הפצצה של ארדואן: שבדיה תצטרף לנאט"ו בתנאי שטורקיה תצטרף לאיחוד

ארדואן התנגד עד כה לצירוף שבדיה לנאט"ו וניצל אירועים החוסים תחת חוקי חופש הביטוי הליברלים שלה בכדי לטרפד את הצטרפותה • התבטאותו עוררה סערה בינלאומית והציגה את הפילוג הקיים בתוך נאט"ו, דווקא בנקודת הזמן שבה הברית אמורה להתכנס כדי לסמל אחדות וכוח מול רוסיה וסין

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: Shutterstock
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: Shutterstock

ערב פתיחת פסגת נאט"ו השנתית בליטא, הטיל היום נשיא טורקיה רג'אפ טאיפ ארדואן פצצה פוליטית, כשהתנה את אישור הצטרפות שבדיה לברית הצבאית להצטרפות עתידית של טורקיה לאיחוד האירופי. "קודם תפתחו את הדרך לטורקיה להצטרף לאיחוד האירופי, ואז אנחנו נפתח את הדרך להצטרפות שבדיה (לנאט"ו)", אמר ארדואן, שנבחר מחדש לנשיאות טורקיה בחודש שעבר. ההתבטאות עוררה סערה בינלאומית והציגה את הפילוג הקיים בתוך נאט"ו, דווקא בנקודת הזמן שבה הברית אמורה להתכנס כדי לסמל אחדות וכוח מול רוסיה וסין.

500 יום לפלישת רוסיה ולמרבה ההפתעה אוקראינה עדיין קיימת 
עשרות אלפי מתים ומיליארדי דולרים: מה המחיר האמיתי של ההגירה הלא חוקית לאירופה? 
מה באמת אמר ביידן על ממשלת נתניהו ולמה הוא התכוון 

ארדואן התנגד עד כה לצירוף שבדיה לנאט"ו בשל פעילות של גורמים אנטי-טורקיים במדינה, כולל המחתרת הכורדית PKK, וניצל אירועים החוסים תחת חוקי חופש הביטוי הליברלים שלה - כמו שריפת קוראן - כדי לטרפד את התהליך. כל המדינות החברות בנאט"ו צריכות לאשר את ההצטרפות של חברה חדשה.

שבדיה ופינלנד החלו בתהליך יחדיו, אך בשל ההתנגדות הטורקית רק פינלנד הצטרפה עד כה. שבדיה ניהלה משא ומתן רגיש עם טורקיה, בחסות מזכ"ל נאט"ו יינס סטולנטברג, אך הוא הגיע למבוי סתום.

שטוקהולם טוענת כי הגבילה פעילות גורמים כורדיים וגורמים המתנגדים לארדואן, וכן כי הסירה את אמברגו יצוא הנשק שהטילה על מכירות נשק לטורקיה, אך כי הנושאים שנותרו במחלוקת אינם בידי הממשלה, אלא חלק מחוקי המדינה ונשמרים על ידי בתי המשפט. ארדואן סירב לקבל טיעון זה והשתלח ברשויות השבדיות. כמה "טקסים" שבהם פעילי ימין קיצוני שרפו קוראן הציתו את דעת הקהל נגד שבדיה וארדואן השתמש בהם כדי לחזק את ההתנגדות.

משתנה חדש במשוואה שנועדה לחזק את נאט"ו

בימים האחרונים דווח כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הפעיל לחץ על ארדואן לחזור בו, וכי הנושא צפוי לעלות לדיון בפסגת נאט"ו המתקיימת מחר ומחרתיים בווילנה בירת ליטא. ארה"ב עשויה לאיים על טורקיה בביטול עסקה למכירת מטוסי קרב מסוג F-35 למדינה. ארודאן צפוי להיפגש בווילנה עם ראש ממשלת שבדיה.

ההתבטאות היום טורפת את הקלפים, ומציגה משתנה חדש במשוואה שנועדה לחזק את נאט"ו על ידי צירוף שבדיה, לה יש שטח ימי המשיק לרוסיה, וצבא הנחשב למקצועי ומושקע, לברית הצבאית. עצם השאיפה להצטרף לאיחוד האירופי עלתה בעבר על ידי ארדואן, ונזנחה בעקבות התנגדות של גרמניה וצרפת למהלך. שיחות הצטרפות רשמיות אף החלו ב-2005, אך הפסיקו בשל המצב בטורקיה מבחינת זכויות אדם וחוק.

במצב העניינים הנוכחי, מצבה הכלכלי והחוקי של טורקיה, כמו גם הבריתות הגיאו-פוליטיות שלה עם רוסיה ומדינות אחרות, הופכות אותה למוקצה בעבור האיחוד האירופי. מדינה שכנה - כן. שותפה מלאה בקבלת החלטות ומעורבות בענייני חוץ וביטחון אירופיים - לא. עם זאת, הנשיא הטורקי רק דרש בדבריו "התחלה של שיחות הצטרפות" לאיחוד, ולא הצטרפות. תהליך ההצטרפות לאיחוד יכול לקחת עשורים.