הבורסה בת"א | סיקור שוטף

סגירה ירוקה בת"א; מדד הבנקים קפץ ב-1.1%, אוגווינד זינקה בכ-30%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.8%, ות"א 90 זינק בכ-1.5% • דיסקונט: העלאות הריבית של הפד יסתיימו עוד השנה, דבר שיתמוך בשוק המניות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

15:59

יום המסחר בת"א ננעל בעליות שערים. מדד ת"א 35 ננעל בעליות של 0.8%, ת"א 90 זינק בכ-1.5% ות"א 125 עלה בכ-1%. בלטו לחיוב מדד הנדלן שזינק בכ-1.4%, ת"א בנייה שעלה ב-1.3% ות"א בנקים שטיפס בכ-1.1%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-684 מיליון שקלים.

בלטו לחיוב מניות אופקו הלת' , קרסו נדלן , דנאל , משק אנרגיה , ודלק רכב .

מנגד, מניות אורמד פארמ , ג'נריישן קפיטל , הבורסה לניע , אלקו  ומטריקס  נסחרו בירידות.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו בעליות שערים של כ-0.3%. אגרות החוב הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת.

15:32

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים בעליות שערים לקראת סיום יום המסחר. מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ומדד ת"א 90 מטפס בכ-1.3%.

את מחזור המסחר הגבוה ביותר מרכזת מניית לאומי  יחד עם מניות פועלים , נייס , אלביט מערכות  ודיסקונט .

13:33

נמשכת המגמה החיובית בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.7%, ת"א 90 עולה בכ-1% ומדד הביומד בולט עם קפיצה של 1.5%. 

ירידות בולטות רושמות בין השאר אבוג'ן , אפולו פאוור , זוז פאוור  ואלקטריאון.

עליית הריביות בשווקים והקושי בהשגת מימון הובילו לביטולו לפי שעה של מהלך האקזיט השלישי של רוני צארום בחברת הנדל"ן המניב אספן גרופ  שבשליטתו, וזאת כפי שפורסם לראשונה בגלובס לפני כשלושה שבועות. במסגרת העסקה, שנחתמה בחודש פברואר , צארום היה אמור למכור את מניותיו באספן (45%) לידי יזם הנדל"ן שלמה דהוקי, תמורת 440 מיליון שקל. המחיר בעסקה שיקף לאספן שווי של כמיליארד שקל, פרמיה מכובדת של 140% בעת הדיווח על העסקה, וגם לעומת השווי הנוכחי, שעומד על 426 מיליון שקל.

12:07

נמשכת המגמה החיובית בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.9%, ת"א 90 עולה בכ-1% ומדד הביומד בולט עם קפיצה של 1.9%. 

עליות בולטות רושמות בין השאר דנאל , דלק רכב , נובה ואוגווינד  שמשלימה קפיצה של יותר מ-50% ב-3 ימי מסחר.

חברת סקודיקס  העוסקת במחקר, פיתוח וייצור מערכות דיגיטליות, מדווחת על אבן דרך עם הגעה ליעד מכירה של 25 מערכות מתקדמות מסוג Ultra6000. המערכת משמשת להשבחת דפוס וכוללת יכולות ומאפיינים המתאימים לשוק הקיים והעתידי של תעשיית הדפוס. 

10:47

הבנק הבינלאומי הכריז הבוקר על הטבות על העו"ש ללקוחות והפחתת הריבית על המינוס בדומה  ללאומי  ומזרחי טפחות . הבינלאומי עתיד להעניק תשלום ריבית בשיעור של 2.2%-1.8% לשנה על יתרות זכות בעו"ש עד לסכום של 25,000 שקל. 

חברת קנזון , העוסקת בהשקעה ובמימון פרוייקטי נדל"ן, דיווחה הבוקר כי חברת  אולדר קפיטל האמריקאית, עתידה למזג את פעילותה לחברה. במסגרת ההסכם, בעליה של חברת אולדר קפיטל יעבירו 100% מפעילותם העסקית לתוך קנזון, ובתמורה תקצה להם קנזון מניות. על פי תנאי העיסקה, יוקצו לבעלי אולדר מניות שיהוו כ-73% ממניות קנזון, וכן כתבי אופציה למימוש במחיר ההקצאה המהווים כ-5% ממניות החברה.

10:31

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.9% ומדד ת"א 125 קופץ בכ-1%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א ביומד מוביל את המגמה החיובית ומוסיף לערכו כ-1.3%.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת.

10:06

עליות קלות בפתיחת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.5%, ת"א 90 עולה ב-0.1%.

אופקו  קופצת בכ-19% וסוגרת את פער הארביטראז' מול ניו יורק. נובה  קופצת ב-3.5%, אזורים  ב-3.2% וקמטק עולה ב-3%. עוד בולטות בעליות דוראל אנרגיה , נכסים ובנין  ואנלייט אנרגיה .

חברת להב אל.אר  שבשליטת אבי לוי, רוכשת ומוכרת נכסים בגרמניה בהיקף כספי של 46.8 מיליון אירו. החברה דיווחה הבוקר כי היא רוכשת 15 נכסים המשרתים את צורכי האוכלוסייה בגרמניה, בתמורה של כ- 37.5 מיליון אירו, עם שכר דירה שנתי של כ-3.8 מיליון אירו, צמוד למדד המחירים לצרכן הגרמני. במקביל, החברה מוכרת 3 נכסים, שהליך השבחתם הסתיים, בתמורה של כ-9.3 מיליון אירו.

08:45

השותפות במאגר לוויתן - שברון, ניו מד אנרג'י  ורציו  - דיווחו היום כי קיבלו החלטת השקעה סופית (FID) לביצוע פרויקט הנחת הצינור השלישי ממאגר לוויתן לאסדת ההפקה, בתקציב של כ-568 מיליון דולר. במסגרת הפרויקט יונח צינור הולכה תת ימי שלישי, מבארות ההפקה בשדה הממוקם כ- 120 קילומטרים מערבית לחיפה בשטח המים הכלכליים של מדינת ישראל לאסדת ההפקה הממוקמת כעשרה קילומטרים מערבית לחוף דור, כך שתתאפשר הגדלה של יכולת אספקת הגז המרבית מפרויקט לוויתן, העומדת כיום על כ-BCF 1.2 ליום (12 BCM בשנה), לכ-BCF 1.4 ליום (14 BCM בשנה). הזרמת גז ראשון בצינור החדש צפויה להתרחש במחציתה השנייה של שנת 2025.

07:41

חמישה דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

שבוע המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה חיובית. ביום חמישי נרשמה נעילה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.1% ואילו ת"א 90 טיפס בכ-0.4%. מדד מניות הבנייה בלט עם עלייה של 1.3% ומדד הטכנולוגיה עלה ב-0.6%. מחזור המסחר הסתכם בכ-3.2 מיליארד שקל. 

● קופות הגמל סוגרות מחצית חזקה: מה קרה לחיסכון שלכם? 

מדד ת"א 35 ירד בשבוע שעבר ב-2.1%, מדד ת"א 90 סיים את השבוע שעבר עם ירידה של 0.9% ומדד מדד ת"א 125 ירד ב-1.8%. את המחצית הראשונה של השנה סיים מדד ת"א 35 בירידה של כ-2.7% ומדד ת"א 125 רשם ירידה של 2.1%. 

סיכום שפרסמה הבורסה לקראת סיום המחצית מצביע על כך שמחזורי המסחר במחצית זו היו נמוכים ב-9% מהתקופה המקבילה. בסיכום המחצית, בלט לטובה מדד ת"א-נפט וגז שעלה בכ-14% בהשפעת העלייה בביקוש לגז טבעי מישראל. גם מדדי ההייטק טק-עילית ות"א-טכנולוגיה עלו, אם כי בשיעור נמוך יותר ממדד נאסד"ק, המזוהה עם תחום הטכנולוגיה. 

עוד עולה מהסיכום של הבורסה, כי הגיוסים בשוק המניות רשמו ירידה חדה של 72% ביחס למחצית הראשונה של השנה שעברה, והסתכמו ב-4 מיליארד שקל. רק חברה אחת ביצעה בתקופה זו הנפקה ראשונית, חברת האנרגיה המתחדשת זפירוס.

בוול סטריט ננעל המסחר ביום שישי בעליות. הנאסד"ק עלה ב-1.5%, ה-S&P 500 רשם עליות של 1.2%, והדאו גונס טיפס ב-0.8%. את יוני סיים מדד ה-S&P 500 עם עלייה של יותר מ-6%, החודש הטוב ביותר מאז אוקטובר. נאסד"ק עלה ב-6% בחודש הרביעי החיובי ברציפות, והדאו ג'ונס טיפס ב-4.7% בדרך לסגור את החודש הטוב ביותר מאז נובמבר.

מתחילת השנה מדד S&P 500 עלה ב-16%, הנאסד"ק זינק מתחילת השנה בכ-32%, לקראת המחצית הראשונה הטובה ביותר שלו מאז 1983. הדאו עלה מתחילה השנה ב-4%. 

השבוע יתקיים בוול סטריט מסחר מקוצר. ביום שני יסתיים המסחר ב-20:00 שעון ישראל וביום שלישי לא יתקיים מסחר לרגל יום העצמאות האמריקאי. השבוע צפויים להתפרסם מספר קטן של דוחות כספיים, ביניהם של חברת האופנה Levi Strauss, בעלת המותגים Levi's ו-Dockers.

מרבית המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים חיוביים. אופקו  בולטת עם 20%, קמטק  3.2%, נובה  3.8% ולאונרדו 2.2% כך שהן צפויות לעלות הבוקר. 

● התרופה הישראלית של אופקו קיבלה אישור FDA

● הסכמי השכר בבנקים: מי קיבלו תוספת גדולה למשכורת, והיכן חילקו 50 אלף שקל למנהלים המצטיינים? 

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו עליות מזעריות ביום חמישי ומנגד אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו ירידות של 0.8%-1%. 

סיכום המחצית הראשונה שפרסמה הבורסה מצביע על כך שמתחילת שנת 2023, המסחר בשוק איגרות החוב התל אביבי התנהל תוך תנודתיות רבה, והסתכם בעליות שערים במרבית מדדי האג"ח. איגרות החוב הקונצרניות צמודות-המדד עלו בשיעור של עד 6%, ואיגרות החוב הממשלתיות צמודות-המדד עלו עד 2%. בבורסה מציינים כי מדד האג"ח הקונצרניות תל-בונד עלה בהשפעתה של התחזקות הדולר ביחס לשקל, וכי הוא הגיע בתחילת חודש יוני לשיא של כל הזמנים.

מחזור המסחר היומי באיגרות החוב הסתכם בסכום של כ-3.8 מיליארד שקל במחצית הראשונה של השנה, עלייה של 9% לעומת 2022. לפי הבורסה לניירות ערך, עיקר העלייה חלה באיגרות החוב הממשלתיות, בהשפעה של עליית הפעילות מצד משקיעי חוץ.

בשוק האג"ח האמריקאי, התשואות על אג"ח ממשלת ארה"ב ממשיכות לטפס. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עלתה בסוף השבוע לרמה של 3.84%. התשואה על אג"ח לשנתיים עלתה לכ-4.90%. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל המשיך לאבד גובה ביום שישי, בין השאר על רקע המשך קידום של חוקים שונים הקשורים ברפורמה המשפטית על ידי הממשלה. הדולר התחזק ב-0.6% ונסחר סביב 3.71 שקלים, הרמה הגבוהה מזה שלושה שבועות. גם האירו המשיך להתחזק וטיפס ב-0.4% ונסחר סביב 4.05 שקלים. 

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, התייחס למגמה ואמר כי "מגמת התנודתיות של השקל נמשכת ואנו עדים לתגובות החדות שלו לאירועים המקומיים והעולמיים. חלק מסוים מהפיחות של השקל מול הדולר ניתן לייחס להתחזקות הדולר בעולם ומול האירו בפרט, כתוצאה מהצהרותיו של נגיד הפד וחבריו בדבר האפשרות המאוד ריאלית שהריבית בארה"ב תמשיך לעלות". 

בשוק הפורקס העולמי אינדקס הדולר רשם ביום שישי ירידה של 0.4%. 

בשוק הסחורות נרשמו ביום שישי עליות קלות במחירי הנפט הגולמי. מחירה של חבית נפט אמריקאי עלה ל-70.5 דולר ומחיר נפט מסוג ברנט עלה ל-75.4 דולר לחבית. מחיר הזהב רשם עלייה קלה ל-1,927 דולר לאונקיה.

● אג"ח ממשלתית ומניות נדל"ן ובנקים: מה מומלץ לעשות עם 100 אלף דולר פנויים 

בשוק הקריפטו נרשמו עליות קלות במהלך הסופ"ש בשערי הביטקוין והאת'ריום בין השאר על רקע דיווח כי גם ענקית קרנות הסל פידליטי מבקשת אישור להקים קרן סל שתעקוב אחרי מחיר הביטקוין. כעת נרשמות ירידות קלות והביטקוין נסחר ברמה של 30.5 אלף דולר והאת'ריום סביב מחיר של 1,915 דולר.

4. מאקרו

בארה"ב פורסם ביום שישי מדד המחירים של ההוצאות לצריכה פרטית (PCE) לחודש מאי, שרשם עלייה של 0.1% וב-12 החודשים האחרונים רשם עלייה של 3.8%. המדד היה צפוי לרשום עלייה של 0.5% בחודש שעבר ו-4.6% ב-12 החודשים האחרונים כך שהנתון היה נמוך בהרבה מהצפי. מדד הליבה של ה-PCE רשם במאי עלייה של 0.3%, בהתאם לצפי והגיע ל-4.6% ברמה שנתית.

נתון ההכנסה האישית הצביע על עלייה של 0.4% בחודש מאי, לעומת צפי לעלייה של 0.3%, ונתון ההוצאה האישית רשם עלייה של 0.1% לעומת צפי לעלייה של 0.2%.

באירופה, ביום שישי פורסם נתון חיובי על האינפלציה בגוש האירו, שהפתיעה כאשר ירדה בחודש יוני ל-5.5% בקצב שנתי (חודש קודם- 6.1%). התחזיות המוקדמות ציפו כי האינפלציה תעמוד על 5.6%. מנגד, אינפלציית הליבה עלתה מעט בחודש יוני מ-5.3% ל-5.4% אך הפתיעה את הצפי המוקדם לחיוב, שעמד על 5.5%. 

מחר יתפרסם מדד Tankan היפני, מדד כלכלי שהוא סקר שנערך בקרב חברות יפניות, ונותן אינדיקציה על התחזיות שלהן בנוגע לכלכלה. באוסטרליה יפורסמו השבוע נתונים משוק הנדל"ן, בהם היתרי בנייה חדשים, ובהמשך השבוע תתפרסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי האוסטרלי.

באירופה יפורסם מחר מדד המחירים לצרכן בשווייץ, ובמקביל יפורסמו מדדי מנהלי הרכש (PMI) במספר מדינות, בהן גרמניה, בריטניה וספרד. מדד מנהלי הרכש יתפרסם מחר גם בארה"ב.

ביום רביעי ב-21:00 שעון ישראל יתפרסמו בארה"ב הפרוטוקולים של ישיבת הפד האחרונה, במסגרתה הוחלט להשאיר את גובה הריבית ללא שינוי. ביום שישי יתפרסמו בארה"ב נתוני שוק העבודה לחודש יוני.

5. תחזית

בבנק דיסקונט אופטימיים בנוגע לשוק המניות הגלובלי בהסתכלות של חצי שנה-שנה קדימה. בסקירה של שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים פיננסיים בבנק, הוא מעריך שעל רקע המשך הירידה באינפלציה והחולשה בכלכלה, תהליך העלאות הריבית של הפד יסתיים עוד השנה, והתשואות הריאליות לטווח הבינוני-ארוך יירדו, דבר שיתמוך בביצועי שוק המניות.

להערכתו, היקף הנזילות בשוק עדיין מתיישב עם מגמה חיובית בשוק המניות, וניסיון העבר תומך ברמה גבוהה יותר של מדדי המניות בעוד שנה (ואולי גם חצי שנה).

"בניגוד להמלצתנו על חשיפה גבוהה לשוק המניות בתחילת השנה - נראה כי החזקת הבסיס כעת צריכה להיות נמוכה מהממוצע, לאור תמונת הסיכונים בטווח הקצר", הוא כותב, כשהכוונה היא בין היתר לתמחור לא זול ביחס להיסטוריה ולאג"ח. עם זאת הוא מציין כי "אנו ממליצים לנצל ימי ירידות אפשריים בשוק המניות הגלובלי בתקופה הקרובה כדי להגדיל בהדרגה חשיפה לשוק בראייה של חצי שנה ובעיקר שנה קדימה".