סמוטריץ' בוועדת הכספים: "בשיח עם שני גופים בינלאומיים לכניסה למערכת הבנקאית בישראל"

שר האוצר השתתף בדיון בוועדת הכספים בנושא ריביות הבנקים, וביקר את יאיר אבידן, המפקח על הבנקים היוצא: "הטיפול של הפיקוח על הבנקים בראשות המפקח הקודם היה רחוק מלהשביע רצון" • לדברי סמוטריץ', "אני מחפש בימים אלה את הנוסחה שתגרום לכך שלמדינה יהיה מקסימום רווח ממיסוי על הבנקים" • יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "הגזמנו עם ההליכה הזאת לכיוון של עצמאות בנק ישראל, והם ניצלו את זה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בוועדת הכספים, היום (ב') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בוועדת הכספים, היום (ב') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

שר האוצר בצאלאל סמוטריץ' חושף כי הוא נמצא בשיחות עם גופים פיננסיים מחו"ל סביב כניסתם האפשרית לפעילות במערכת הבנקאית הישראלית. השר סמוטריץ' אמר את הדברים היום (ב') במסגרת דיון בוועדת הכספים של הכנסת בנושא הריביות במערכת הבנקאית - הן על משכנתאות מצד אחד והן על פיקדונות מצד שני. מדובר בדיון המשך לדיוני הוועדה בנושא. 

האותיות הקטנות שמאחורי הטבות הריבית של הבנקים 
● לאומי ומזרחי טפחות מתקוטטים, האם הפועלים נשאר מאחור? | פרשנות

"המערכת הבנקאית בישראל היא אחת הריכוזיות ביותר בעולם", אמר שר האוצר בדיון. "זה בא לידי ביטוי בהיקף השירותים, בכמות האשראי, בטיב השירות ובעלות השירות. בסופו של דבר, הפתרון האמיתי גם לסוגיית הבנקים הוא תחרות. מאחר שאי־אפשר לחכות שתתפח תחרות משוכללת, כי אנשים 'נחנקים' כבר היום, אנחנו כבר עושים בעצמנו מהלכים שונים.

"המדינה עשתה הרבה צעדים בשנים האחרונות למען תחרות בענף. יש בנקים דיגיטליים, פישטנו את הרגולציה ואנחנו נמצאים בדיונים לפשט אותה עוד יותר, ואני נמצא בימים אלה בשיח עם שני גופים בינלאומיים סביב הניסיון שלהם להיכנס לפה, למערכת הבנקאית בישראל", אמר השר. 

סמוטריץ' דיבר על מהלכים לפישוט הרגולציה שלטעמו נמשכים זמן רב מדי, בהם מהלכי ה"בנקאות בקליק" והבנקאות הפתוחה, שאמורים, בין היתר, להקל על לקוחות הבנקים לעבור מבנק לבנק, וציין כי לאחרונה הוא דחה בעוד שלושה חודשים את יישום רפורמת הבנקאות הפתוחה - אך הצהיר כי לא תהיה עוד דחייה בעניין זה. על רקע זה ביקר סמוטריץ' את מי שעזב רק בחודש שעבר את תפקידו - המפקח על הבנקים, יאיר אבידן.

"אם הייתי בנק, גם אני הייתי גורר רגליים בנושא הזה, הרי בנקאות פתוחה תגרום לאנשים לעבור ביותר קלות בין הבנקים, ותיצור עוד תחרות. הטיפול של הפיקוח על הבנקים בראשות המפקח הקודם היה רחוק מלהשביע רצון: דברים נעשו מעט מדי ומאוחר מדי.

"אני רוצה מעתה להעלות בצורה שבועית את העניין, כדי לוודא שהלחץ וההנחיות של הפיקוח על הבנקים כלפי הבנקים יהיו דרמטיים יותר. אני מקפיד לא להתערב לבנק ישראל בעבודתו, אבל גם הוא מבין שהוא צריך לפעול בצורה נחושה הרבה יותר מול הבנקים: אפשר להקפיא ריביות, לתת גרייס (דחייה של תשלום הקרן בתקופה מסוימת), לפרוס את תשלומי ההלוואות לתקופה ארוכה יותר. יש בנקים שכבר עושים זאת, אבל לדעתי לא מספיק".

"120 חברי כנסת צריכים לעשות בליץ"

בין היתר אמר סמוטריץ' מה לדעתו יכול לסייע לשינוי המצב במערכת הבנקאית ולהפוך את התחרות בתחום לאפקטיבית ואמיתית: המודעות הציבורית. לטעמו, אם נבחרי הציבור יתגייסו לעניין, המצב הזה ישתנה בצורה משמעותית.

"מה שמקשה עלינו היום יותר מכל בדרך לייצר תחרות, זו המודעות הציבורית", אמר שר האוצר. "אם נעשה קמפיין משותף, קואליציה ואופוזיציה, בראיונות, בהתבטאויות בתקשורת - זה יחולל שינוי דרמטי. 120 נבחרי ציבור שיירתמו לבליץ תודעתי בנושא - זה יכול לעשות שינוי גדול בהתנהגות של הצרכנים. כיום אנחנו רואים דבקות גדולה מאוד של הלקוחות אל הבנקים שלהם".

לדברי סמוטריץ', "אני מחפש בימים אלה את הנוסחה שתגרום לכך שלמדינה יהיה מקסימום רווח ממיסוי על הבנקים, בצורה שזה לא ילך לאוצר המדינה כך סתם, אלא שנייעד סכום מוגדר מתוך זה לקהלי היעד הרלוונטיים. אנחנו קרובים מאוד לגיבוש נוסחה כזו.

"עיקר השיחה שלי עם נגיד בנק ישראל ועם הצוות שלו בשבוע שעבר הייתה לנתח את האזורים, את הלווים שהכי מתקשים, ושם להבין איך נותנים את המענה המדויק. כשנטפל במקומות האלה, גם לא נתדלק את האינפלציה.

"אם נחייב מרווח מסוים בין הריבית לאשראי לבין הריבית על פיקדונות, אנחנו עלולים לקבל פחות אשראי. לדעתי, הצעה כזו היא הצעה לא טובה. לבנקים אין מוטיבציה לתת אשראי כעת, הם מרווחים מספיק גם בלי זה. התוצאה תהייה הרבה פחות אשראי למי שצריכים אותו באמת.

"אנחנו בוחנים עוד אפיקים - בוחנים מכרז לפיקדון ברירת מחדל, כדי לייצר תמסורת נכונה יותר. בקצה יהיה גם סיוע שלנו, הממשלה, באזורים שנדע לבזר".

גפני: "הגזמנו עם ההליכה לכיוון של עצמאות בנק ישראל"

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, אמר בדיון: "אנחנו מחכים עם החקיקה בינתיים, אבל אם המצב ימשיך, תהיה התפוצצות של החקיקה. אנחנו עומדים על הסף של חקיקה שלא תהיה חקיקה מבוקרת. אני, כנושא תפקיד בקואליציה, נזהר, ממתין - אבל לא עד אין-סוף. אני צריך לייצג את הציבור ששלח אותי, וזה כל הציבור בישראל, שרוצה שתהיה לו אפשרות לקנות דירה.

"ההרגשה היא שאנחנו לא פותרים את הבעיה. הגזמנו עם ההליכה הזאת לכיוון של עצמאות בנק ישראל. אני תומך בעצמאות הבנק, אבל חושב שהם ניצלו את זה בדרכים שהם לא היו אמורים לנצל".

יש לזכור כי בסוף השנה הקודמת הגיש גפני הצעת חוק פרטית להקפאת הריבית על המשכנתאות, שקידומה נדחה לתקופה לא ידועה, ככל הנראה בשל לחץ מכיוון ראש הממשלה בנימין נתניהו.