מנהלת רשות החברות נגד הדחת יו"ר הדואר: "פגיעה באינטרס הציבורי"

מנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים, שלחה מכתב ליועמ"שית נגד פיטורי יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, מישאל וקנין • במכתב היא מדגישה כי מדובר "בפעולה שעלולות להיות לה השלכות מהותיות על טובת החברה ועל קופת המדינה"

מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות / צילום: כדיה לוי
מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות / צילום: כדיה לוי

בעקבות ההחלטה על פיטורי יו"ר הדירקטוריון של חברת דואר ישראל מישאל וקנין הבוקר (ג'), שלחה מנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים, מכתב חריף ליועצת המשפטית לממשלה ובו היא מביעה תרעומת על המהלך ואת עמדתה על חוסר ההצדקה להדחה.

צמצום רגולציה ומה יקרה לתאגיד: חוק השידור של שר התקשורת נחשף
ההסתדרות והאוצר חתמו על הסכם להעלאת השכר במגזר הציבורי

לדברי רוזנבוים "הליך ההדחה יהווה פגיעה באינטרס הציבורי בעת הזו. כלומר, ענייננו לא רק בהדחה ללא עילה מוצדקת, אלא בפעולה שעלולות להיות לה, בייחוד בעיתוי הזה, השלכות מהותיות על טובת החברה ועל קופת המדינה. זאת, לאור החשש שיהיה במהלך זה כדי להשפיע לרעה על הליך ההפרטה של החברה".

ההדחה נעשתה בידי שר התקשורת, שלמה קרעי, והשר לשיתוף פעולה אזורי (והממונה על רשות החברות), דודי אמסלם, ובתיאום עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. על פי ההודעה לתקשורת שבישרה על ההדחה, היא בוצעה בשל ליקויים רבים בתפקוד שלו בכל הנוגע לשירות לציבור, ריבוי תלונות, ירידה משמעותית של הכנסות החברה בתחום הסחר ואי חתירה לקידום שירותים חדשים בתחומי הליבה של החברה. חברת דואר ישראל עומדת בפני הפרטה, שאושרה לאחרונה לאחר שהתקבלה ההחלטה על כך כבר בתקופת הממשלה הקודמת.

בדואר הגיבו שהחברה תעתור לבג"ץ

בתגובה להודעת ההדחה, בדואר הגיבו ש"החברה מתכוונת לעתור באופן מיידי לבג"ץ, על מנת לעצור את הניסיון הלא חוקי לסיום כהונת יו"ר הדירקטוריון. ניסיון ההדחה נועד לשרת מניעים פוליטיים פסולים ולבוא חשבון עם מי שניקו תרבות ארוכת שנים של מינויים פוליטיים וסידור ג'ובים לחברים. ניסיון ההדחה מהווה פגיעה בחברה, בעובדיה, בלקוחותיה ובציבור כולו, ופוגע בהפרטת החברה שיצאה לדרך רק בשבוע שעבר וכל כך קריטית לעתיד החברה".

רוזנבוים התייחסה גם לכך במכתב, ואמרה שבעתירה "ביקשו, בין היתר, לקבוע כי אין תוקף להליך ההדחה האמור ולחילופין את ביטולו. בית המשפט קבע כי על המשיבים להגיש תשובה עד ליום 9.8.2023 הן לעניין הצו והן לעניין גוף העתירה". היא פנתה ליועצת המשפטית וביקשה ש"נוכח דחיפות העניין והשלב בו מצוי הליך ההפרטה, אני סבורה כי יש מקום אף שתערך פנייה לבית המשפט הגבוה לצדק לקביעת מועד לדיון בהקדם האפשרי בעתירה, עוד טרם המועד למתן החלטה".

המכתב לא פונה לשרים אמסלם וקרעי 

המכתב, יש לציין, מופנה ליועמ"שית ובעותק למספר בכירים באוצר, דואר ישראל, רשות החברות ובייעוץ המשפטי לממשלה - אך לא לשרים אמסלם וקרעי שהחליטו על ההדחה. ברקע ישנה חלופת מכתבים בטונים הולכים ומחריפים בשבועות האחרונים בין רוזנבוים לשר הממונה עליה דוד אמסלם. בין השניים חילוקי דעות משמעותיים בכל הנוגע למינויים ספציפיים ולגבולות הסמכות בין השר לבין המנהלת.

בהודעה המקורית על הדחת יו"ר דירקטוריון הדואר, השר קרעי מסר כי "לצערי, למרות נתונים אובייקטיביים שאינם משתמעים לשני פנים, וטענות כבדות משקל בנוגע לאי ביצוע תפקיד יו"ר הדירקטוריון כראוי, הן בהפקרת השירות לציבור והן באי התוויית מדיניות לחברה בנוגע לפיתוח עסקי ופיתוח מנועי צמיחה בתחומים שהינם בליבת פעילותה, בחר יו"ר הדירקטוריון היוצא, באמצעות חבריו בתקשורת, להפוך את הקערה על פיה ולהתגולל על השרים וגורמי המקצוע בטענות מופרכות וחסרות שחר. טובת הציבור, שנאנק תחת מדיניות מופקרת וחסרת אחריות, עמדה לנגד עינינו לכל אורך הדרך, והיא הכריעה את הכף".

אמסלם מסר אז כי "אנחנו סמוכים ובטוחים שאחרי הליך מסודר, נדע למצוא יו"ר ראוי ומעולה שידע להצעיד את חברת דואר ישראל לעתיד טוב בהרבה", אך לא הגיב למכתב של רוזנבוים.