מה עומד מאחורי ההשתלטות של מדד S&P 500 על תיקי ההשקעות הישראליים

היקף הנכסים העוקבים אחר המדד האמריקאי המוביל בשוק קרנות הסל הישראלי חצה לראשונה את רף ה-30 מיליארד שקל • זאת לאחר שהמכשירים העוקבים אחרי המדד הזה - הנסחרים בבורסה של תל אביב - גייסו כ-6 מיליארד שקל במחצית הראשונה של שנת 2023

מה עומד מאחורי ההשתלטות של מדד S&P 500 על תיקי ההשקעות הישראליים? / צילום: Shutterstock
מה עומד מאחורי ההשתלטות של מדד S&P 500 על תיקי ההשקעות הישראליים? / צילום: Shutterstock

הכותב הוא סמנכ"ל בכיר, מנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה לניירות ערך בתל אביב

הדעות והמסקנות המובאות בכתבה הן בבחינת הבעת דעה של הכותב בלבד. אין לראות באמור משום המלצה או עצה לנהוג בדרך זו או אחרת, לרבות בכל הקשור לקבלת החלטת השקעה, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ובנתוניו של כל אדם

המחצית הראשונה של שנת 2023 הסתיימה בתרועה רמה בנוגע לביצועי שוק המניות בארה"ב, בעוד שבישראל שוק המניות סובל מחוסר ודאות סביב הרפורמה המשפטית. מדד S&P 500 טיפס במחצית השנה בשיעור חד של 15.9%, וזאת חרף המשך העלאות הריבית בארה"ב, בשיעור מצטבר של 0.75% מתחילת השנה, והאטה חדה בקצב צמיחת הפעילות הכלכלית בארה"ב.

ההייטקיסטים מעבירים את הפנסיה שלהם למעקב אחר מדדי וול סטריט ומרוויחים | בדיקת גלובס
סוער ברחובות, רגוע בשווקים: אז למה הכלכלנים בכל זאת מודאגים?
בדלויט מנסים להסביר איך פספסו היעלמות של 250 מיליון שקל

מדד S&P 500 הוא נכס המעקב הגדול ביותר בעולם, ובשנים האחרונות הוא חדר באופן דרמטי לתיק החיסכון של הציבור הישראלי, הן באמצעות חשיפה לחוזים עתידיים על המדד - שהם כלי מרכזי שבאמצעותו המוסדיים הישראליים נחשפים למדד זה - והן באמצעות החזקה במוצרים פסיביים עוקבי-מדד, הנסחרים בחו"ל ובישראל.

הרפורמה המשפטית בישראל, אשר זרעה חוסר ודאות בקרב המשקיעים הישראלים, ומתקשה להתכנס לפשרה, הגדילה דרמטית את הביקוש להשקעות במדד S&P 500, הנתפס בעיני רבים כחוף מבטחים מנזקי הרפורמה המשפטית.

היקף הנכסים העוקבים אחר מדד S&P 500 בשוק קרנות הסל הישראלי חצה לאחרונה את רף ה-30 מיליארד שקל, לאחר שהמכשירים עוקבי-המדד הנסחרים בבורסת תל אביב גייסו כ-6 מיליארד שקל במחצית הראשונה של השנה.

הפיחות החד יחסית בשער החליפין של השקל אל מול הדולר תמך אף הוא באטרקטיביות ההשקעה בנכסים זרים בכלל, ובמדד זה בפרט.

לציבור הישראלי חשיפה גדולה נוספת לקרנות סל זרות העוקבות אחר מדד S&P 500, הנסחרות בארה"ב, וכן באמצעות חשיפה עקיפה למדד S&P 500 על ידי החזקה במוצרי השקעה מנוהלים המחזיקים בחשיפה למדד זה.

למרות שמדובר במכשיר לכאורה אולטרה מפוזר, משקלן של חמש ההחזקות הגדולות במדד, הכוללות את אפל, מיקרוסופט, אלפאבית, אנבידיה וגוגל, הוא כ-22%, כך שלמחזיקים במדד במינונים גדולים קיימת חשיפת ענק למספר מצומצם של מניות ספציפיות. כדי להבין עד כמה מדובר בחשיפת ענק, ניתן להעריך כי כ-4% מהפנסיה של כולנו מושקעת במניות אפל ומיקרוסופט, שזה כמחצית מההחזקה של קרנות הפנסיה במניות ישראל.

אחד המנועים המרכזיים - סקטור טכנולוגיות המידע

אחד המנועים הסקטוריאליים מאחורי הראלי במדד S&P 500 בשנת 2023 הוא סקטור טכנולוגיית המידע, אשר טיפס במחצית הראשונה של השנה בכ-42%, זאת כאשר המילים AI, או בינה מלאכותית בעברית, מציתות את דמיונם של המשקיעים ותומכות בראלי. משקלו של סקטור זה במדד עומד על כ-28.3%, כך שהוא לבדו אחראי לעלייה של כ-12% במדד מתחילת השנה.

לפי האנליסטים של חברת המחקר FactSet, רווחי מגזר טכנולוגיות המידע במדד צפויים לרדת ברבעון השני השנה בכ-3.7% ולצמוח בכ-0.8% בלבד ב-2023 בהשוואה ל-2022, כך שתמונת הצמיחה ברווחיות מתקשה להסביר את הראלי יוצא הדופן.

האנליסטים מעריכים כי בשנת 2024 יצמחו רווחי טכנולוגיות המידע בכ-15.4%, ויובילו את צמיחת רווחי הסקטורים במדד, ומכאן ככל הנראה האופטימיות החריגה. ואולם, כדי להבין כי גם לבינה מלאכותית יש מחיר, די לנו להיזכר באופטימיות ששררה סביב מגזר טכנולוגיות המידע בשנת 2021, ובמפח הנפש שחוו המשקיעים בשנת 2022, שבה הוא ירד בכ-27.7%.

מכפיל הרווח העתידי של סקטור טכנולוגיות המידע עומד על 27.1, בהשוואה למכפיל רווח עתידי של 22.4 בחמש השנים האחרונות ולמכפיל רווח עתידי של 19.2 בעשר השנים האחרונות, שבהן הריבית הממוצעת בארה"ב שאפה לאפס.

הראלי במדד S&P 500 אינו נשען רק על סקטור טכנולוגיות המידע, ולמגמה החיובית תורמים מספר סקטורים נוספים. סקטור שירותי התקשורת, אשר משקלו במדד עומד על 8.4%, זינק במחצית הראשונה של השנה בכ-32.3%, ומדובר בסקטור הנסחר במכפיל רווח עתידי של 17.9. מניות רבות בסקטור זה היו בעבר הלא רחוק חלק מסקטור הטכנולוגיה, והן סווגו במהלך השנים לסקטור זה.

אמזון וטסלה: טכנולוגיה או צריכה מחזורית?

סקטור הצריכה המחזורית, שמשקלו במדד כ-10.7%, זינק בפרק זמן זה בכ-35.6%. רווחי סקטור הצריכה המחזורית צפויים להציג צמיחה של כ-26% ברבעון השני של השנה, בהובלת אמזון, אשר בנטרול רווחיה סקטור הצמיחה היה עומד על כ-5% בלבד. מדובר בסקטור אשר קרוי אומנם צריכה מחזורית, אולם 40% ממשקלו נובע ממניות אמזון וטסלה, אשר עבור רבים נתפסות כמניות טכנולוגיה, והתמחור שלהן רחוק, בלשון המעטה, מלבטא תמחור של חברות כלכלה ישנה.

כמו בטכנולוגיות המידע, גם כאן מכפיל הרווח העתידי של הסקטור עומד על 27.5, בהשוואה למכפיל רווח של 22.7 בעשר השנים האחרונות, כך שהרבה אופטימיות מתומחרת בסקטור זה. מנגד, לא פחות מחמישה מתוך 11 הסקטורים במדד, שמשקלם המצרפי במדד הוא כ-39%, מציגים תשואה שלילית מתחילת השנה.

בחינה של תוצאות החברות במדד, ושל התחזיות ביחס לתוצאות הכספיות העתידיות, מאפשרת לבדוק האם ביצועי המדד נתמכים בביצועים משופרים או בתחזיות אופטימיות ביחס לרווחיות העתידית. התבוננות בשורת ההכנסות החזויה של החברות במדד לרבעון השני של שנת 2023 מלמדת, כי ההכנסות חזויות להתכווץ בכ-0.5% ברבעון זה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

הרווח הצפוי של החברות הנכללות ב-S&P 500 צפוי לרדת ברבעון השני של 2023 בכ-6.8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מדובר בתחזית לירידה הרבעונית החדה ביותר ברווח מאז הרבעון השני ב-2020.

שיעור הרווח התפעולי של החברות במדד צפוי לעמוד ברבעון הנוכחי על כ-11.4%, נמוך מהותית משיעור הרווח התפעולי בשנת 2022, ודומה לזה שנרשם ברבעון הראשון של השנה הנוכחית.

מחירי המניות מגלמים תחזיות אופטימיות

בתחזית קצת יותר ארוכת-טווח צפויות הכנסות החברות במדד S&P 500 לצמוח בכ-2.4%, בעוד שהרווח המצרפי צפוי לצמוח בכ-0.9% בלבד.תחזיות ארוכות-טווח הן לרוב אופטימיות הרבה יותר, והדבר משתקף מתחזית צמיחה בהכנסות של כ-4.7% ומתחזית צמיחה ברווח של כ-11.7% בשנת 2024.

מכפיל הרווח העתידי של מדד S&P 500 עומד על 18.9, גבוה ממכפיל הרווח הממוצע בחמש השנים האחרונות, העומד על 18.4, וגבוה ממכפיל הרווח הממוצע בעשור האחרון, שרמתו עמדה על 17.4.

אם לנסות ולסכם את הדברים, אציין כי זרימת הכספים מכל העולם להשקעה במדד S&P 500 תומכת ברמות המחירים שאליהן הגיע המדד. האופטימיות שלפיה הריבית בארה"ב צפויה להתחיל לרדת כבר בשנה הקרובה, ולתמוך בתמחור מניות צמיחה, יכולה להוות הסבר פוטנציאלי לביצועים יוצאי הדופן של סקטור הטכנולוגיה בארה"ב בפרט, ושל מדד S&P 500 בכלל, ואולם באותה נשימה חובה להפנים כי שוק המניות בארה"ב אינו זול, תחזיות הצמיחה הגלומות במחירי המניות אופטימיות והחשיפה של המשקיעים לקבוצה מצומצמת של מניות גדולות עצומה, כך שבנתונים אלו, דווקא שוק המניות הישראלי מהווה אופציית גיוון חשובה בתיק ההשקעות של הציבור הישראלי.