבר אינה פותחת מקומות חדשים בכל מחיר, אלא מנסה לשפר את שולי הרווח שלה.

בורסת תל אביב מסכמת מחצית עגומה: אילו מניות בכל זאת בלטו לטובה
הסוחרים בוול סטריט מהמרים: אנחנו רק בתחילתו של שוק שורי

היום (ג') היא מפרסמת דיווח ובו מספר עדכונים סביב הנושא. לצד תוצאות הרבעון הראשון, היא מדווחת על מהלך פיטורים שכבר החל להתבצע ועל השקעה חדשה מצד גוף אסטרטגי. בניגוד לדוחות קודמים, בהם דיווחה סלינה בגאווה על פתיחת עוד ועוד מתחמים בעולם - הפעם היא מעדכנת על יציאה ממתחמים שבהם הביצועים נמוכים. כך, ברבעון הראשון היא סגרה חמישה כאלה - במקסיקו, בארה"ב, ביוון, באוסטריה ובקוסטה ריקה - שתרמו 2.8 מיליון דולר להפסד התפעולי ברמת היחידה בשנה החולפת. הסגירה מובילה לעלויות חד-פעמיות של 3.2 מיליון דולר.

במהלך הרבעון השני (הנוכחי), סלינה החלה תוכנית ארגון מחדש תפעולית, שכוללת פיטורי 350 עובדים במשרה מלאה; בין היתר בשל העובדה שסלינה כבר לא פותחת מתחמים חדשים באותו קצב ואף סוגרת כאלה שאינם רווחיים לה. בסוף 2022, סלינה העסיקה 2,876 עובדים, רובם במשרה מלאה, כך שמדובר על פיטורים של מעל 12% מכלל העובדים. לפי ההערכות, בישראל שיעור העוזבים נמוך יותר מאשר במקומות אחרים.

"אבן-דרך משמעותית לחברה"

במקביל סלינה דיווחה על השקעה בחברה, שעשויה להגיע עד 50 מיליון דולר, מצד Global University Systems (GUS), חברה אירופית פרטית שפונה לאותו קהל יעד של סלינה - סטודנטים וצעירים.

GUS תשקיע בסלינה 10 מיליון דולר בחוב להמרה, ולאחר הבטחת גיוס של 20 מיליון דולר נוספים ממשקיעים אחרים, היא תשקיע עוד 10 מיליון דולר במסגרת הנפקה פרטית או חוב להמרה. העברה שלישית בסך 20 מיליון דולר מ-GUS עשויה להגיע בהמשך על בסיס תנאים מסוימים. GUS תקבל גם כתבי אופציה לרכישת מניות נוספות.

רפאל מוסרי, מייסד שותף ומנכ"ל סלינה, מסר כי "הבטחת ההשקעה האסטרטגית מטעם GUS מסמנת אבן-דרך משמעותית עבור סלינה. המהלך הוא תוצאה של בחינה ממצה של חלופות שונות. המהלך הזה לא רק מחזק את מעמדנו הפיננסי בעודנו פועלים להשגת תזרים חיובי ורווחיות, אלא גם תומך ביעדים האסטרטגיים ובפוטנציאל שלנו לייצר ערך עבור בעלי המניות. ההזדהות עם GUS מרחיבה, הגיונית, את מחויבותנו לספק חוויות יוצאות דופן לקבוצה מוחלשת: סטודנטים הלומדים בחו"ל. בעודנו פועלים להתייעלות התפעול, צמצום הוצאות ושיפור הכלכלה פר יחידה, אנו אסירי תודה על האמון של GUS בחזון ובפוטנציאל שלנו".

סלינה מספקת גם נתונים פיננסיים מהרבעון הראשון של השנה. ההכנסות ברבעון צמחו ב-31.6% ל-54.2 מיליון דולר, כאשר על בסיס סניפים זהים (במיקומים הפועלים בכל התקופות המקבילות), סך ההכנסות גדל ב-18.1%. ההפסד הנקי הסתכם ב-30.3 מיליון דולר, צמצום לעומת הפסד נקי של 38.3 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2022. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה חיובי בגובה 0.4 מיליון דולר, לעומת EBITDA חיובי של 1.4 מיליון דולר ברבעון המקביל.

סלינה שהוקמה על-ידי מוסרי ושותפו דניאל רודסבסקי מוזגה לחברת SPAC והפכה לציבורית בסוף 2022, לפי שווי חברה של 1.2 מיליארד דולר אחרי הכסף, או 942 מיליון דולר בנטרול המזומנים ( Enterprise Value ). לאחר תנודתיות חדה במחיר המניה זמן קצר לאחר מכן, המניה נסחרת בשבועות האחרונים סביב מחיר של 1-1.2 דולר המשקף לחברה שווי נוכחי של 119 מיליון דולר.