נאסד"ק | ניתוח

האם הטיסה של מדד הנאסד"ק במחצית הראשונה של השנה תימשך?

הטיפוס של המדד עתיר הטכנולוגיה ביותר מ־30% מתחילת השנה תודלק ע"י גורמים שלא בהכרח יתקיימו בשוק גם בחודשים הבאים • האם ההייפ הטכנולוגי, בהובלת ה־AI, יצליח לגבור על תנאי מאקרו מכבידים ועל תמחורים יקרים בשוק?

בורסת הנאסד''ק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer
בורסת הנאסד''ק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדבר הבולט ביותר בשוקי ההון העולמיים בששת החודשים הראשונים של שנת 2023 הוא העליות במדד נאסד"ק 100. העלייה במדדי הבורסות בארה"ב הייתה גורפת, אך זהרה בירוק בוהק במדד עתיר הטכנולוגיה, שטיפס מתחילת השנה ביותר מ־30%.

המיליארדר שכבר השקיע 140 מיליארד דולר ב־AI מנסה שוב את מזלו 
"נוצרו הזדמנויות השקעה נדירות באג"ח ובמניות": שוק קרנות הנאמנות מסכם חצי שנה
לא רק AI: אילו תחומים צפויים להפתיע במחצית השנייה של 2023

השנתיים האחרונות היו תנודתיות ביותר בנאסד"ק, באופן יוצא מהרגיל במדד זה המאופיין בעליות לאורך זמן, חוץ מאשר בזמן משבר הדוט.קום בתחילת המילניום ומשבר הסאב־פריים ב־2008. בשנה שעברה הפתיע המדד עם צניחה דרסטית, אך השנה כאמור חווה תיקון שנראה כי החזיר אותו לרמתו טרם הנפילה.

ניתוח של בלומברג מצא כי באופן היסטורי, מדד שעלה בלפחות 10% במחצית הראשונה של השנה צפוי להמשיך במגמה חיובית גם בהמשכה, עם צמיחה ממוצעת של כ־14% במחצית השנייה. האם זה מה שיתרחש בנאסד"ק?

אנליסטים רבים מעריכים לאחרונה שעברנו ממצב של שוק דובי בשוק המניות האמריקאי לשוק שורי והעליות בוול סטריט יימשכו. מנגד, המנועים שתרמו רבות לנסיקה של הנאסד"ק בששת החודשים האחרונים נעלמים והשפעתם החיובית תיפסק. אז האם המדד ימשיך לזנק במחצית השנייה של 2023?

 

הריבית עלתה, הסנטימנט החיובי ירד

"ניתן לציין מספר גורמים בשנה האחרונה שתרמו לנסיקת הבורסות בארה"ב, ומדד נאסד"ק בפרט", אומר שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים פיננסיים בבנק דיסקונט. בתחילת 2022, כאמור, המדד ירד בחדות לראשונה מתחילת המילניום, כנראה בשל ההבנה בשווקים שהריבית במשק האמריקאי תגיע לרמה גבוהה משציפו. "במחצית 2022 המדד ירד בחדות על רקע העלאות הריבית, הרבה מעבר לתחזיות בתחילת אותה שנה", מזכיר קצביאן. "אולם במחצית השנה הנוכחית הריבית עלתה בדומה לתחזיות בתחילת השנה". סביר כי ההתאמה בין הצפי בשווקים למהלכי הפדרל ריזרב בפועל תרמה להתחזקות המדדים.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מוסיף בהקשר זה כי "מניות הטכנולוגיה שמאפיינות את הנאסד"ק רגישות ביותר לגובה הריבית, בשל הצורך שלהן בגיוסי הון גבוהים". הוא מזכיר כי "עד לתחילת 2022 המניות הציגו עליות מתמשכות, אך כשסביבת הריבית השתנתה מאפסית לשיעור הולך וגדל, הסנטימנט החיובי כלפיהן נשחק. הן התקשו לגייס הון ומניותיהן ירדו בשיעורים חדים יותר מאחרות, מה שנמשך לאורך כל השנה שעברה".

קצביאן מציין גם את התמחור של מניות הנאסד"ק כגורם שתרם לעליית המדד. "התמחור החזוי ב־2022 התבטא במכפיל רווח של 30, וכעת בתחילת 2023 השוק הציב למדד מכפיל של 22.8. זה יצר אולי תחושה של תמחור חסר וסנטימנט בקרב המשקיעים שתמך בעליות עתידיות. עם זאת", מסייג קצביאן, "פרמיית התמחור של מניות מעל אג"ח ממשל ארה"ב דווקא נמוכה יותר כעת".

 

אם כך, גורמי דחיפה אלו, שמושפעים ממצב השוק בשנה שעברה, נתפסים ככאלו שצפויים להפסיק לתרום לעליות בבורסה בארה"ב. עדיין נותר קטר משמעותי בשוק והשאלה אם בכוחו להמשיך לדחוף את התחזקות המניות בהמשך 2023.

הבינה המלאכותית תבטיח צמיחה אמיתית?

שוק הטכנולוגיה "התפוצץ" בחצי השנה האחרונה בעיקר הודות להתפתחות תחום ה־AI, הבינה המלאכותית, שהפך לנושא החם בסקטור והגדיל את כמות ההון המושקעת בו. הייפ זה ניכר כמובן במדד הנאסד"ק המוטה מניות טכנולוגיה, והקפיץ את שוויו.

בהתמקד בשבע מניות הטכנולוגיה בעלות המשקל הגבוה ביותר במדד - אפל, אלפבית, אמזון, מטא, אנבידיה, טסלה ומיקרוסופט - אלה הגדילו את רווחיהן בעשור האחרון בכ־14% בשנה בממוצע, אך בשנה שעברה הרווחים שלהן נחתכו ב־20% בממוצע. בשוק מצפים שהשנה הן יציגו התאוששות חדה ומהירה.

באשר להמשך השנה, הגורמים בשוק חלוקים לגבי כיוון הבורסות בארה"ב ומדד הנאסד"ק בפרט. יש מי שמאמינים שחוזקת הטכנולוגיה תדחוף את המדד בהמשך 2023. "ענקיות הטכנולוגיה עדיין אהובות על המשקיעים", אומר לארי אדאמס, קצין השקעות ראשי בבנק ההשקעות ריימונד ג'יימס. "אני מאמין שהענף ימשיך להמציא את עצמו מחדש, בטח כשתחום ה־AI נכנס חזק וצפוי להמשיך להניב רווחים".

ואכן ההתלהבות מהכוח המאיץ של ה־AI הובילה לסנטימנט חיובי כלפי סקטור הטכנולוגיה, שלא פחת למרות גורמי המאקרו שהכבידו על המשק האמריקאי השנה - הצפי למיתון, אינפלציה גואה והעלאות הריבית של הפד, כמו גם סאגת משבר החוב הממשלתי, כשהמניות רק התחזקו מתחילת השנה.

אולם בסקטור הפיננסי מתעוררים חששות מהתפתחויות שליליות בהמשך השנה, בעקבות משבר הבנקים שפרץ במרץ וגרם לנפילת מספר בנקים, אזוריים בעיקר, בארה"ב, והוביל לזהירות במגזר הפיננסי כולו. אסטרטגית מכון שוואב למחקר כלכלי, קאת'י ג'ונס, אומרת כי "עדיין קיימים אלמנטים בכלכלה שיכולים להעיב ולהחליש את הבורסות", כשהיא מציינת את סקטור הבנקאות כמקור לדאגה.

פרט לכך, הריבית עדיין לא ירדה מסדר היום של העולם הפיננסי. האופטימיים מבין הכלכלנים מעריכים שעליות הריבית של הפד יסתיימו עוד השנה, ולצד חוסנה של כלכלת ארה"ב, אלו מחזקים את התחושה שאנו בפתחו של שוק שורי במיוחד.

הפסימיים מזכירים שהאינפלציה בארה"ב עדיין גבוהה, הרבה מעל ליעד של הבנק המרכזי בראשות הנגיד ג'רום פאוול, שאף ציין לאחרונה כי בבנק שוקלים עדיין לבצע עוד שתי העלאות רצופות של הריבית בהמשך השנה.