מעצמת הרכב החשמלי החדשה: ישראל לוטשת עיניים למרוקו

בענף הרכב גובר כיום העניין ביבוא כלי רכב ורכיבים ממרוקו, שהפכה בשנים האחרונות לבסיס מתפתח של ייצור רכב עבור יצוא לאירופה • מותג הפרימיום הסיני החשמלי החדש ZEEKR יקים "מרכז חוויה" ייעודי במרכז הארץ • חברת דלק מוטורס החלה לשווק בישראל את מאזדה CX90 החדש ועוד חדשות מענף הרכב

מרוקו הופכת למעצמת רכב חשמלי / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
מרוקו הופכת למעצמת רכב חשמלי / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בענף הרכב גובר כיום העניין ביבוא כלי רכב ורכיבים ממרוקו, שהפכה בשנים האחרונות לבסיס מתפתח של ייצור רכב עבור יצוא לאירופה, בעיקר מתוצרת רנו ודאצ'יה, ומותגים שונים של קבוצת סטלנטיס, ובהם פיג'ו, סיטרואן ואופל. ב-2022 יוצרו במרוקו כ-472 אלף כלי רכב, עלייה של כ-10%.

הפרדוקס הסיני: המותגים כובשים את הכביש אבל לא את הצרכנים
גרים רחוק מתחנה של הקו האדום? לא לכולם יהיה פשוט להגיע אליה
טסלה מכה את התחזיות, אך נתון אחד מטריד את המשקיעים

לישראל יוצאו עד כה כלי רכב בהיקף מוגבל, בעיקר דגמים מסחריים של דאצ'יה. ואולם, בשנה האחרונה החלה ממשלת מרוקו ליישם תוכנית, שמטרתה להפוך את המדינה בשנים הקרובות לבסיס ייצור לכלי רכב חשמליים ו"ירוקים", ולבסיס לייצור וליצוא של סוללות לרכב חשמלי. ממשלת מרוקו מעניקה תמריצים שונים, והתוכנית כבר נושאת פירות.

בין השאר הודיעה קבוצת רנו בחודש מרץ השנה על כוונתה להקים במרוקו את פס הייצור של רכב הפנאי החדש דאצ'יה JOGGER, שיהיה הרכב ההיברידי הראשון שמיוצר במדינה. הרכב יגיע לישראל בשנה הבאה.

סטלנטיס משקיעה מאות מיליוני אירו בהרחבת הייצור במרוקו

במקביל הודיעה קבוצת סטלנטיס על השקעה של מאות מיליוני אירו בהרחבת כושר הייצור של המפעל שלה במדינה, לכ-400 אלף כלי רכב בשנה. הקבוצה מתכוונת לייצר במרוקו החל מ-2024 כלי רכב חשמליים עירוניים, וביניהם גם העירונית החשמלית הזעירה "פיאט טופולינו" החדשה, שמיועדת להגיע גם לישראל כאשר תושלם התקינה המתאימה (L7).

בחודש שעבר הודיע גם תאגיד ייצור הסוללות הסיני GOTION, שמספק סוללות לחלק גדול מתעשיית הרכב בסין ובמערב, על כוונה להקים במדינה מפעל ייצור סוללות לרכב חשמלי בהשקעה כוללת של מיליארדי דולרים. יצרני רכב סיניים שונים בוחנים להקים במדינה מפעלי ייצור עבור אירופה.

בענף הרכב מעריכים כי האטרקטיביות ליבוא רכב וסוללות ממרוקו תגדל, לאור הגישושים לכינון הסכם סחר חופשי בין המדינות. הדבר עשוי להביא בעתיד לביטול המכס בגובה 7% על יבוא כלי רכב וסוללות לרכב ממרוקו לישראל .

בחודשים האחרונים נערכו מספר פגישות גישוש בין בכירים מענף הרכב בישראל לגורמי עסקים וממשל במרוקו. ביוני נפגשו איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס, אבי קנת, סמנכ"ל הסחר, ואלברט מאלה, בכיר באטלס קפיטל, עם בכירים ברנו מרוקו ועם שר התעשייה המרוקאי, ריאד מזור, ומנהל תחום הרכב במשרד איידה פתחי. בשיחות נדונה הגברת עידוד יצוא הרכב ממרוקו לישראל. גם גורמים שמייבאים לארץ מותגי סטלנטיס אומרים כי "הנושא בבחינה".

ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר בתגובה, כי "אין כרגע מהלכים אופרטיביים לכינון הסכם סחר חופשי עם מרוקו".

מפעל דאצ'יה בטנג'יר, מרוקו / צילום: יח''צ יצרן
 מפעל דאצ'יה בטנג'יר, מרוקו / צילום: יח''צ יצרן

יבואנית ZEEKR תקים למותג "מרכז חוויה" במיליוני דולרים

מותגי הפרימיום הסיניים החדשים שיתחילו לפעול השנה בישראל ממשיכים להעלות את ההשקעה השיווקית של היבואנים. השטף של כלי רכב מסין כבר הגדיל משמעותית את היקף ההשקעה של הענף בפרסום בשנתיים האחרונות, ואת ההשקעה באולמות תצוגה חדשים ברחבי הארץ. ב-12 החודשים האחרונים בלבד הושקו מספר קמפיינים בהיקף של מיליוני דולרים, לביסוס חדירה של מותגים חדשים מסין. ואולם, זו כנראה רק ההתחלה.

השבוע דיווחה העיתונות הסינית כי כחלק מהסכם, שנחתם בין מותג הפרימיום החשמלי החדש ZEEKR של קבוצת גילי ובין היבואנית קבוצת יוניון, תקים היבואנית בישראל "מרכז חוויה" ייעודי למותג במרכז הארץ, שיכלול מערכות מולטימדיה ותצוגה עתידניות בהשקעה של מיליוני דולרים. זאת לצד "מערך שירות ייחודי". העיצוב והמיתוג יבוצעו תחת פיקוח של חברת המיתוג הבינלאומית שתכננה את מרכזי התצוגה המקבילים של ZEEKR בסין.

גם קבוצת קרסו מוטורס תקים בחודשים הקרובים מרכזי תצוגה ממותגים, למותג הפרימיום הסיני XPENG ששיווקו יחל השנה, בהתאם לסטנדרטים שמכתיבה היצרנית בחו"ל. בין השאר תקים הקבוצה אולמות תצוגה ל-XPENG במעוין שורק, בתל אביב/הרצליה ובחיפה.

נחתה בישראל: החל השיווק של ספינת הדגל היוקרתית של מאזדה 

חברת דלק מוטורס החלה לשווק בישראל את מאזדה CX90 החדש, שהוא הדגם הגדול, המפואר והיקר ביותר של המותג, שנמכר בישראל עד היום. הרכב, שאורכו 5.1 מטרים וגובהו 1.73 מטרים, ניצב על בסיס גלגלים באורך 3.12 מטרים, ויכול להכיל שישה או שבעה נוסעים בשלוש שורות, בהתאם לתצורה הנבחרת.

להנעה אחראי מנוע טורבו בנזין בנפח 3.3 ליטרים, שמייצר 345 כ"ס ומניע את כל הגלגלים בסיוע תיבה אוטומטית של שמונה מהירויות. מערך הפיקוד כולל לוח מחוונים דיגיטלי גדול ומערכת מולטימדיה, ורמת האבזור גבוהה מאוד בכל הגרסאות, וכוללת ריפוד עור, מושבים חשמליים, וילונות נשלפים, חלון גג פנורמי ועוד.

לרכב יש גם מערך בטיחות מתקדם עם חיישנים היקפיים. הדגם עם שבעה מושבים עולה כ-385 אלף שקל, ואילו הדגם המפואר יותר, עם שישה מושבים, עולה 399 אלף שקל.

מאזדה CX90 / צילום: יח''צ
 מאזדה CX90 / צילום: יח''צ

המותג הסיני ה-21 בדרך לארץ: קרוס-אובר של SWM עם מנוע בנזין

דלהום מוטורס הודיעה כי קיבלה את זיכיון היבוא של מותג הרכב הסיני SWM, שהוא אחד מיצרני הרכב הדו-גלגליים הגדולים בסין. פעילות הרכב של המותג מצומצת יותר כרגע, והיבוא יתמקד בשלב הראשון בשני דגמים, ובראשם קרוס-אובר בנזין עם בסיס גלגלים באורך 2.75 מטרים ומנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין בהספק של 160 כ"ס, עם תיבה אוטומטית בת שש מהירויות.

במקביל, משווקת גם מסחרית בגרסה להובלת מטענים או נוסעים, עם טווח נסיעה של עד כ-280 ק"מ. שני הדגמים ישווקו עם תקינה אירופית שמוגבלת לכמות יבוא של עד 400 מכוניות בשנה, וקיבלו אישור יבוא ממשרד התחבורה. היבואן צופה כי בשנה הבאה יופיעו גם דגמים עם תקינה אירופית מלאה.

לפני כמה חודשים נמסר על מגעים של דלהום לייבא מותג רכב חשמלי שמיוצר על בסיס דגם של SERES הסינית. ואולם, התקינה האירופית לא צפויה לפני סוף 2024. הרכב משווק בספרד ללא מערכות בטיחות אקטיביות, במחיר של החל ב-29 אלף אירו. SWM היא המותג הסיני ה-21 שמשווק בישראל או שהצהיר על כוונות לשווק עוד השנה.

קרוס-אובר של SWM / צילום: יח''צ
 קרוס-אובר של SWM / צילום: יח''צ