השרים קרעי ואמסלם הדיחו את יו"ר הדואר מישאל וקנין

בתום הליך שימוע, קרעי ואמסלם החליטו כי וקנין לא ממלא את תפקידו כראוי, וכי עליו לסיים את כהונתו לאלתר • נימוקי השרים להדחה: רמת שירות ירודה של דואר ישראל, ירידה משמעותית בהכנסות החברה בתחום הסחר והיעדר יוזמה לקידום שירותים חדשים בתחומי הליבה שלה • דואר ישראל: "ניסיון ההדחה נועד לשרת מניעים פוליטיים פסולים"

דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן
דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

שר התקשורת, שלמה קרעי, והשר לשיתוף פעולה אזורי (והממונה על קשות החברות), דודי אמסלם, החליטו כי יו"ר הדואר, מישאל וקנין, יודח מתפקידו. בתום הליך שימוע, הם החליטו כי הוא לא ממלא את תפקידו כראוי, וכי עליו לסיים את כהונתו לאלתר. זאת במסגרת הסמכות המעוגנת בחוק החברות הממשלתיות.

צמצום רגולציה ומה יקרה לתאגיד: חוק השידור של שר התקשורת נחשף
ההסתדרות והאוצר חתמו על הסכם להעלאת השכר במגזר הציבורי

לפי ההודעה שיצא לתקשורת, ההחלטה הגיעה לאחר דיונים רבים ומבוססת על עמדת גורמי המקצוע במשרד התקשורת, שמצאו ליקויים רבים בתפקוד שלו. הנימוקים להחלטה קשורים בעיקר סביב השירות לציבור לטענתם.

נימוקם הראשון של השרים הוא "שירות גרוע לציבור" לטענתם, שבא לידי ביטוי בכ-300 אלף תלונות בשנת 2022 וכ-79 אלף תלונות ברבעון הראשון בשנת 2023. לפי הודעת השרים, "מעיון בפרוטוקולים ובהחלטות עולה כי היו"ר לא פעל להתוויית מדיניות ברורה בנושא שיפור השירות לציבור על אף שסוגיית רמת השירות הירודה עלתה בישיבות הדירקטוריון עוד בראשית כהונתו של היו"ר". לצד זאת, עוד עלתה הטענה כי היו"ר לא פעל כדי להתוות מדיניות ולקבוע אמות מידה איכותיות לסגירת יחידות דואר בהתאם לכללי הפריסה שנקבעו ברישיון.

הנימוק השני, ירידה משמעותית בהכנסות החברה בתחום הסחר. לדבריהם, וקנין לא ניהל דיון ייעודי בנושא, ולא הנחה את הדירקטוריון להתוות מדיניות ברורה ולדון בנושא הפיתוח העסקי של החברה. לדברי השרים, זה הביא לירידה משמעותית בהכנסות החברה בשנת 2022, והמגמה המשיכה בשנת 2023 בשיעור נמוך יותר. בשנת 2021, ההכנסות עלו מ-614 מיליון שקלים בשנה שעברה, ל-688 מיליון שקלים, מגמה שהתהפכה שנה לאחר מכן, ואף ירדו ל-570 מיליון שקלים.

שלישית, לטענת השרים, וקנין לא פעל לקידום שירותים חדשים בתחומי הליבה של החברה ולא נמצאו פעולות בנושאים אלו. בהודעה, פורטו מהלכים של משרד התקשורת כדי לסייע לחברת הדואר להסיר מגבלות תחרותיות, ולאפשר להציע הצעות ערך של שירותי הדפסה ומשלוח דבר דואר. המהלכים האלו נועדו כדי לאפשר לחברת הדואר להתחרות במגרש משחקים מאוזן ולשפר את השירות לציבור - אך למרות זאת, השרים טוענים כי וקנין לא ביצע פעולות בנושא.

דואר ישראל: "נעתור באופן מיידי לבג"ץ"

השר קרעי מסר בהודעה כי "לצערי, למרות נתונים אובייקטיביים שאינם משתמעים לשני פנים, וטענות כבדות משקל בנוגע לאי ביצוע תפקיד יו"ר הדירקטוריון כראוי, הן בהפקרת השירות לציבור והן באי התוויית מדיניות לחברה בנוגע לפיתוח עסקי ופיתוח מנועי צמיחה בתחומים שהינם בליבת פעילותה, בחר יו"ר הדירקטוריון היוצא, באמצעות חבריו בתקשורת, להפוך את הקערה על פיה ולהתגולל על השרים וגורמי המקצוע בטענות מופרכות וחסרות שחר. טובת הציבור, שנאנק תחת מדיניות מופקרת וחסרת אחריות, עמדה לנגד עינינו לכל אורך הדרך, והיא הכריעה את הכף".

השר לשיתוף פעולה אזורי, דודי אמסלם מסר כי "אנחנו סמוכים ובטוחים שאחרי הליך מסודר, נדע למצוא יו"ר ראוי ומעולה שידע להצעיד את חברת דואר ישראל לעתיד טוב בהרבה".

מדואר ישראל נמסר: "החברה מתכוונת לעתור באופן מיידי לבג"ץ, על מנת לעצור את הניסיון הלא חוקי לסיום כהונת יו"ר הדירקטוריון. ניסיון ההדחה נועד לשרת מניעים פוליטיים פסולים ולבוא חשבון עם מי שניקו תרבות ארוכת שנים של מינויים פוליטיים וסידור ג'ובים לחברים. ניסיון ההדחה מהווה פגיעה בחברה, בעובדיה, בלקוחותיה ובציבור כולו, ופוגע בהפרטת החברה שיצאה לדרך רק בשבוע שעבר וכל כך קריטית לעתיד החברה".