יום מחאה סוער: הפגנות ענק, חסימות ועימותים עם המשטרה

החוק לביטול עילת הסבירות על החלטות נבחרי ציבור וממשלה אושר בקריאה ראשונה • הפגנות, צעדות וחסימות כבישים מרכזיים בכל רחבי הארץ נמשכו עד שעות הערב המאוחרות • מעל 70 איש נעצרו

ההפגנה בקפלן, תל אביב נגד המהפכה המשפטית / צילום: זהר טל
ההפגנה בקפלן, תל אביב נגד המהפכה המשפטית / צילום: זהר טל

החל משעות הבוקר ולאורך היום מתקיימות הפגנות, צעדות, שיירות וחסימות כבישים במסגרת "יום השיבושים" עליו הכריזו מובילי המחאה נגד המהפך המשפטי. זאת בעקבות אישור החוק לביטול עילת הסבירות על החלטות נבחרי ציבור והממשלה בקריאה ראשונה.

אירוע המחאה המרכזי בנתב"ג החל כמעט שעתיים לפני השעה המתוכננת (16:00) כאשר מפגינים החלו להתאסף. היום (ג') צפויים לעבור בנתב"ג כ-84 אלף נוסעים ב-499 טיסות. בין השעה 16:00 ועד חצות צפויים לעבור כ-30 אלף נוסעים במקום.

ביטול עילת הסבירות: מה ההיסטוריה מלמדת על יכולת בג"ץ לפסול את החוק | שאלות תשובות
●  ברוב של 64: הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את החוק לביטול עילת הסבירות
ההסכם להעלאת השכר במגזר הציבורי צפוי להיחתם בשבוע הבא | בלעדי

22:55

עשרות אלפים הפגינו הערב ברחוב קפלן בתל אביב. מפגינים ניסו לחסום את איילון אך נבלמו על ידי המשטרה בפרשים ומכתז"ית שהופעלה נגדם. שדרות רגר בבאר שבע נחסמו. ברעננה הופעלה מכת"זית נגד מפגינים.

אביב גפן עוכב למשך 20 דקות במהלך ההפגנה בקפלן בעת שהיה עם בנו דילן בן ה-16. לאחר ששוחרר, אמר: "עמדנו על המדרכה ברוגע ובשקט. פתאום הגיע שוטר והדף אותי בבריונות. הדפתי אותו בחזרה, ועיכבו אותי, ושוחררתי אחרי רבע שעה-20 דקות".

21:30

בהפגנה בתל אביב עוכב הזמר אביב גפן, ושוחרר.

21:00

המשטרה מעדכנת כי לפני זמן קצר נפתח לתנועה רחוב הזז בירושלים לכיוון צפון. בשלב זה, שדרות בן צבי ודרך רבין לכיוון צומת סינמה סיטי, עדיין חסומים לתנועה בעקבות תהלוכה שמתקיימת במקום.

בתל אביב, עשרות אלפים מפגינים בצומת קפלן.

הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית, היום / צילום: תמונה פרטית
 הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית, היום / צילום: תמונה פרטית

20:45

מפגינים חסמו את כביש 6 בשני הכיוונים ליד אלייקים. חסימות כבישים גם בבאר שבע, בצומת חורב בחיפה ובצומת רעננה.

20:35

שר הביטחון יואב גלנט נאם הערב (ג') בעצרת אוגדה 146, בסימן יובל למלחמת יום הכיפורים.

בנאום, הבהיר גלנט כי הוא מתנגד לסרבנות, אמר כי "הקריאות הנשמעות בימים אלו לעידוד סרבנות ולהפסקת ההתנדבות של משרתי מילואים מאיימות על אחדות השורות מסוכנות ומהוות פרס לאויבנו. אני קורא לאנשי הציבור מימין ומשמאל, השאירו את הפוליטיקה מחוץ לצבא. אל תיטעו - היום זו ממשלה אחת, מחר עשויה להיות ממשלה אחרת.

"הדבר היחיד שמשאיר אותנו מלוכדים הוא הצבא. הסרבנות פוגעת בצה״ל. הסרבנות פוגעת במערכת הביטחון. הסרבנות פוגעת בביטחון ישראל. צה"ל הוא כלי המגן המקנה חיים למדינת ישראל.

"אין לנו צבא אחר להישען עליו עלינו לדאוג להשאירו מלוכד ולהותירו מחוץ לכל מחלוקת", אמר שר הביטחון. 

20:00

ההפגנות נמשכות ברחבי הארץ, כביש 4 צומת העוגן נחסם לתנועה. בתל אביב, מפגינים רבים עושים את דרכם לרחוב קפלן בשעה זו, ובבאר שבע מתקיימת הפגנה ליד מרכז המורים.

צעדה בירושלים נגד המהפכה המשפטית, היום / צילום: תמונה פרטית
 צעדה בירושלים נגד המהפכה המשפטית, היום / צילום: תמונה פרטית

19:15

אחרי שאלפים הגיעו לנתב"ג, בשעה זו נותרו בהפגנה כמה מאות מפגינים שממשיכים למחות בכניסה לאולם הכניסה לטרמינל 3. בהפגנה בנתב"ג נעצרו עד כה 7 מפגינים. 

במקביל מתקיימת בשעה זו הפגנה מול ביתו של יריב לוין שר המשפטים במודיעין. ובתל אביב נחסמו עקב ההפגנות הרחובות: פרישמן לכיוון מערב והרברט סמואל מרחוב של"ג לכיוון דרום.

18:50

בשעה זו מתקיימת הפגנה מול שגרירות ארה"ב בתל אביב.

המשטרה עדכנה כי מהבוקר עצרה במסגרת המחאה כ-71 מפגינים, מהם 45 שוחררו. 33 מהם נעצרו במחוז ת״א, 21 חשודים נעצרו במחוז מרכז, 10 במחוז ירושלים, ו- 7 במחוז החוף.

הפגנה מול שגרירות ארה''ב / צילום: תמונה פרטית
 הפגנה מול שגרירות ארה''ב / צילום: תמונה פרטית

18:21

2500 מפגינים ברגעים אלה מצומת פארק המדע וצומת מכון ויצמן ברחובות. המשטרה חסמה את הצומת.

הפגנה מצומת פארק המדע וצומת מכון ויצמן ברחובות / צילום: רובי יהב
 הפגנה מצומת פארק המדע וצומת מכון ויצמן ברחובות / צילום: רובי יהב

הכבישים בכניסה לטרמינל 3 מלאים מפגינים המרעישים עם זמבורות, משרוקיות ושירים. מפגינים נוספים ממשיכים להגיע ברכבת, במקביל למפגינים שעוזבים את המקום ברכבת.

עד כה נעצרו 5 מפגינים בנתב"ג. 

מפגינים בנתב''ג / צילום: אמיר גולדשטיין
 מפגינים בנתב''ג / צילום: אמיר גולדשטיין

18:04

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור: "המשטרה מסכנת את בריאות הציבור כרגע בנתב"ג. המחיצות שהמשטרה יוצרת גורמות לדוחק אדיר ומסכנות אנשים בפגיעות מעיכה עד כדי סכנת אסון. על המשטרה להימנע מחסימות על מנת לשחרר את הלחץ ולהפחית את הסכנה. יש ליישם את לקחי מירון".

המשטרה הגיבה לטענות הדוחק: "המשטרה תחמה שטח רחב ידיים סמוך לטרמינל 3 (גן ארץ ישראל) הנמצא סמוך למיקום המפגינים".

למרות החלטת המשטרה לאפשר הפגנה רק בטרמינל 1, מפגינים גם בטרמינל 3 / צילום: אמנון חורש
 למרות החלטת המשטרה לאפשר הפגנה רק בטרמינל 1, מפגינים גם בטרמינל 3 / צילום: אמנון חורש

17:33

אלי יעקבי, הייטקיסט, הגיע עם הבן שמתגייס בקרוב ליחידה קרבית מכפר סבא: "יצאנו מהבית כי אני רואה שהחברים הטובים שלי מתחילים לחפש דרכונים זרים. אני בהייטק וחברים מחפשים רילוקשיין. זה מדכא. אנחנו יכולים להתנגד ולהילחם. יש אנשים שיש להם אופציות לגור במקום דמוקרטי. אני בחצי שנה האחרונה קם עם תחושת כובד. מה שמרומם אותי זה לראות את ההתנגדות. 27 שבועות, באים לקפלן. אנשים לוקחים חופש והולכים להפגנות ולא מפחדים להיעצר - זה מעודד אותי".

יפתח גפן (25) סטודנט לערבית הגיע מנטף: "אני פה כי אני דואג לעתיד המדינה".

סוניה מרמרי הגיעה מתל אביב להפגין בנתב"ג: "הייתי בכל 27 ההפגנות בקפלן. גם בהפגנה באמסטרדם ובפריז. יצאתי ב-8 בבוקר היום וזו ההפגנה השלישית שלי. אני מאמינה שהפגנות לא יכולות להיות מנומסות. אני בעד השיבוש. זו קריאה אחרונה של כולנו כדי לגנוז ללא פשרות את המהפכה המשטרית".

עדי רווה גלוסקא הגיעה להפגין בנתב"ג מיהוד יחד עם חברה: "הגענו לפה מאותה סיבה, אי אפשר ביום כזה לשבת בבית. זה יום קריטי. יפה לראות מי האנשים פה".

מפגינים בנתב''ג / צילום: תמונה פרטית
 מפגינים בנתב''ג / צילום: תמונה פרטית

17:00

המשטרה ממשיכה להדוף בכוח ותוך הפעלת אלימות מפגינים שעומדים מחוץ לטרמינל 3.

הפגנה בנתב''ג / צילום: תמונה פרטית
 הפגנה בנתב''ג / צילום: תמונה פרטית

16:42

אלפים מפגינים בכניסה לטרמינל 3. המשטרה פינתה בכוח מפגינים שהתיישבו על הכביש, שממילא חסום ע"י המונים.

16:01

אלפים מפגינים בשעה זו בנתב"ג. התקבל דיווח על שוטרים סמויים הבודקים אזרחים בטרמינל 3. מובילי המחאה דיווחו על אלימות משטרתית קשה בתוך אולם הנחיתות כלפי זוג מפגינים, שפונו באלימות בגלל שלבשו חולצות מחאה.

בשעה זו יש פקק ענק בכניסה לשדה התעופה.

בשעות אחר הצהריים צפויות הפגנות בצומת אל על, צומת פארק המדע ברחובות, צומת לטרון, גשר מעגן מיכאל, גשר צומת דרור, צומת הערבה, מחלף בית קמה, צומת בני ראם, מצפה רמון, נתניה, בית ליד, נס ציונה, צומת יד מרדכי, צומת העוגן.

הפגנות יתקיימו ליד ביתם של שר המשפטים יריב לוין במודיעין, חבר הכנסת חנוך מילביצקי בפתח תקווה, ודני דנון בהרצליה. בשעה 18:30 תתקיים הפגנה מול שגרירות ארה״ב. בערב צפויות הפגנות בקפלן, מול ביתו של ראש ממשלה ברחוב עזה בירושלים, בבאר שבע, אשדוד, צומת כפר תבור, קיבוץ עינת, ראשון לציון וצמח.

אלפים מפגינים בשעה זו בנתב''ג / צילום: תמונה פרטית
 אלפים מפגינים בשעה זו בנתב''ג / צילום: תמונה פרטית

14:52

יו"ר המחנה ההמלכתי בני גנץ הגיע להפגנה בקפלן וינאם במקום.

המשטרה מדווחת כי עד כה נעצרו 66 מפגינים. 33 מהם בהפגנה בתל אביב.

יו''ר המחנה ההמלכתי בני גנץ בקפלן / צילום: תמונה פרטית
 יו''ר המחנה ההמלכתי בני גנץ בקפלן / צילום: תמונה פרטית

14:37

המשטרה מפעילה מכת"זית נגד מפגינים ברחוב יגאל אלון בתל אביב.
בנתב"ג החלו להתאסף מפגינים כבר בשעה זו.

300 יוצאי הסייבר ההתקפי הודיעו היום שהם מושכים את התנדבותם משירות מילואים: "לא נפתח יכולות למען משטר עברייני, ולא נסייע בהכשרת דור העתיד של הסייבר ההתקפי. ככל שיחלוף זמן, יעמיק הנזק למערך וליכולות הסייבר המבצעיות של מדינת ישראל".

ההפגנה בנב''ג / צילום: תמונה פרטית
 ההפגנה בנב''ג / צילום: תמונה פרטית

14:03

עו"ד גונן בן יצחק המייצג את מובילי המחאה הודיע כי למרות החלטת המשטרה לאפשר הפגנה רק בטרמינל 1 היום אחר הצהריים, המפגינים מתכוונים להפגין בטרמינל 3 וכי למשטרה אין סמכות להגביל את הכניסה לטרמינל 3 לנוסעים בלבד.

13:50

מפגינה בקפלן מספרת: "עמדנו יפה מול שורה של השוטרים. פתאום הגיעו קצינים ונתנו הוראה להחזיר את כולם למרכז. כולם הולכים אחרי השוטרים. פתאום התחילו השוטרים לדחוף באלימות את כולם חזרה".

עד כה לפחות 58 עצורים, 7 מהם שוחררו. בתל אביב נעצרו כ-30 מפגינים.

13:38

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בפתח הדיון בוועדת החוקה: "אנחנו בימי בין המיצרים, שלושת השבועות שבין הקריאה הראשונה, שבה הובקעו חומות ירושלים, לקריאה השניה והשלישית שבהן חרב בית המקדש. ובתשעה באב, אתה אדוני היושב ראש כמו רבים אחרים פה, אתה תלך לבית הכנסת, ושם ידברו על חורבן הבית, ועל שנאת חינם, ועל ביריוני ירושלים שורפי האסמים, ועל הדרך שבה התפרקות חברתית וערכית מובילה לאסון לאומי, וכל הזמן הזה בבית כנסת מצווה עלינו לבחון אם אנחנו לא מדברים על עצמנו".

"הלקח האמיתי של סיפור החורבן, של סיפור שורפי האסמים הוא שאנשים קיצונים אף פעם לא רואים ולא רוצים לראות את ההשלכות של המעשים שלהם. הקנאות מעוורת אותם והם מתעלמים מההשלכות שיש לכל מעשה מדיני"

יאיר לפיד בדיון בוועדת החוקה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 יאיר לפיד בדיון בוועדת החוקה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

13:25

נתיבי איילון צפון נפתחו לתנועה ממחלף לה גווארדיה. בקפלן נעצרו 18 מפגינים על הפרת סדר.

המחאה בצומת מת"מ בחיפה נמשכת ומשתתפים בה אלפי מפגינים תוך חסימת כביש הגישה למנהרות הכרמל. המשטרה פועלת במקום לפינוי המפגינים, משתמשת באמצעים לפיזור ועצרה שני מפגינים.

13:05

המשטרה הודיעה כי לפני זמן קצר חשפה במסגרת ההיערכות המבצעית והמודיעינית בסמוך לצומת אל על, ליד פסי הרכבת, מערום צמיגים שיועדו על פי החשד להפרת הסדר הציבורי. הצמיגים נאספו ונלקחו מהמקום. לדברי המשטרה "מדובר בסיכול של מפגע פוטנציאלי לשיבוש תנועה וסיכון חיי אדם".

נתיבי איילון צפון חסומים בשעה זו ממחלף לה גווארדיה. 

בצומת מת"מ בחיפה נעצר צלם עיתונות מוקדם יותר. המשטרה מסרה כי הצלם נעצר כי "תקף באגרוף שוטר שביצע את תפקידו. הצלם נעצר לחקירה". בתגובה למעצר העיתונאי מסרה המשטרה: "המשטרה מבינה את חשיבות עבודתם של העיתונאים והצלמים בשטח, אך אנו מבקשים לגלות אחריות ולא להפריע לעבודת השוטרים. אנו מנחים את השוטרים לגלות איפוק, סבלנות והכלה כל עוד אין הפרה בוטה של הסדר הציבורי ופגיעה בשוטרים. גם עיתונאים וצלמים מתבקשים להישמע להוראות השוטרים בהתאם".

המשטרה עצרה אדם נוסף בחשד לתקיפת שוטרים והפרת הסדר הציבורי. 

מפגינים בצומת קפלן בתל אביב / צילום: Associated Press, Oded Balilty
 מפגינים בצומת קפלן בתל אביב / צילום: Associated Press, Oded Balilty

פרשים תועדו נכנסים במפגינים על המדרכה

12:50

החל הדיון בוועדת חוקה על ביטול עילת הסבירות על החלטות הממשלה ונבחרי הציבור לקראת קריאות שנייה ושלישית.

פינוי המפגינים נעשה על ידי כוחות משטרה, מכתזית ופרשים. המפגינים מדווחים על שוטרים שנוהגים באלימות: פרשים שנכנסים עם הסוסים לתוך קבוצת מפגינים שעומדים על מדרכה. במקרה אחר פרש תועד עולה על מפגין שהתגלגל בין רגלי הסוס ומצבו לא ידוע. בקפלן נפצע בראשו מפגין מבוגר שחסם את הכביש. לדברי אחד המפגינים, "המשטרה פועלת באלימות מהרגע הראשון של ההפגנה. נכחתי בהפגנות בקפלן בעבר, וההתנהלות של המשטרה הפעם הרבה יותר אגרסיבית, תקיפה וחסרת סבלנות. ראיתי את המשטרה עוצרת מפגינים על ימין ועל שמאל".

12:40

מפקד מחוז מרכז ניצב אבי ביטון החליט להגביל את ההפגנה המתכוננת היום אחרי הצהרים בנתב"ג לטרמינל 1 ולא לאפשר למוחים להפגין בטרמינל 3.

בירושלים חסמו מוחים את דרך רבין. כוחות משטרה פועלים לפנות אותם חזרה לרחוב זוסמן. כביש רבין פתוח לתנועה. מהמשטרה נמסר כי במהלך ההפגנה פגע אחד המפגינים באמצעות מוט עץ בסוס משטרה בניסיון לחבל ברגליו. המפגין נעצר. בנוסף נעצר מפגין שריסס צבע.

12:15

המשטרה ממשיכה לפעול נגד מפגינים החוסמים את צומת קפלן בשעות האחרונות.
כוחות המשטרה פועלים לפנות את הצומת, בסיוע מכת"זית ופרשים והמפגינים מדווחים על אלימות משטרתית.

פרשי משטרה עוברים בין מפגינים בקפלן / צילום: אור אדר
 פרשי משטרה עוברים בין מפגינים בקפלן / צילום: אור אדר

12:05

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, עדכנה את הממשלה בנוגע למדיניות האכיפה בנתב"ג לבקשת הממשלה.

לפי העמדה, שנכתבה על ידי המשנה ליועמ"שית , עו"ד אביטל סומפולינסקי: "הדין אינו אוסר הפגנות בנתב"ג. נתב"ג הוא מרחב ציבורי, במקומות שבהם יש גישה לכל אדם, ועל כן לכל אדם הזכות לחופש ביטוי והפגנה גם במרחב זה"

"בצד זאת, מדובר באזור ציבורי רגיש על רקע כלל המאפיינים הביטחוניים והבטיחותיים המתקיימים בו, ועל כן יש לקבוע הגבלות ותנאים מתאימים להפגנות בתחומו".

סומפולינסקי מוסיפה כי על גורמי המקצוע ברשות שדות התעופה וגורמי האכיפה במשטרה להמשיך ולפעול בהתאם לשיקולים מקצועיים ומבצעיים בקביעת תנאים לעריכת הפגנה בשטח נתב"ג, ולאכיפת תנאים אלה.

11:40

בצומת קפלן נמשכת ההפגנה והמשטרה העמידה במקום מכתז"ית לפינוי המפגינים.

בזמן שהחסימות וההפגנות נמשכות, בשעה 12:30 יכנס חבר הכנסת שמחה רוטמן את ועדת החוקה לדון בהכנת התיקון לחוק לביטול עילת הסבירות לקריאות שניה ושלישית. בדיון ישתתפו עו"ד ד"ר גיל לימון, המשנה ליועמ"שית, פרופ' דניאל פרידמן, ועו"ד אסי מסינג יועמ"ש משרד האוצר.

פינוי מפגינים מכביש 1 / צילום: תמונה פרטית
 פינוי מפגינים מכביש 1 / צילום: תמונה פרטית

11:30

המשטרה הודיעה כי הצירים הבין עירוניים שנחסמו נפתחו לתנועה, אך נתיבי איילון דרום עדיין חסום.

ליד בית המשפט בתל אביב מפגינים בשעה זו עורכי דין. אתמול (ב') אמר ראש הלשכה עמית בכר: "ביטול עילת הסבירות פוגע אנושות בדמוקרטיה ומעמיד את הממשלה במעמד עליון על החוק והאזרחים. ההצעה מאפשרת גילויי שחיתות לאור יום".

עו"ד נדב ויסמן ממשרד מיתר ממובילי מאבק הגלימות אמר בהפגנה היום: "אנחנו עורכי הדין נמצאים בחזית המאבק ולא ניתן להם לא ניתן להם לשחוט את דמוקרטיה ולהרוס את מערכת המשפט, לא ניתן להם לשלוט בבחירות הכלליות ובבחירות לרשויות המקומיות".

פינוי מפגינים מכביש 1 / צילום: תמונה פרטית
 פינוי מפגינים מכביש 1 / צילום: תמונה פרטית

11:15

42 מפגינים נעצרו משעות הבוקר. המשטרה מעדכנת כי במהלך ההפגנות נעצרו 16 חשודים הפרות סדר המתקיימות במחוז ת"א, 15 חשודים נעצרו במהלך הפרות סדר המתקיימות במחוז מרכז, 8 חשודים נעצרו בהפרות סדר המתקיימות במחוז ירושלים, 3 חשודים נעצרו בהפרות סדר המקיימות במחוז חוף.

במקביל, למרכז הרפואי הדסה פונתה במחלף עין חמד אישה בת 40 עם פגיעת פנים, מצבה קל, בהכרה מלאה. בקפלן מפגין מבוגר ממחאת המילואימניקים נפצע בראשו.

11:05

בקפלן נמשכת ההפגנה. זאב דגני מנהל תיכון "גימנסיה הרצליה" בתל אביב ניצב בקו הראשון מול השוטרים. בקפלן מספר פצועים כתוצאה מהעימותים עם המשטרה. מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הודיע כי הנחה את הכוחות בשטח "לפנות את הצירים למעבר חופשי ובטוח של רכבי חירום והצלה ולנקוט בחומרה נגד מי שיחסום".

כרגע החסימות נמשכות בנתיבי איילון בשני הכיוונים, וכביש 443 צומת מכבים רעות למזרח. נפתחו לתנועה: כביש 5 מחלף מורשה, כביש 443 צומת מכבים רעות וכביש 4 צומת העוגן. 3 מפגינים שחסמו את צומת העוגן כביש 4 נעצרו.

10:45 

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, יצא היום בפנייה לראש הממשלה בנימין נתניהו בצל המחאה נגד הרפורמה המשפטית.

בכנס ראשי ועדים במרחב תל אביב-יפו אמר בר-דוד: "אני קורא לראש הממשלה: הכדור בידך. לאן אתה לוקח את מדינת ישראל? מה המורשת שתשאיר אחריך? תעצור את הכאוס המטורף שיש בחברה הישראלית וכמה שיותר מהר".

"אל תיתן לקיצוניים מכל הצדדים להשתלט לנו על החיים", המשיך יו"ר ההסתדרות. "הקו האדום שלי, שעמדנו בו בחודש מרץ האחרון, הוא הוועדה לבחירת שופטים. ובזה הצלחנו. אני בודק יום-יום עם הצוות שלי את המצב. מתי ההסתדרות תפעיל את כוחה? כשאני אחליט שצריך להכריע.

"אם מישהו חושב שבכל שני וחמישי אני אשבית את המשק כי מישהו מצביע בקריאה ראשונה בכנסת - הוא לא יודע מהי ההסתדרות. להשבית משק זה לא משחק ילדים. אתה סוגר שדה תעופה בתקופה כזאת, כשאנשים חסכו שקל לשקל כדי לנסוע ליוון".

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, בפנייה לראש הממשלה בנימין נתניהו בצל המחאה נגד הרפורמה המשפטית / צילום: דוברות ההסתדרות
 יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, בפנייה לראש הממשלה בנימין נתניהו בצל המחאה נגד הרפורמה המשפטית / צילום: דוברות ההסתדרות

עוד ציין יו"ר ההסתדרות כי אנו מצויים כעת בתקופה מורכבת בהיסטוריה של עם ישראל. "בארבע וחצי השנים שאני בתפקיד, אין יום אחד של שקט. הסתיימה הקורונה, יש מלחמה, מבצע צבאי, חמש מערכות בחירות, יוקר המחייה ועכשיו המהפכה המשפטית - שלא הייתה צריכה להגיע למצב הזה. ואנחנו, העובדים, באמצע. הם יריבו בכנסת, מפוצצים שיחות בבית הנשיא - ומי שעומד באמצע זה עם ישראל וגם אנחנו, ההסתדרות", אמר.

לדברי בר-דוד, "ההסתדרות היא הגוף החזק והמשפיע ביותר, והכי חשוב: אחד הגופים הלא פוליטיים היחידים במדינת ישראל. וזאת החלטה שלי. הרבה שנים ההסתדרות הייתה מזוהה עם מפלגה אחת, ואני לקחתי את ההסתדרות לכך שתהיה לא פוליטית. לכן אני יכול לשחק על כל המגרש. אנחנו מאגדים בתוכנו את כל עם ישראל, מכל המפלגות, מכל הסיעות, בלי הבדלי דת, גזע ומין, חרדים וחילונים, יהודים וערבים. אני לא עובד אצל אף אחד - לא באופוזיציה לא בקואליציה.

"בפעם שעברה הרגשתי בתחושת הבטן שלי שאני צריך להכריע את המערכה. כשארגיש כשקלו כל הקצים, והמצב יגיע לקיצון - אנחנו נתערב ונפעיל את העוצמה שלנו".

בתוך כך, איילון צפון נחסם לתנועה. 

מובילי המחאה קוראים למפכ"ל המשטרה להתערב באכיפת ההפגנה בקפלן: "האלימות המשטרית הנוראית ברחוב קפלן כעת היא בלתי מתקבלת במדינה דמוקרטית. אנו קוראים למפכ"ל להתערב מיידית בנעשה שם לפני שיהיה מחיר בחיי אדם. משטר שמפעיל כוח נגד מאות אלפים מאזרחיו, אינו משטר דמוקרטי".

10:40

המשטרה מתעמתת עם מפגינים ברחוב קפלן בתל אביב. המשטרה מסרה כי מפגין הצית אבוקה מתחת לניידת משטרה בצומת קפלן דרך ונעצר בגין בחשד להפרת הסדר.

נפתח לתנועה כביש 4 צומת רעננה מרכז בשני הכיוונים.

איילון מחלף קק"ל לדרום נפתח לתנועה, וגם כביש 1 מחלף חמד למזרח נפתח לתנועה.

גם נפתחו לתנועה: כביש 2 מחלף ינאי בשני הכיוונים, וכביש 531 מחלף סוקולוב בשני הכיוונים.

10:35

הרחובות הבאים חסומים בשל המחאה: ⁩רחוב קפלן מרחוב לאונרדו דה וינצ'י עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים. צומת קפלן דרך מנחם בגין למגיעים מצפון ומדרום. המשטרה עיכבה שני מפגינים נוספים בצומת קפלן דרך בגין בחשד להפרת הסדר.

10:05

המשטרה מפנה כעת את המפגינים החוסמים את צומת קפלן דרך בגין אל המדרכות.

9:50

בשעה זו נמשכות החסימות בכביש 4 צומת העוגן בשני הכיוונים, כביש 2, מחלף ינאי בשני הכיוונים, כביש 531 מחלף סוקולוב בשני הכיוונים, כביש 4 צומת רעננה מרכז בשני הכיוונים וכביש 5 מחלף מורשה למערב.

כביש 4 חסום / צילום: נבו אלעני
 כביש 4 חסום / צילום: נבו אלעני

צומת עזריאלי נחסם לתנועה ופרשי משטרה הגיעו למקום כדי לפנות את המפגינים.

המשטרה מעדכנת כי עד עתה נעצרו 24 חשודים שהשתתפו במחאות והפרו על פי החשד את הסדר הציבורי. "שוטרי משטרת ישראל פועלים מאז שעות הבוקר המוקדמות במספר רב של מוקדים בהם מתרחשות הפרות סדר. במהלך הפרות הסדר נעצרו 24 חשודים: 12 חשודים נעצרו במהלך הפרות סדר המתקיימות במחוז מרכז, 7 חשודים נעצרו בהפרות סדר המתקיימות במחוז ירושלים ו-3 חשודים נעצרו בהפרות סדר המקיימות במחוז חוף ו-2 חשודים נעצרו בהפרות סדר המתקיימות במחוז ת"א".

9:45

כביש 5 מוסיף להיות חסום, המפגינים הבעירו אש במקום. במקביל המשטרה עצרה 3 מפגינים נוספים סמוך לכפר סבא בכביש 531, בחשד לתקיפת שוטרים, הדלקת אבוקות ופגיעה בסדר הציבורי.

9:40

כלל הנתיבים בכביש 1 לכיוון ירושלים נפתחו לתנועה לאחר שהמשטרה פינתה את המפגינים לצד הדרך, ועצרה 6 מהם.

עד כה, משעות הבוקר, נעצרו לפחות 15 עצורים במוקדים שונים ובהם איילון, זיכרון יעקב, חיפה כביש 1 וכביש 443.

9:15

כביש 5 לכיוון מורשה נחסם לתנועה. כביש 443 עדיין חסום. בראשון לציון, צומת ראשונים, נעצרו 4 מפגינים בחשד להפרת סדר.

בתל אביב מפגינים צועדים על דרך נמיר וחוסמים את התנועה.

8:50

צומת ראשונים בראשון לציון נחסם לתנועה על ידי מפגינים. גם צומת העוגן חסום לתנועה.

איילון דרום נפתח לתנועה לאחר שהמשטרה פינתה את המפגינים.

8:35

ממשיכים להיות חסומים: איילון דרום ליד מחלף קק"ל לדרום, כביש 1 במחלף חמ"ד למזרח וכביש 443 צומת מכבים רעות למזרח. המשטרה עצרה 5 מפגינים על כביש 443. צומת הוד השרון כפר סבא נחסם על ידי מאות מפגינים.

מהמשטרה נמסר כי המפגינים בטרמינל 3 פונו מאחר והתקהלו באופן לא חוקי. נמסר כי "המשטרה הוציאה עשרות מוחים מתוך אולם מקבלי הפנים בנתב"ג אל מחוץ למתחם הטרמינל.

"המשטרה שבה ומדגישה כי לא תותר מחאה בתוך הטרמינלים ויש לממש את זכות המחאה במקומות שהוקצו לכך מטעם רשות שדות התעופה".

צומת בני דרור נחסם לתנועה על ידי מפגינים.

8:15

איילון דרום נחסם לתנועה ליד מחלף קק"ל על ידי עשרות מפגינים. עד כה נעצרו 9 מפגינים: בחיפה, במחלף חמד, בירושלים ושישה עצורים בצומת מכבים.

המפגינים באיילון מבעירים אבוקות. בכביש 1 המשטרה מנסה לפנות את המפגינים באמצעות מכת"זית.

לטרמינל 3 הגיעו מילואימניקים לוחמי מלחמת יום כיפור עם בלונים של דגל ישראל. המשטרה מפנה את המפגינים.
צומת הפיל וכיכר אנטין בתל אביב נחסמו לתנועה.

חסימת איילון דרום / צילום: תמונה פרטית
 חסימת איילון דרום / צילום: תמונה פרטית

בהפגנה בחיפה ליד בית המשפט מפגינים מאות וחוסמים את הכביש. לדברי המשטרה, אחד המפגינים נעמד עם רכבו בלב המחאה ועל אף בקשות השוטרים להזיז את הרכב הוא סירב ונעצר.

8:00

כביש 1 נחסם לתנועה.

7:50

בחיפה מפגינים מאות בני אדם מול בית המשפט. כביש 443 נחסם לתנועה בהובלת מפגינים מאחים לנשק. בכביש 65 הוצב שלט ענק "אין כניסה לדיקטטורה". המשטרה פינתה את המפגינים בכביש 2 ועצרה מפגין. הכביש נפתח לתנועה.

7:10

יום "השיבושים" החל עם חסימה במחלף הסירה שבכניסה להרצליה, שם הקימו מפגינים עשרות אוהלים והבעירו צמיגים. המשטרה פינתה בכוח את המפגינים.

צומת הסירה הבוקר (ג') / צילום: תמונה פרטית
 צומת הסירה הבוקר (ג') / צילום: תמונה פרטית

במקביל, נחסם כביש 65 בצומת כרכור, כביש 2 בכניסה חיפה וצומת טירת הכרמל.

צומת טירת הכרמל חסום / צילום: ליאור כרמון
 צומת טירת הכרמל חסום / צילום: ליאור כרמון

מהמשטרה נמסר כי "כביש 2 נחסם לתנועת כלי רכב בכניסה לחיפה סמוך לחוף הסטודנטים בשל הנחת משטחי עץ על הכביש. כוח משטרה מפנה את התנועה לצירים חלופיים ונערך לפיזור המוחים והסרת המפגע".

כביש החוף חסום / צילום: ליאון ברוקשטיין
 כביש החוף חסום / צילום: ליאון ברוקשטיין

חסימה בכביש 2 באזור חוף הסטודנטים / צילום: אלון בנקי
 חסימה בכביש 2 באזור חוף הסטודנטים / צילום: אלון בנקי

הפגנות ברחבי הארץ

החל משעות הבוקר מתקיימות וצפויות להתקתיים הפגנות במוקדים רבים בהם במתחם ביג בקריית שמונה, בחיפה מול בית המשפט ומשרדי הממשלה, באור עקיבא, בכפר סבא, בהוד השרון, ביבנה, בהרצליה, בפתח תקווה, בצומת הכפר הירוק וברמת החייל בתל אביב.

בשעה 9:30, הקימו משפחות שכולות הפגנה מול משרד הביטחון בקריה בתל אביב. את ההפגנה מובילה קבוצת 'משפחות שכולות למען דמוקרטיה' ממנה נמסר: "אנו שנושאים עמנו את זכר הנופלים, חשים זעזוע ושאת נפש עמוקים מהניסיון לסרס ולעקר את המדינה מהערכים הבסיסיים אשר למענם הקריבו יקירינו את חייהם. ניסיון זה פוגע פגיעה אנושה בזכר הנופלים ועלול אם יצלח, להפוך את קורבנם לקורבן שווא".

בשעה 11:00 ייצאו ההייטקיסטים להפגין במתחם שרונה בתל אביב ויצעדו לבניין רשות המסים; עורכי הדין יפגינו ליד בית המשפט בתל אביב; בירושלים יפגינו מול בית המשפט העליון. בערב תתקיים הפגנה גדולה ברחוב קפלן בתל אביב ומוקדים נוספים.

במקביל צפויה פעילות מחאה של תנועת UnXeptable על ידי ישראלים בנמלי תעופה בלונדון, במדריד, בניו יורק, בפריז, במינכן, בסיאטל ובאמסטרדם. המוחים יחלקו פליירים בעברית שיחולקו לישראלים שיהיו בדרכם לטיסות חזרה לישראל.

במשטרה הדגישו כי לא יתירו מחאה בתוך הטרמינל וכל הפרה תיאכף.