הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ירידות קלות בנעילה בבורסה; אאורה קפצה ב-6%, אוגווינד ב-18%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.3%, ת"א 90 נסוג בכ-0.1% ואילו מדד מניב חו"ל עלה בכ-1.5% • הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות: "הפעולה הצבאית הנרחבת בג'נין עשויה לתת את אותותיה בשוקי ניירות הערך והמט"ח"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:27

ירידות קלות נרשמו בנעילת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 ירד בכ-0.3%, ת"א 90 נסוג בכ-0.1% ואילו מדד מניב חו"ל עלה בכ-1.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל.

עליות בולטות רשמו בין השאר אאורה , אזורים, אל על  (השלימה קפיצה של 65% ב-3 חודשים), אוגווינד, קרסו מוטורס , ארגו פרופרטיז , ישראל קנדה  ופתאל החזקות .

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו עליות של עד 0.2%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות רשמו עליות של עד 0.6%.

16:05

מגמה מעורבת בבורסה כעת. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.3% ואילו ת"א 90 עבר לעלייה קלה. מנגד, מדד הביומד עולה בכ-1% ואילו מדד הבנקים יורד בכ-0.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1 מיליארד שקל.

מניית סיפיה וויז'ן  מזנקת לאחר שהחברה, המפתחת ומשווקת טכנולוגיות ומערכות מתקדמות מבוססות AI לניטור נהג ופנים הרכב ליצרניות רכבים, דיווחה היום על זכייה בדגם חדש של יצרנית רכב אירופאית. מדובר בעסקה הראשונה של סיפיה עבור יצרנית OEM אירופאית, במסגרתה תטמיע סיפיה את מערכת ה- Driver Sense לניטור נהג (DMS), בדגם רכב אשר יימכר ברחבי אירופה. ייצור הדגם צפוי כבר במהלך 2024.

עוד בולטות בעליות טקטונה, קרסו מוטורס , אבוג'ן, אאורה , אינרום  ואזורים.

14:45

ירידות קלות בבורסה. מדדי ת"א 35 יורד בכ-0.4% ות"א 90 נסוג בכ-0.3%. מנגד, מדד הביומד עולה בכ-1%. מחזור המסחר מסתכם בכ-795 מיליון שקל.

מדד הבנקים יורד בכ-1%, בין השאר לאחר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' חשף היום כי הוא נמצא בשיחות עם גופים פיננסיים מחו"ל סביב כניסתם האפשרית לפעילות במערכת הבנקאית הישראלית. השר סמוטריץ' אמר את הדברים היום (ב') במסגרת דיון בוועדת הכספים של הכנסת בנושא הריביות במערכת הבנקאית - הן על משכנתאות מצד אחד והן על פיקדונות מצד שני.  

"אני מחפש בימים אלו את הנוסחה שתגרום לכך שלמדינה יהיה מקסימום רווח ממיסוי על הבנקים, בצורה שלא ילך לאוצר המדינה כך סתם, אלא שנייעד סכום מוגדר מתוך זה לקהלי היעד הרלוונטיים. אנחנו קרובים מאוד לגיבוש נוסחה כזו. עיקר השיחה שלי עם נגיד בנק ישראל ועם הצוות שלו בשבוע שעבר הייתה לנתח את האזורים, את הלווים, שהכי מתקשים, ושם להבין איך נותנים את המענה המדויק. כשנטפל במקומות האלה, גם לא נתדלק את האינפלציה", אמר סמוטריץ'.

13:40

מגמה מעורבת בבורסה. מדדי ת"א 35 ות"א 90 נסחרים ביציבות ומדד מניב חו"ל בולט עם עלייה של 1.3%. מחזור המסחר מסתכם בכ-642 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות בין השאר קרסו מוטורס , ארגו פרופרטיז , דיפלומט , אנרג'יאן , פתאל החזקות  וטקטונה . האחרונה דיווחה הבוקר על חתימת הסכם ההשקעה בחברת קריפטוהאב.

12:03

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים במגמה מעורבת. ת"א 35 נסחר ביציבות, ומדד ת"א 90 עולה ב-0.1%. 

את מחזור המסחר הגבוה ביותר מרכזות מניות הבנקים- לאומי  דיסקונט   ופועלים , יחד עם נייס  ומגדלי תיכון .

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש מול הדולר ב-0.3% ונסחר סביב 3.71. מול האירו, השקל נחלש ב-0.6% ונסחר סביב רמה של 4.04 שקלים.

10:46

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים בירידות קלות. ת"א 35 יורד ב-0.2% יחד עם ת"א 125 שנסחר במגמה דומה. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים יורד ב-0.7% ומדד ת"א פיננסים משיל כ-0.5% מערכו.

בשוק האג"ח, מדד התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות של כ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות הבוקר בעליות שערים קלות.

חברת אנויז'ן , העוסקת בפיתוח מיכשור רפואי בתחום ההזנה התוך-גופית, מדווחת הבוקר על מכירה של 4 מערכות ENvue המסייעות לצוות המטפל בהחדרת צינור ההזנה למערכת העיכול של המטופל, ל-4 בתי חולים נוספים בארה"ב.  

10:05

ירידות קלות בפתיחה בת"א. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 90 משיל מערכו 0.1%. 

בולטות לחיוב מניות אנרג'יקס , מבנה , אופקו הלת'  הראל השקעות .

מנגד, בולטות לשלילה קרסו נדלן , מיטרוניקס , ג'נריישן קפיטל , וישרס .

בשוק המט"ח, השקל נחלש מול הדולר ב-0.5% ונסחר סביב רמה של 3.71 שקלים. מול האירו, השקל נחלש בכ- 0.7% ונסחר סביב 4.04.

09:23

מנהל הרכש במשרד הביטחון (מנה"ר) וחברת בזק  הודיעו הבוקר על הסכם חדש להקמה, שימוש, אחזקה ופיתוח תשתיות סיבים אופטיים בבסיסי צה"ל. העסקה מול בזק מוערכת בכ- 125 מיליון שקלים ועתידה להימשך על פני תקופה של חמש שנים, עם אופציה לחמש שנים נוספות. במסגרת ההסכם החדש חברת בזק תמשיך את פריסת התשתית, תתחזק את הרשת הצה״לית, ותחבר את בסיסי צה"ל הפרוסים בכל הארץ.

08:19

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש בכ-1% מול האירו ונסחר סביב 4.05. מול הדולר, השקל נחלש בכ-0.5% ונסחר ברמה של 3.71 שקלים.

07:45

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש, עם פתיחת המחצית השנייה של 2023, המסחר בת"א ננעל בעליות שערים נאות. לכך קדמו עליות בבורסות בארה"ב ובאירופה בסוף השבוע בעקבות נתוני מאקרו חיוביים. מדד ת"א 35 עלה ב־0.8% ואילו מדד ת"א 125 טיפס בכ-1%.

מניית להב אל.אר  בלטה בזינוק של כ־5% לאחר שהחברה דיווחה כי היא רוכשת ומוכרת נכסים בגרמניה בהיקף כספי של 46.8 מיליון אירו. מדובר ברכישת 15 נכסים "המשרתים את צורכי האוכלוסייה בגרמניה", תמורת כ־37.5 מיליון אירו, "עם שכר דירה שנתי של כ־3.8 מיליון אירו, צמוד למדד המחירים לצרכן הגרמני". במקביל, החברה מוכרת 3 נכסים, שהליך השבחתם הסתיים, בתמורה של כ־9.3 מיליון אירו.

האותיות הקטנות שמאחורי הטבות הריבית של הבנקים 

בארה"ב, יתקיים היום מסחר מקוצר לרגל יום העצמאות שיחל מחר. החוזים העתידיים נסחרים הבוקר במגמה מעורבת.

באסיה, שבוע המסחר נפתח בעליות שערים חדות. הניקיי וההנג סנג מזנקים בכ-1.7%. בורסת שנחאי עולה ב-1.3% והקוספי מטפס בכ-1.5%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי נרשמה אמש מגמה מעורבת בממשלתיות, ובשוק הקונצרני מדדי התל בונד המרכזיים רשמו עליות של 0.2%-0.3%.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בפועלים, כתב בסקירתו השבועית כי "אנו נותרים בהערכתנו כי הציפיות האינפלציה בטווחים הבינוניים בישראל גבוהות מדי, אך ברמה הטקטית אנו נותרים בהמלצתנו להחזיק את האפיק השקלי והצמוד באיגרות הממשלתיות במשקל שווה, בין היתר בשל היחלשות השקל".

בארה"ב, הבוקר התשואות על אג"ח ממשלתיות ממשיכות לטפס, בהמשך לזינוק החד שרשמו בסופ"ש האחרון. התשואה על האג"ח ל־10 שנים עולה קלות לרמה של 3.84%, והתשואה על אג"ח לשנתיים עולה לכ־4.91%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, בסוף השבוע האחרון השקל המשיך לאבד גובה בשישי, בין השאר על רקע המשך קידום סעיפים שונים של הרפורמה המשפטית. שבוע המסחר במט"ח צפוי להיפתח בתנודתיות לאור המבצע הצבאי שהחל אתמול בלילה בג'נין.

בזכות וול סטריט והמט"ח: המסלול המנייתי בגמל הניב כ־9% במחצית 

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מרחיב: "הפעולה הצבאית הנרחבת באזור מחנה הפליטים ג'נין עשויה לתת את אותותיה בשוקי ניירות הערך והמט"ח. על פי רוב, ההשלכות הן לכיוון פיחות של השקל וירידות של שוקי המניות ואיגרות החוב. מה עוד שברקע המתיחות הביטחונית הכללית של העת האחרונה וכן נושא החקיקה המשפטית והמחאה כנגדה. כמו כן, שוק המט"ח לפחות חווה תקופה מטלטלת עוד לפני תחילת הפעולה. עם זאת, ניסיון העבר מראה כי כל עוד מדובר בפעולות ממוקדות, שלהערכות המומחים אמורות להימשך מספר ימים בודד (אולי אף יום-יומיים), שאינן מתרחבות, מתארכות, או מסתבכות, חלילה, הרי השפעתן על הפעילות הכלכלית מוגבלת ביותר".

עוד מסביר מנחם כי "השפעה זו היא הנקודה המרכזית שהבחינה בין פעולות מוגבלות בזמן בהיקף לבין מבצעים ולוחמות רחבות יותר (ועימותים שגלשו לתוך גבולות ישראל) בעבר. לכן, מעבר להשלכות הראשוניות על הסנטימנט בשוק, ייתכן כי התגובות תהיינה מדודות, יחסית. מכל מקום, יש לקחת בחשבון מגוון תרחישים והדינמיקה של הפעולה היא זו שתשליך על הכיוון ורמת התנודתיות התוך יומית של השווקים כל עוד היא נמשכת".

בשוק הפורקס העולמי, הדולר נסחר ביציבות מול האירו והליט"ש. מול הין, הדולר מתחזק בכ-0.1%.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרים לפי שעה ביציבות. מחירה של חבית אמריקאית עומד על 70.7 דולר ומחיר נפט ברנט עומד על ל־75.4 דולר ליחידה. מחיר הזהב יורד קלות הבוקר ונסחר סביב 1,927 דולר לאונקיה.

4. מאקרו

בסין, פורסם הבוקר מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור, שעלה בחודש יוני ל-50.5 נקודות. הציפיות המוקדמות חזו כי המדד יעמוד על 50.2 נקודות.

בהמשך היום יפורסם מדד המחירים לצרכן בשווייץ, ובמקביל יפורסמו מדדי מנהלי הרכש (PMI) בגרמניה, בריטניה, ספרד וארה"ב. ברביעי ב־21:00 שעון ישראל יתפרסמו הפרוטוקולים של ישיבת הפד האחרונה, במסגרתה הוחלט שלא לשנות את גובה הריבית. בשישי יתפרסמו בארה"ב נתוני שוק העבודה ליוני.

5. תחזית

בסקירה שפרסם על השוק בארה"ב מציין דיוויד בנימינוב, אנליסט ב־Global X, כי "הבינה המלאכותית תופסת תפקיד משמעותי מסייעת לשפר את הפריון, חרף הירידה בכוח העבודה". לדבריו, "יש בשוק הזדמנויות למשקיעים לקראת המחצית השנייה".

בגזרה המוניטרית, כתב "אמנם הפד קרוב לסיום העלאות הריבית, אך רמתה צפויה להישאר גבוהה עד סוף השנה. ברמה העסקית, העלות של ההון וההאטה בקצב הצמיחה, יחייבו נקיטת צעדי התייעלות והדבר עשוי להוביל למיתון קל יחסית".