החברה הישראלית עם עסקת השבבים המעניינת והרכישה של תע"א בהודו

מדי שבוע נפרסם בגלובס מדור חדש שסוקר עסקאות שהתרחשו בתעשייה הביטחונית הישראלית • והפעם: חברת פי.סי.בי. טכנולוגיות סגרה חוזה מפתיע עם חברת רפאל • אלביט זכתה בחוזה מדינה באסיה-פאסיפיק • התעשייה האווירית רוכשת את חברת HELA מערכות ההודית • מדור חדש

מערכת קלע חד נגד טילים היפרסוניים. רפאל תרכוש שבבים מחברת פי.סי.בי. טכנולוגיות / צילום: רפאל
מערכת קלע חד נגד טילים היפרסוניים. רפאל תרכוש שבבים מחברת פי.סי.בי. טכנולוגיות / צילום: רפאל

התעשיות הביטחונית הישראלית היא מהמובילה בעולם. ברשימת 100 החברות הביטחוניות השנתית שפרסם בשנה שעברה אתר "דיפנס ניוז" (Defense News), אף נמנות שלוש חברות ישראליות: אלביט, התעשייה האווירית ורפאל, שהגיעו בשנת 2021 להיקף הכנסות כולל של 11.7 מיליארד דולר. הרבה יותר, לדוגמה, מהחברות הטורקיות שהגיעו ל־4.36 מיליארד דולר.

צפי לגל היסטורי ביבוא לקראת עליית המס בינואר | השבוע בענף הרכב
החוקר שהתפטר ממשרד המשפטים: "חברות הייטק ישלמו מאות אלפי שקלים" | ראיון

שלושת החברות הגדולות ועוד רבות אחרות מבצעות עסקאות בינלאומיות וישראליות חדשות לבקרים שחלקן נותרות, לעתים, "מתחת לרדאר". לכן, מדי שבוע יפורסם באתר גלובס מדור חדש, שבו נסקור עסקאות שונות שכדאי לשים אליהן לב.

רפאל בעסקה עם חברה ישראלית

חברת פי.סי.בי. טכנולוגיות , שעוסקת ברכיבים אלקטרוניים ונסחרת בבורסה בתל אביב, סגרה עסקה חסרת תקדים מבחינתה למכירת שבבים (רכיבי מיקרו-אלקטרוניקה) ללקוח צבאי בסך כ-3 מיליון דולר. לגלובס נודע כי הלקוחה היא חברת רפאל, יצרנית מערכות כיפת ברזל, קלע דוד, מגן אור שצפויה להיכנס לפעולה בחודשים הקרובים, וכן מערכת "קלע חד", שבעתיד צפויה ליירט איומים היפר-סוניים.

העסקה מתבצעת במסגרת פעילות חטיבת המיקרו-אלקטרוניקה החדשה (InPack) של פי.סי.בי. טכנולוגיות, שעל הקמתה דיווחה החברה לפני חודשים ספורים. היקף העסקה עם רפאל גדול פי שמונה מהכנסות מחלקה זו ברבעון הראשון של השנה, שעמדו על כ-366 אלף דולר. 

פי.סי.בי. טכנולוגיות נהנית בעת הנוכחית מההשפעות של ההתרחשויות הגיאופוליטיות המרכזיות בעולם: אם זה בשל פלישת רוסיה לאוקראינה שגרמה למדינות אירופה לצאת לרכש מאסיבי של אמצעי לחימה, ואם זה בשל המאבק בין ארה"ב לבין סין בשל התלות המערבית ביכולות ייצור השבבים במזרח הרחוק. לחברה יש גם לקוחות אמריקאים גדולים, כאשר בחברה מספרים כי הם מזהים צמיחה משמעותית בביקוש מארה"ב, הן במכירה ישירה לצרכי צבא ותעופה בשוק האמריקאי, והן בשיתופי פעולה של חברות אמריקאיות עם חברות ישראליות.

ארה"ב ומדינות אירופה משקיעות בתקציבים רבים בניסיון להשיב את יכולת ייצור השבבים, משום שבוושינגטון מבינים כי אין טעם לייצר בארה"ב ואז להשתמש ביכולות האריזה בטייוואן. לכן, הן מגלות עניין רב בחברות כמו פי.סי.בי. שיודעות לתת מענה לכל התהליך. "ישראל אמורה להיות מרוויחה גדולה מהמאבק בתחום השבבים של ארה"ב מול סין", אומר לגלובס עובד שפירא, מנכ"ל פי.סי.בי טכנולוגיות. "יש כאן יכולות תכנון שלא בהכרח קיימות בעולם המערבי. הידע שאנחנו מציגים הוא כזה שלא זמין כרגע בארה"ב ובאירופה, בגלל תלות ארוכת שנים במזרח". בנוגע לחטיבת המיקרו-אלקטרוניקה, הוא מוסיף כי "הגיעו הזמנות מהותיות בהיקפים גדולים, חלקן לייצור וחלקן לפיתוח. מאחורי כל פיתוח יש צורך גם בייצור בהיקפים משמעותיים".

אלביט בחוזה של יותר מ-100 מיליון דולר

אלביט מערכות  הודיעה השבוע כי זכתה בחוזה בשווי של כ-114 מיליון דולר עם מדינה באסיה-פאסיפיק לאספקת שני מטוסי סיור ארוכי טווח (LRPA) המצוידים בחבילת משימה מתקדמת. ההסכם יבוצע על פני תקופה של חמש שנים. לפי דיווחים בכלי תקשורת זרים, המדינה שרכשה את המטוסים היא הפיליפינים.

שני מטוסי ה-LRPA יתבססו על ATR 72-600 חדש, ואלביט תשלב בכל מטוס חליפת משימה הכוללת מערכת ניהול משימה, אלקטרו-אופטיקה, מכ"ם, SIGINT, תקשורת ועוד.

התעשייה האווירית רוכשת חברה הודית

התעשייה האווירית הודיעה על רכישת חברת HELA מערכות ההודית, חברה-בת של אלתא.

חברת HELA תספק תחזוקה, תיקון ושיפוץ עבור אלתא, וכן בדיקות ושירותים טכניים עבור לקוחות ביטחוניים הודים. לחברה ההודית יש מתקן משמעותי בהיידראבאד, והיא עוסקת בטכנלוגיות צבאיות מתקדמות.

בתעשייה האווירית הדגישו כי ההשקעה בשירותי התעופה והחלל בהודו ממחישה את תמיכת החברה בחזון Make In India. מעבר לכך, התעשייה האווירית הדגישה את שיתוף הפעולה העמוק עם הסוכנות למחקר ופיתוח טכנולוגיות צבאיות של הודו (DRDO), עבור חיזוק הכוחות הצבאיים ההודים.

בתוך כך, חברת דירוג האשראי-מעלות S&P הודיעה השבוע על העלאת הדירוג של התעשייה האווירית לדירוג המקסימלי של ilAAA ולדירוג BBB+ הבינלאומי.